Uzdanica XX 2 (2023) (str. 129-142)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Milica T. Ćesarević
E-ADRESA / E-MAIL: mcesarevic96@gmail.com
DOI: 10.46793/Uzdanica20.2.129C
SAŽETAK / ABSTRACT:
Rad otpočinje dijahronijskim osvrtom na izabrane metodičke per- spektive nastavnog proučavanja narodnih bajki u kontekstu ostvarivanja brojnih na- stavnih ciljeva. Zatim se ukazuje na značaj individualizovanog pristupa u nastavnom tumačenju uz adekvatan koncept diferenciranih zadataka i radnih naloga u tri nivoa težine za ovako oblikovanu interpretaciju bajki „Aždaja i carev sinˮ i „Baš-Čelikˮ. Komparativno razmatranje, stavljajući u centar interesovanja slike zla i jezičko-stil- ski obrazac ponavljanja, obezbeđuje uvid u narativne postupke paralelizma, nadovezi- vanja i uklapanja, kao i postepene fokalizacije, koji vode detaljnijem sagledavanju kom- pozicionih aspekata. Pored isticanja formalnih obeležja datih bajki, uočavanjem i raščitavanjem etnološkog i antropološkog koda, ukazuje se i na konotativne značenjske potencijale, koji iz njih proizlaze.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
narodna bajka, ponavljanje, slike zla, individualizovana nastava, metodika nastave.
LITERATURA / REFERENCES:
- Bašlar (2005): G. Bašlar, Poetika prostora, Beograd: Alef, Čačak: Gradac. Betelhajm (2015): B. Betelhajm, Značenje bajki. Značenje i značaj bajki, Beograd: Nova knjiga plus, Podgorica: Nova knjiga.
- Gerbran, Ševalije (2009): A. Gerbran, Ž. Ševalije, Rečnik simbola. Mitovi, snovi, običaji, postupci, oblici, likovi, boje, brojevi, Novi Sad: Stylos Art, Kiša.
- Elijade (2004): M. Elijade, Sveto i profano. Priroda religije, Beograd: Alnari, La- ćarak: Tabernakl.
- Karadžić (1988): V. Karadžić, Narodne srpske pripovijetke (1921), Srpske na- rodne pripovijetke (1853), Sabrana dela Vuka Karadžića, knj. 3, Beograd: Prosveta.
- Marković (2020): S. Marković, Interpretacija narodne književnosti u ra- zrednoj nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
- Milošević-Đorđević (2006): N. Milošević-Đorđević, Od bajke do izreke. Oblikovanje i oblici srpske usmene proze, Beograd: Društvo za srpski jezik i knji- ževnost, Čigoja.
- Mrkalj (2008): Z. Mrkalj, Nastavno proučavanje narodnih pripovedaka i pre- danja, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost, Čigoja.
- Nikolić (1999): M. Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književno- sti, Treće, dopunjeno izdanje, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Prop (1982): V. Prop, Morfologija bajke, Beograd: Prosveta.
- Radulović (2009): N. Radulović, Slika sveta u srpskim narodnim bajkama, Beograd: Institut za književnost i umetnost.
- Rosandić (1986): D. Rosandić, Metodika književnog odgoja i obrazovanja, Zagreb: Školska knjiga.
- Samardžija (1997): S. Samardžija, Poetika usmenih proznih oblika, Beograd: Narodna knjiga, Alfa.
- Stojaković (2000): P. Stojaković. Darovitost i kreativnost: savremeni modeli podsticanja i razvijanja darovitosti i kreativnosti, Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Republike Srpske.
- Trebješanin (2015): Ž. Trebješanin, Betelhajmova analiza bajki i psihičkog ra- zvoja deteta, u B. Betelhajm, Značenje bajki. Značenje i značaj bajki, Beograd: Nova knjiga plus, Podgorica: Nova knjiga, 329‒340.
- Čajkanović (1994): V. Čajkanović, Stara srpska religija i mitologija, Beo- grad: SKZ, BIGZ, Prosveta, Partenon.
sotverski alatijelen
avlovic@iee
t.org