Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 357-368. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Оливера Урошев Палалић 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.357UP
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Циљ рада је утврђивање значаја присуства ликовне уметности као очигледног средства у настави основношколске књижевности. У контексту савременог ученика, који је изложен различитим дигиталним и визуелним изазовима, примери ликовне уметности у читанкама постају захтевнији у односу на ранији период. Из тог разлога рад је усмерен ка евидентирању разноврсних ликовних уметничких предложака (слике, цртежи, илустрације и сл.) који су присутни у читанкама ученика старијих разреда основне школе. Применом квалитативне анализе читанки различитих издавача, у смислу присуства ликовних уметничких предложака, као и компаративне анализе програмских захтева наставе Ликовне културе и Српског језика и књижевности, утврдиће сe да је потреба за уметничким ликовним сегментима у читанкама (1) присутна, али недоследна, (2) да су насумично навођени прикази дела и (3) да је њихова функционалност контекста уз текст упитна. На основу добијених података закључиће се да је ликовни уметнички предложак не само смислено потребан у настави књижевности већ може значајно допринети бољој интерпретацији текста, као и подстицају доживљајно-сазнајне вештине ученика. Истовремено, овакви предлошци ликовне уметности могу бити од великог значаја за развој естетског укуса младог читаоца.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
ликовна уметност, књижевност, уметнички ликовни предлошци, читанке
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Božić, S., Milosavlјević Milić S., Jovanović, J. i Bojanić Ćirković. M. (2019). Odsjaj, čitanka za sedmi razred osnovne škole [ilustracije: Atelјe Pekan]. Beograd: Gerundijum.
- Jerkov, A., Petrović, A. i Kolaković, K. (2020). Čitanka: srpski jezik i književnost za sedmi razred osnovne škole [ilustracije Aleksa Gajić]. Beograd: Vulkan znanje. [1. izdanje].
- Mićić, M. (2020). Likovna kultura 7, udžbenik likovne kulture za sedmi razred osnovne škole. Beograd: Novi Logos.
- Mrkalj, Z. i Nestorović, Z. (2024). Pletisanka, čitanka za 7. razred osnovne škole [ilustracije: Darko Petrović, Goran Rakić, Tihomir Čelanović, depositphotos, shutterstock; fotografije i reprodukcije: arhiv izdavačke kuće, Narodni muzej u Beogradu, depositphotos, shutterstock, wikipedia.org]. Beograd: Klett [6. izmenjeno izdanje].
- Filipović, S. (2011). Metodika likovnog vaspitanja i obrazovanja: metodički priručnik za likovne pedagoge, učitelje i vaspitače. Beograd: Univerzitet umetnosti – Klett.
- Ilić, P., Gajić, O., Maljković, M. i Košničar, S. (2013). Čitanjem ka stvaranju – stvaranjem ka čitanju. Novi Sad: Gradska biblioteka: Prometej.
- Ingarden, R. (1975). Doživlјaj, umetničko delo i vrednost. Beograd: Nolit.
- Joksimović, A., Vujačić, M. i Lalić-Vučetić, N. (2010). Specifičnosti nastave likovne kulture i potreba za individualizovanim pristupom učeniku. Nastava i vaspitanje, LIX(2), 191–204.
- Milatović, V. (2006). Stvaralački prilazi u nastavi srpskog jezika i književnosti. Inovacije u nastavi, XIX(1), 5–15.
- Мilutinović, M. (2015). Aktuelni problemi likovnog vaspitanјa na osnovu analize nastavnih programa u srednјim školama. Komunikacije, mediji, kultura. Godišnjak Fakulteta za kulturu i medije Megatrend univerziteta u Beogradu, VII(7), 579–588. Retriеved May 14, 2025 from https://fkm.megatrend.edu.rs/wpcontent/uploads/2015/11/2015-godisnjak_web1.pdf.
- Morgan, H. (2021). Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory and his Ideas on Promoting Creativity. In F. Reisman (еdс.): Celebrating Giants and Trailblazers: A-Z of Who’s Who in Creativity Research and Related Fields (pp. 124–141). London, UK: KIE Publications. Retrived May 23, 2025 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED618540.pdf
- Nikolić, M. (1988). Metodika nastave srpskohrvatskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Opačić, Z. (2009). Savremeno dete između vizuelne kulture i književnosti. Detinjstvo, IV, 8–13.
- Pavlović, M. (2013). Likovno delo kao didaktički medij u nastavi likovne kulture. Inovacije u nastavi, XXVI(3), 94–103.
- Plazinić, Lj., Banjac, S. i Joksimović, J. (2019). Konformističko ponašanje adolescenata u donošenju estetskih sudova usled pritiska autoriteta i vršnjačke grupe. Inovacije u nastavi, 32(3), 24–38. Retrived May 20, 2025 from https://doi.org/10.5937/inovacije1903024P
- Pravilnik o standadima kvaliteta udžbenika i uputstva o njihovoj upotrebi (2018). Prosvetni glasnik. Službeni glasnik Republike Srbije, br. 42/2018.
- Selaković, K. (2012). Recepcija likovnog umetničkog dela kod dece mlađeg školskog uzrasta (teorijski aspekt). U S. Marinović (ur.), Nastava i učenje (ciljevi, standardi, ushodi), 9. novembar 2012. Užice (str. 663–676). Užice: Učiteljski fakultet u Užicu Univerziteta u Kragujevcu.
- Stanković Janković, T. (2013). Likovna kultura – neiskorištene dobrobiti. Inovacije u nastavi, XXVI(4), 18–30.
- Urošev Palalić, О. (2024). Primena ilustracije kao umetničkog sredstva u interpretaciji književnog dela u osnovnoj školi. (Neobjavljena doktorska disertacija). Novi Sad: Filozofski fakultet.
