РЕЛАЦИЈЕ АНТРОПОМЕТРИЈСКИХ КАРАКТЕРИСТИКА И МОТОРИЧКИХ СПОСОБНОСТИ ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Узданица XX 2 (2023) (стр. 251-261)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Владан М. Пелемиш, Драган С. Бранковић, Владимир Р. Живановић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: vladan.pelemis@uf.bg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica20.2.251P

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Циљ истраживања је био да се утврди важност, степен и смер утица- ја антропометријских карактеристика на неке од најважнијих моторичких способности које су важне за моторичко функционисање деце предшколског узраста, те да се више па- жње посвети раду са њима. Радом су била обухваћена деца предшколског узраста из Бео- града (6‒7 година ± 6 месеци). Истраживање је подразумевало мерење антропометриј- ских карактеристика (телесне висине, телесне масе, средњег обима грудног коша, обима опружене подлактице и надлактице) и моторичких способности (брзине, експлозивне снаге ногу, координације и статичке снаге руку и раменог појаса). Применом регресионе анализе утврђено је да постоји статистички значајан утицај система антропометријских варијабли на брзину само код дечака. Највише заједничког варијабилитета запажа се код истог критеријума (48%). Од свих антропометријских карактеристика, само обим груд- ног коша код дечака показује статистички значајан утицај на критеријумску варијаблу Трчање 20 м из високог старта. Може се констатовати да код популације предшколског узраста постоји међусобна повезаност антропометријских карактеристика и моторичких способности, с тим што је она заступљенија код деце мушког пола.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

предшколски узраст, релације, антропометријске карактеристике, моторичке способности

