Детињство 3 (2024) (стр. 5-14)
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Недељка В. БЈЕЛАНОВИЋ
Download Full Pdf
DOI: 10.46793/Childhood24.3.05B
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Рад се бави импликацијама термина постмеморија у истраживањима савремене српске књижевности за дјецу. За ову прилику, одабрани су романи Весне Алексић Лицитација ветра, Сазвежђе виолина и Карта за летење, као и вишеструко награђивани, а затим и у филм преточени роман Јасминке Петровић Лето када сам научила да летим. Током истраживања долази се до закључка да разматрани постмеморијски феномен у нашој скорашњој литерар- ној продукцији за младе и наjмлађе повремено игра битну мотивациону улогу у смислу конструисања и развоја фабуле, будући да се српска књижевност за дјецу не устручава од бављења тематизацијом трауме дјетета (протагонисте), колико и његовим поимањем и контекстуализацијом наслијеђених траума.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
постмеморија, савремена српска књижевност за дјецу, траума
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
Овај рад резултат је истраживања спроведеног уз подр- шку Фонда за науку Републике Србије, пројекат бр. 1634, „Српска књижевност 1991–2021: идентитет, траума, сећање” (акроним: SLITaM).
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Бетелхајм, Бруно. Значење бајки. Превео Бранко Вучићевић. Београд: Зенит, 1989.
- Бјелановић, Недељка. Како се саопштава несаопштиво: траума дјетета у романима Весне Алексић Ја се зовем Јелена Шуман и Сазвежђе виолина. (Прихваћено за штампу у часопису Књижевна историја, 2024).
- Босмаџијан, Хамида. Читајући и оно несвесно: психоаналитички приступ. У: Питер Хант (ур.), Тумачење књижевности за децу: кључни есеји из међународне приручне Енциклопедије књижевности за децу. Издање на српском приредила Зорана Опачић. Београд: Учитељски факултет, 2013.
- Гордић Петковић, Владислава. У другом лицу множине: интеграција различитости и идеолошки оквири одрастања у постјугословенском контексту. Детињство, XLVI, 1 (2020): 110–119.
- Игњатов, Ивана. Уметност као виталистичка противте- жа рату у романима Лето када сам научила да летим Јасминке Петровић и Сазвежђе виолина Весне Алексић. Детињство, XLVI, 1 (2020): 97–108.
- Лалатовић, Јелена. Портрет уметнице као девојке која (не) одраста: темпоралност прекинутог одрастања у адолесцентској књижевности Весне Алексић. Детињство, XLIV, 4 (2018): 83–94.
- Петровић, Биљана. Рат у бившој Југославији у књижевном делу Јасминке Петровић. Детињство, XLII, 1 (2016): 88–94.
- Caruth, Cathy (ed.). Trauma: Explorations in Memory. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1995.
- Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press, 2012.
- Hirsch, Marianne. Postmemory, 2024, <https://postmemory.net/> 19. 1. 2024.
- Tasca, Luisa. Innocence in History. Figures of the Child in Postmemory, 2024, <https://www.politika.io/en/notice/innocence-in-history-figures-of-the-child-and- postmemory> 22. 1. 2024.
- Tribunella, Eric L. Melancholia and Maturation: The Use of Trauma in American Children’s Literature. Knoxville: The University of Tennessee Press, 2010.