Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 37-36. стр.) 

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Саша Дубљанин

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.037D

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду је представљен преглед више студија о квалитетима високошколског наставника заснованих на различитим изворима података. Раматрана су истраживања која су као податке узимала налазе анкета за студенте, наставнике или факултетска тела чији је задатак награђивање изузетних наставника. У истраживањима су најчешће коришћене студентске евалуације наставника, као значајна повратна информација о квалитету високошколског наставника и његовом доприносу ефективности наставе. Указано је и на присутне сумње истраживача и наставника у погледу поузданости, валидности и корисности студентских евалуација наставника, као и на противаргументе који указују на значај студентских процена наставника на унапређење наставе. Анализа налаза различитих истраживања показала је широку палету пожељних квалитета високошколског наставника и открила доследност у идентификовању одређених особина које одликују доброг универзитетског наставника, али и разлике, које су углавном условљене специфичношћу узорка или методолошким приступом проблематици. Рад скреће пажњу на потребу даљих истраживања квалитета високошколских наставника, који заједно са другим чиниоцима, као што су породица, окружење, услови учења, курикулума или технологија, доприносе постигнућима студената и ефективности наставе.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

квалитети наставника, високошколска настава, ефективност наставе, студентске евалуације

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Arends, R. (2012). Learning to Teach. New York: McGraw-Hill.
  • Baiocco, S. & DeWaters, J. (1998). Successful college teaching: Problem solving strategies of distinguished professors. Boston: Allyn & Bacon.
  • Buskist, W., Sikorski, J., Buckley, T. & Saville, B. (2002). Elements of Master Teaching. In S. Davis & W. Buskist (еds.): The teaching of psychology: essays in honor of Wilbert J. McKeachie and Charles L. Brewer (рр. 27–41). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Eble, K. E. (1984). Craft of Teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Feldman, K. A. (1976). The superior college teacher from the students view. Research in Higher Education, 5(3), 243–288. https://doi.org/10.1007/BF00991967
  • Feldman, К. А. (2007). Identifying Exemplary Teachers and Teaching: Evidence from Student Ratings. In R. Perry & J. Smart (еds.): The scholarship of Teaching and Learning in Higher Education: An Evidence-Based Perspective (pp. 93–129). Dordrecht: Springer.
  • Galton, M. (2007). Learning and Teaching in the Primary Classroom. London: Sage
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  • Hattie, J. (2023). Visible Learning: The Sequel – A Synthesis of Over 2,100 MetaAnalyses Relating to Achievement. London: Routledge.
  • Klette, K. (2008). Didactics meet classroom studies. In М. Meyer, М. Prenzel & S. Hellekamps (еds.): Perspektiven der Didaktik (рр. 101–117). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Kyriacou, C. (2009). Effective Teaching in Schools. Cheltenham: Stanley Thornes.
  • Marsh, H. (2007). Students’ evaluations of university teaching: Dimensionality, reliability, validity, potential biases and usefulness. In R. Perry & J. Smart (еds.): The scholarship of teaching and learning in higher education: An evidencebased perspective (рр. 319–385). Dordrecht: Springer.
  • Mcintyre, D. (2000). The nature of classroom teaching expertise. In D. Whitebread (еds): The psychology of teaching and learning in the primary school (рр.1–15). Loondon: Routledge Falmer.
  • McNamara, D. (1994). Classroom pedagogy and primary practice. London: Routledge.
  • Murray, H. G., Rushton, J. P. & Paunonen, S. V. (1990). Teacher personality traits and student instructional ratings in six types of university courses. Journal of Educational Psychology, 82(2), 250–261. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.2.250
  • Palmer, P. (2007). The Courage to Teach. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Pan, D., Tan, G., Ragupathi, K., Booluck, K., Roop, R. & Ip, Y. (2009). Profiling Teacher/Teaching Using Descriptors Derived from Qualitative Feedback: Formative and Summative Applications. Research in Higher Education, 50(1), 73–100. https://doi.org/10.1007/s11162-008-9109-4
  • Pekkarinen, V., Hirsto, L. & Nevgi, A. (2020). The Ideal and the Experienced: University Teachers’ Perceptions of a Good University Teacher and Their Experienced Pedagogical Competency. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 32(1), 13–30.
  • Robson, J. (2006). Teacher Professionalism in Further and Higher Education: Challenges to culture and practic. London: Routledge.
  • Ulrich, I. (2023). Good Teaching in Higher Education: Practical Tips for Planning and Designing Courses. Wiesbaden: Springer