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Aćimović, D. (2013). Motoričke sposobnosti dečaka i devojčica predškolskog uz- rasta na teritoriji Novog Sada. U: D. Perić (ur.), Razvojne karakteristike dece predškolskog uzrasta (str. 36‒44). Novi Sad: Fakultet za sport i turizam i Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača.
  • Ahmetović, Z., Pavlović, Đ. i Popmihajlov, D. (1990). Fizički razvoj i fizičke spo- sobnosti stanovništva SAP Vojvodine. Novi Sad: Zavod za fizičku kulturu Vojvodine.
  • Bala, G. (1981). Struktura i razvoj morfoloških i motoričkih dimenzija dece SAP Vojvodine. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.
  • Bala, G. (2002). Strukturalne razlike motoričkih sposobnosti dečaka i devojčica u predškolskom uzrastu, Pedagoška stvarnost, 48, 9‒10, 744‒752.
  • Bala, G. (2003). Quantitative differences in motor abilities of pre-school boys and girls. Kinesiologia Slovenica, 9(2), 5-16.
  • Bala, G. (2004). Kvantitativne razlike osnovnih antropometrijskih karakteristika i motoričkih sposobnosti dečaka i devojčica u predškolskom uzrastu. Glasnik Antropološkog društva Srbije, 39, 219‒227.
  • Bala, G. Đorđić V., Popović B., Sabo E. (2006). Fizička aktivnost devojčica i deča- ka predškolskog uzrasta (monografija). Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.
  • Bala, G., Jakšić, D. i Popović B. (2009). Trend relacija morfoloških karakteristika i motoričkih sposobnosti predškolske dece. U: G. Bala (ur.), Relacije antropoloških karak- teristika i sposobnosti predškolske dece (str. 61‒113). Novi Sad: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.
  • Bala, G., Kiš, M., i Popović, B. (1996): Trening u razvoju motoričkog ponašanja male dece. Godišnjak, 8, 83‒87. Beograd: Faculty of Physical Education.
  • Božić-Krstić, V., Rakić, R. i Pavlica, R. (2003). Telesna visina i masa predškolske i mlađe školske dece u Novom Sadu. Glasnik Antropološkog društva Jugoslavije, 38, 91‒101.
  • Canning, P. M., Courage, M. L., Frizzell, L. M. (2004). Prevalence of overweight and obesity in a provincial population of Canadian preschool children. Canadian Medical Associatioan Journal, 171(3), 240‒242.
  • Cardon, G. M., De Bourdeaudhuij, I. M. (2008). Are preschool children active enough? Objectively measured physical ativity levels. Researsh Quality Exerciries Sport, 79(3), 326‒332.
  • Cvetković, M., Popović, B. i Jakšić, D. (2007). Razlike u motoričkim sposobno- stima predškolske dece u odnosu na pol. U: N. Smajlović (ur.), Zbornik naučnih i stručnih radova II međunarodnog simpozijuma „Nove tehnologije u sportuˮ, (str. 288‒293). Sarajevo: Fakultet sporta i tjelesnog odgoja.
  • Dukovski, S. (1984). Struktura i razvoj morfoloških i biomotoričkih dimenzija dece predškolskog uzrasta u Skoplju. Doktorska disertacija. Beograd: Fakultet za fizičko vaspi- tanje.
  • Fisher, A., Reilly, J. J., Kelly, L., Montgomery, C., Williamson, A., Paton, J. Y., et al. (2005). Fundamental Movement Skills and Habitual Physical Activity in Young Chil- dren. Medicine & Science in Sports & Exercise, 37(4), 684‒688.
  • Fošnarić, A. (1988). Relacije između motoričkih, morfoloških i socijalnih dimenzija devetogodišnjih učenica. Magistarski rad. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C. (1998). Understanding motor development (fourth edition). McGraw-Hill.
  • Hardy, L. L., King, L., Farrell, L., Macniven, R. & Howlett, S. (2010). Fundamen- tal movement skills among Australian preschool children. Journal of science and medicine in sport / Sports Medicine Australia, 13(5), 503‒508.
  • Jakšić, D., Kolar, M. i Cvetković, M. (2007). Razlike između motoričkih sposobno- sti i opšteg faktora inteligencije kod dece u vojvođanskim vrtićima. U: N. Smajlović (ur.),
  • II međunarodni simpozijum „Nove tehnologije u sportuˮ (str. 474‒478). Sarajevo: Fakultet sporta i telesnog odgoja.
  • Katić R., Zagorac, N., Živičnjak,  M. & Hraski, Ž. (1994). Taxonomic  analysis  of morphological/motor characteristics in seven-year old girls. Collegium antropologicum, 18(1), 141‒154.
  • Kondrić, M., Mišigoj-Duraković, M., Metikoš, D. (2002). A contribution to under- standing relations between morphological and motor characteristics in 7- and 9-year-old boys. Kineziologija, 34(1), 5‒15.
  • Krsmanović, B. (1982). Korelaciona povezanost antropometrijskih i motoričkih varijabli učenika nižih razreda osnovne škole. Zbornik radova nastavnika i saradnika Fa- kulteta fizičke kulture Novi Sad (str. 61‒72). Novi Sad: Fakultet fizičke kulture
  • Matić, R. (2006). Uticaj antropometrijskih karakteristika na izvođenje motoričkih testova kod dečaka i devojčica mlađeg školskog uzrasta. U: G. Bala (ur.), Antropološki sta- tus i fizička aktivnost dece i omladine (str. 149‒154). Novi Sad: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.
  • Matić, R., Kuljić, R. i Maksimović, N. (2009). Mototičko ponašanje i socijalno-ekonomsko okruženje. Teme junis, 34(4), 1247‒1260.
  • Nićin, Đ., Kalajdžić, J., & Bala, G. (1996). Motor behaviour of preschool children.
  • Poster. 4th International Congress on Physical Education & Sport, Komotini, Grčka.
  • Pavlović, S. i Marinković, D. (2013). Razlike u morfološkim karakteristikama i motoričkim sposobnostima dece predškolskog uzrasta. U: D. Perić (ur.), Razvojne karak- teristike dece predškolskog uzrasta (str. 110‒114). Novi Sad: Fakultet za sport i turizam i Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača.
  • Pelemiš, V., Džinović-Kojić, D. i Živanović, V. (2018). Kakav uticaj ima dodatni program kinezioloških aktivnosti na morfološki status predškolske dece. Inovacije u nasta- vi, XXXI//2, 1‒12.
  • Popović, B. (2008). Trend razvoja antropometrijskih karakterisika dece uzrasta 4‒11 godina. Glasnik Antropološkog društva Srbije, 43, 455‒465.
  • Rajtmajer, D. i Proje, S. (1990). Analiza zanesljivosti in faktorska struktura kom- pozitnih testov za spremljanje in vrednotenje motoričnega razvoja predškolskih otrok. [Analysis of reliability and factorial structure of composite motor tests for the evaluation of motor development in pre-school children]. Šport, 38(1‒2), 48‒51.
  • Sabo, E. (2002). Psihosomatski status dece predškolskog uzrasta pri upisu u osnovnu školu. Doktorska disertacija. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.
  • Sabo, E. (2005). Uticaj dužine boravka u dečijem vrtiću na razvoj motoričkih spo- sobnosti dečaka, Fizička kultura, 59(1‒4), 17‒23.
  • Sabo, E. (2006). Razlike između dečaka i devojčica u antropometrijskim karakteri- stikama prilikom upisa u osnovnu školu. Pedagoška stvarnost, 1(3‒4), 302‒310.
  • Suchomel, A. (2005). Somatski parametri djece s niskom i visokom razinom moto- ričkih sposobnosti. Kineziologija, 37(2), 195‒203.
  • Turek, M. (2006). Somatski razvoj i kretna sposobnost dece mlađeg školskog uz- rasta. U: G. Bala (ur.), Zbornik radova „Efekti diferencirane nastave fizičkog vaspitanja na psihosomatski status dece i omladineˮ, (str. 465‒488). Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.
  • Vameghi R., Shams, A. & Dekhordi, P. (2013). The effect of age, sex and obesity on fundamental motor skills among 4 to 6 years-old children. Pakistan Journal of Medical Science, 29, 586‒589.
  • Veselinović, N., Milenković, D. i Jorgić, B. (2009). Relacije morfoloških karakteri- stika i motoričkih sposobnosti sa rezultatima na poligonu spretnosti kod dece predškolskog uzrasta. Glasnik Antropološkog društva Srbije, 44, 237‒344.
  • Williams, H. G., Pfeiffer, K., ONeill, J. R., Dowda, M., McIver, K. L., Brown, W. H. et al. (2008). Motor skill performance and physical activity in preschool children. Obesity (Silver Spring, Medicine), 16(6), 1421‒1426.

сотверски алатиjelen

avlovic@iee

t.org