Морфосинтаксичке неправилности у писменим радовима бањолучких средњошколаца: анализа и интерпретација

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 251-266. стр.) 

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Мијана Кубурић Мацура , Нина Говедар

  

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.251KM

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У чланку су, након уводног дијела, у којем се даје кратки осврт на статус језичке норме у образовном систему и друштву уопште, представљенa најчешћа огрешења о морфосинтаксичку норму у писменим радовима бањолучких средњошколаца. Истраживање је проведено на корпусу који чини 218 писмених радова ученика првог разреда двије бањолучке средње школе ‒ Техничке школе и Гимназије, писаних у првом полугодишту школске 2023/2024. године. Прегледом корпуса и примјеном морфосинтаксичке анализе закључено је да се најфреквентније морфосинтаксичке грешке у писменом изражавању ученика тичу личне употребе глагола требати са деонтичким значењем, потом употребе нормативно неприхватљивог глаголског облика футуроида, кориштења ненормативне конструкције за + инфинитив, те огрешења о правила употребе присвојних замјеница, падежа и падежних конструкција. Уз сваки тип огрешења дат је и нормативнолингвистички оквир од којег се одступа. Анализа грешака проведена је уз увид у наставне програме предмета Српски језик за претходни период школовања ‒ од шестог до деветог разреда основне школе, а у закључку чланка наставницима су дате сугестије како да превентивно дјелују на настанак и укорјењивање оваквих неправилности у језику ученика.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

морфосинтаксичка норма српског језика, језичке грешке, наставни програми, настава српског језика

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Brborić, V. (2004). Pravopis srpskog jezika u nastavnoj praksi. Beograd: Filološki fakultet.
  • Kovačević, M. (2019). Kako i zašto ne pisati ovako. Novi Sad: Prometej.
  • Kuburić Macura, M. (2023). Ogrešenja o morfosintaksičku normu srpskog jezika u TV nastavi tokom pandemije kovida 19. U E. Kusturica i M. Kovačević (ur.), Aktuelna pitanja morfosintakse srpskoga jezika, 7‒9. oktobar 2022, Andrićgrad (str. 171‒192). Andrićgrad: Andrićev institut.
  • Nikolić, M. (2020). Izazovi u standardizaciji jezika ‒ teorijska promatranja. U Z. Arsić (ur.): Zbornik radova Filozofskog fakulteta Univerziteta u Prištini, 50(4), Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini, 103‒116.
  • Odluka „Povodom konstrukcije za + infinitiv u srpskom jeziku” (2018). Odbor za standardizaciju srpskog jezika, 27. 12. 2018. Retrieved April 2, 2025 from https://www.ossj.rs/odluke-i-saopstenja/povodom-konstrukcije-za-infinitivu-srpskom-jeziku/
  • Piper, P. (2005). Predikat. U M. Ivić (red.): Sintaksa savremenoga srpskog jezika, Prosta rečenica (str. 301‒344). Beograd: Institut za srpski jezik SANU – Beogradska knjiga – Matica srpska.
  • Piper, P. i Klajn, I. (2017). Normativna gramatika srpskog jezika. Novi Sad: Matica srpska.
  • Pravilnik o Nastavnom planu i programu (2023). Službeni glasnik Republike Srpske br. 74, 21. 8. 2023. Banja Luka: JU Službeni glasnik Republike Srpske. Retrieved April 2, 2025 from https://www.rpz-rs.org/900/rpz-rs//Nastavni/programi/za/nastavni/premet/Srski/jezik/od/II/do/IX/razreda/osnovne/skole
  • Simić, R. (1994). Pravopis srpskoga jezika – normativistička i kodifikološka ispitivanja. Nikšić – Zemun: Unireks – Aktuel.
  • Simić, R. (2009). Normativni i upotrebni status futuroida ĆU, ĆEŠ… + DA +PREZENT. Naučni sastanak slavista u Vukove dane, 38(1), 51‒55.
  • Stevanović, J. (2012). Kultura izražavanja u nastavnim planovima i programima i udžbenicima za srednju školu. Nastava i vaspitanje, 56(3), 392–407.
  • Štasni, G. (2019). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti – metodička obrada gramatičkih sadržaja. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Tanasić, S. (2005). Sintaksa glagola. U M. Ivić (red.): Sintaksa savremenoga srpskog jezika, Prosta rečenica (str. 345‒476). Beograd: Institut za srpski jezik SANU – Beogradska knjiga, Matica srpska.
  • Veljović Stanković, D. i Đorđev, I. (2018). Mogućnosti primene kognitivnog pristupa u nastavi pravopisa. U S. Gudurić i B. Radić Bojanić (ur.): Jezici i kulture u vremenu i prostoru, VII(2). Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
  • Zeljić, G. (2021). Kritički pogled na vrste pravopisnih vežbi u nastavi srpskog jezika. U S. Marinković (ur.), Nauka, nastava, učenje u izmenjenom društvenom kontekstu, 22. oktobar 2021, Pedagoški fakultet Užice (str. 343–356). Užice: Pеdagoški fakultet.