Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 1, 251-266. str.)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Mijana Kuburić Macura
, Nina Govedar 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.251KM
SAŽETAK / ABSTRACT:
U članku su, nakon uvodnog dijela, u kojem se daje kratki osvrt na status jezičke norme u obrazovnom sistemu i društvu uopšte, predstavljena najčešća ogrešenja o morfosintaksičku normu u pismenim radovima banjolučkih srednjoškolaca. Istraživanje je provedeno na korpusu koji čini 218 pismenih radova učenika prvog razreda dvije banjolučke srednje škole ‒ Tehničke škole i Gimnazije, pisanih u prvom polugodištu školske 2023/2024. godine. Pregledom korpusa i primjenom morfosintaksičke analize zaključeno je da se najfrekventnije morfosintaksičke greške u pismenom izražavanju učenika tiču lične upotrebe glagola trebati sa deontičkim značenjem, potom upotrebe normativno neprihvatljivog glagolskog oblika futuroida, korištenja nenormativne konstrukcije za + infinitiv, te ogrešenja o pravila upotrebe prisvojnih zamjenica, padeža i padežnih konstrukcija. Uz svaki tip ogrešenja dat je i normativnolingvistički okvir od kojeg se odstupa. Analiza grešaka provedena je uz uvid u nastavne programe predmeta Srpski jezik za prethodni period školovanja ‒ od šestog do devetog razreda osnovne škole, a u zaključku članka nastavnicima su date sugestije kako da preventivno djeluju na nastanak i ukorjenjivanje ovakvih nepravilnosti u jeziku učenika.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
morfosintaksička norma srpskog jezika, jezičke greške, nastavni programi, nastava srpskog jezika
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
- Brborić, V. (2004). Pravopis srpskog jezika u nastavnoj praksi. Beograd: Filološki fakultet.
- Kovačević, M. (2019). Kako i zašto ne pisati ovako. Novi Sad: Prometej.
- Kuburić Macura, M. (2023). Ogrešenja o morfosintaksičku normu srpskog jezika u TV nastavi tokom pandemije kovida 19. U E. Kusturica i M. Kovačević (ur.), Aktuelna pitanja morfosintakse srpskoga jezika, 7‒9. oktobar 2022, Andrićgrad (str. 171‒192). Andrićgrad: Andrićev institut.
- Nikolić, M. (2020). Izazovi u standardizaciji jezika ‒ teorijska promatranja. U Z. Arsić (ur.): Zbornik radova Filozofskog fakulteta Univerziteta u Prištini, 50(4), Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini, 103‒116.
- Odluka „Povodom konstrukcije za + infinitiv u srpskom jeziku” (2018). Odbor za standardizaciju srpskog jezika, 27. 12. 2018. Retrieved April 2, 2025 from https://www.ossj.rs/odluke-i-saopstenja/povodom-konstrukcije-za-infinitivu-srpskom-jeziku/
- Piper, P. (2005). Predikat. U M. Ivić (red.): Sintaksa savremenoga srpskog jezika, Prosta rečenica (str. 301‒344). Beograd: Institut za srpski jezik SANU – Beogradska knjiga – Matica srpska.
- Piper, P. i Klajn, I. (2017). Normativna gramatika srpskog jezika. Novi Sad: Matica srpska.
- Pravilnik o Nastavnom planu i programu (2023). Službeni glasnik Republike Srpske br. 74, 21. 8. 2023. Banja Luka: JU Službeni glasnik Republike Srpske. Retrieved April 2, 2025 from https://www.rpz-rs.org/900/rpz-rs//Nastavni/programi/za/nastavni/premet/Srski/jezik/od/II/do/IX/razreda/osnovne/skole
- Simić, R. (1994). Pravopis srpskoga jezika – normativistička i kodifikološka ispitivanja. Nikšić – Zemun: Unireks – Aktuel.
- Simić, R. (2009). Normativni i upotrebni status futuroida ĆU, ĆEŠ… + DA +PREZENT. Naučni sastanak slavista u Vukove dane, 38(1), 51‒55.
- Stevanović, J. (2012). Kultura izražavanja u nastavnim planovima i programima i udžbenicima za srednju školu. Nastava i vaspitanje, 56(3), 392–407.
- Štasni, G. (2019). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti – metodička obrada gramatičkih sadržaja. Beograd: Zavod za udžbenike.
- Tanasić, S. (2005). Sintaksa glagola. U M. Ivić (red.): Sintaksa savremenoga srpskog jezika, Prosta rečenica (str. 345‒476). Beograd: Institut za srpski jezik SANU – Beogradska knjiga, Matica srpska.
- Veljović Stanković, D. i Đorđev, I. (2018). Mogućnosti primene kognitivnog pristupa u nastavi pravopisa. U S. Gudurić i B. Radić Bojanić (ur.): Jezici i kulture u vremenu i prostoru, VII(2). Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
- Zeljić, G. (2021). Kritički pogled na vrste pravopisnih vežbi u nastavi srpskog jezika. U S. Marinković (ur.), Nauka, nastava, učenje u izmenjenom društvenom kontekstu, 22. oktobar 2021, Pedagoški fakultet Užice (str. 343–356). Užice: Pedagoški fakultet.
