МЕТАФОРЕ БУРЕТА И КРУГА КАО ВИДОВИ СПОЗНАЈЕ ИСТИНЕ О СВЕТУ – МОГУЋНОСТИ КОМПАРАТИВНОГ НАСТАВНОГ ЧИТАЊА ПРИПОВЕДАКА „БУРЕ” И „КРУГ” ИСИДОРЕ СЕКУЛИЋ

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 459-470)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Невена И. Лукинић Јањуш 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.459LJ

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Предмет проучавања овог рада чине приповетке „Буре” и „Круг”, које се налазе у оквиру прозне збирке Сапутници (1913) Исидоре Секулић, а које су и део школског програма основне и средње школе. Прегнантног семантичког потенцијала, категорије бурета и круга из наслова узимају се као просторне метафоре помоћу којих се долази до спознаја истина о свету. Будући да таква врста повлашћеног сазнања припада приповедном „ја”, чији глас преовлађује у исповедној прози каква је збирка Сапутници, као средишњи интегративни фактор наставне интерпретације поставља се лик главне јунакиње. У раду се тако прати развојни пут приповедног субјекта и његовог односа према свету којим је окружен – од личног избора бурета као затвореног простора у ком се сањари и машта и који пружа слободу стварања сопственог света, али и који доводи до спознаје о пролазности и смрти, па све до круга чија наметнута затвореност онеспокојава и узнемирава субјекта, производећи у њему осећај неслободе.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Исидора Секулић, Сапутници, „Буре”, „Круг”, метафоре бурета и круга, лик, настава

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Бајић (1994): Љ. Бајић, Методички приступ збирци приповедне прозе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Божић (2020): С. Божић, Путовање као литерарна и наставна инспирација (Методички приступ текстовима о путовању Виде Огњеновић и Исидоре Секулић у основној школи), Зборник радова Учитељског факултета, бр. 14, Лепосавић: Учитељски факултет Призрен–Лепосавић, 73–87.
  • Брајовић (2005): Т. Брајовић, Облици модернизма, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
  • Деспић (2007): Ђ. Деспић, Функција интертекстуалности и децентрализација субјекта у „Бурету” Исидоре Секулић, Наслеђе – часопис за књижевност, уметност и културу, год. 4, бр. 7, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 67–77.
  • Јерков (1998): А. Јерков, Врхунац модерне: Сапутници Исидоре Секулић и могућности њиховог тумачења, Свет речи, 6/8, Београд: Друштво за српски језик и књижевност, 75–77.
  • Матош (1952): А. Г. Матош, Плес ријечи, у: Е. Финци (прир.), Есеји и фељтони о српским писцима, Београд: Просвета.
  • Николић (1999): М. Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Програм наставе и учења за шести разред основног образовања и васпитања из предмета Српски језик и књижевност (2018): Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, год. LXVII, бр. 15, 271–276.
  • Правилник о изменама Правилника о плану и програму наставе и учења за гимназију из предмета Српски језик и књижевност за трећи разред гимназије (2020): Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, год. LXIX, бр. 12, 14–34.
  • Пуле (1993): Ж. Пуле, Метаморфозе круга, Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
  • Секулић (1961): И. Секулић, Сапутници. Писма из Норвешке, Нови Сад: Матица српска.
  • Скерлић (1964): Ј. Скерлић, Две женске књиге, у: М. Бегић (прир.), Писци и књиге V, Сабрана дела Јована Скерлића, Београд: Просвета.
  • Стојановић Пантовић (2006): Б. Стојановић Пантовић, Сапутници Исидоре Секулић и експресионистички духовни простор, Побуна против средиштa (нови прилози о модерној српској књижевности), Панчево: Mali Nemo, 81–90.
  • Хамовић (2017): В. Хамовић, Време и простор у приповеци „Буре” Исидоре Секулић. Једна могућа интерпретација, Књижевност и језик, LXIV/3–4, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије, 459–468.