Sadržaji u udžbenicima i čitankama srpskog jezika u osnovnoj školi sa akcentom na baštinske sadržaje

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 239-250. стр.) 

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Jelica Lipovac Dudaš, Emina Berbić Kolar , Vlasta Lipovac Kerić  

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.239LD

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Kako bi očuvali svoj identitet, pripadnici srpske nacionalne manjine u Republici Hrvatskoj često se odlučuju za obrazovanje po modelu A, odnosno na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu. Budući da je maternji jezik najvredniji izraz identiteta, napisani su autorski udžbenici i čitanke za ovaj predmet na osnovu „Kurikuluma za nastavni predmet Srpski jezik za osnovnu i srednju školu s nastavom na jeziku i ćiriličkom pismu srpske nacionalne manjine u Republici Hrvatskoj (model A)”. U njemu su postavljeni jasni ciljevi o tome koja znanja, sposobnosti i veštine učenici treba da usvoje, a naglašen je i značaj negovanja i unapređenja sopstvenog jezičkog, kulturnog i nacionalnog identiteta i kulturne baštine. Cilj istraživanja je utvrđivanje zastupljenosti baštinskih sadržaja u sve četiri domene ovog predmeta u višim razredima osnovne škole – književnosti, jeziku, kulturi izražavanja i stvaralaštvu, kao i u kulturi i medijima. U radu je utvrđeno da su baštinski sadržaji zastupljeni u udžbenicima i čitankama srpskog jezika, posebno u nastavi književnosti, a time su ostvareni vaspitno-obrazovni ciljevi propisani predmetnim kurikulumom.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

baštinski sadržaji, osnovna škola, srpska nacionalna manjina, udžbenici za srpski jezik

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES: