АУТОР(И): Верица М. Нерић
Е-АДРЕСА: vericaneric@gmail.com
DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.277N
САЖЕТАК:
У раду се истражују могућности дизајнирања наставних садржаја ко- јима би се кроз игру у корелативном приступу реализовали циљеви предмета Српски језик и Музичка култура у првом разреду основне школе и превазишао дисконтинуитет између предшколског и раношколског узраста.
Анализом и упоређивањем постојећих наставних програма установили смо да по- стоје наставне јединице које се могу ваљано повезати, те је у раду предложено како се у првом разреду корелативном наставом могу, превасходно кроз игру, обрађивати, вежбати и утврђивати одабрани програмски садржаји. Дати су конкретни примери и предлози за овладавање техникoм дисања, артикулације и правилног држањa тела, што је и основ за учење почетног читања и писања.
У раду се указује на значај и предности адекватног дизајнирања наставних са- држаја којима ће се успоставити међупредметно повезивање Српског језика и Музичке културе. Тако дизајнирани наставни садржаји могли би потенцијално да прерасту у ин- тегративни приступ настави у првом разреду основне школе, што би учитељима знатно олакшало рад у процесу остваривања методичких циљева и исхода из оба наставна пред- мета.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
међупредметна корелација, хоризонтална повезаност, методика наставе српског језика и музичке културе, учење кроз игру.
ЛИТЕРАТУРА:
- Брофи (2004): Dž. Brofi, Nastava, Beograd: Pedagoško društvo Srbije. Вукићевић, Станојевић (2014): М. Вукићевић, Р. Станојевић, Индивидуали-
- зација наставе музичке културе у контексту савременог образовања, Узданица, XI/1, 127–139.
- Димитријевић (2013): M. Димитријевић, Читалачке компетенције у разумева- њу жанра басне, Узданица, X/1, 129–139.
- Ђорђевић (2011): B. Đorđević, Muzika i korelacija u razrednoj nastavi, Sombor: Pedagoški fakultet u Somboru.
- Здравковић (2016): С. Здравковић, Интегративни приступ почетној музичкој настави у основној школи, Врање: Педагошки факултет у Врању.
- Kук (1982): D. Kuk, Jezik muzike, Beograd: Nolit.
- Милић (2009): И. Милић, Мотивација ученика као предиспозиција успешне наставе музичке културе ученика млађих разреда основне школе, Узданица, VI/2, 181–189.
- Михајловић-Бокан, Ињац (2019): Д. Михајловић-Бокан, М. Ињац, Музичка култура. Уџбеник за први разред основне школе, Београд: Нови логос.
- Мркаљ (2010): З. Мркаљ, Појам корелације у методици наставе, Методички
- видици, 1/1, 47–55. https://doi.org/10.19090/mv.2010.1.47-55
- Николић (1999): М. Николић, Методика наставе српског језика и књижевно- сти, Београд: Завод за уџбенике.
- Одет, Алисон (2007): J. F. Audette, B. Allison, Complementary and Alternative Medicine and the Athlete, In W. Frontera et al. (Eds.), Clinical Sports Medicine. Medical Management and Rehabilitation, 307–320.
- ОЕЦД (2010): OECD, Politike obrazovanja i usavršavanja: Nastavnici su bitni, Beograd: OECD – Ministarstvo prosvete.
- ППНУ/1 (2018): Правилник о програму наставе и учења за први разред основ- ног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник РС – Просветни гласник, бр. 15.
- Ројко (1987): P. Rojko, Kako zapravo stoje stvari s integracijom, korelacijom i koncentracijom u nastavi muzike u osnovnoj školi, Tonovi, 4–5, 40–45.
- Ројко (2012). P. Rojko, Metodika nastave glazbe – teorijsko-tematski aspekti, Zagreb: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Pedagoški fakultet Osijek.
- Роудерс (2003): P. Roeders, Interaktivna nastava ‒ dinamika efikasnog učenja i nastave, Beograd: Filozofski fakultet ‒ Institut za pedagogiju i andragogiju.
- Салопек (2002): A. Salopek, Korelacija i integracija u razrednoj nastavi, Zagreb: Školska knjiga.
- Свалина (2015): V. Svalina, Kurikulum nastave glazbene kulture i kompetencije učitelja za poučavanje glazbe, Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti.
- Спасић (2022): Ј. Спасић, Језичке игре у уџбеницима српског језика за први разред основне школе, Иновације у настави, XXXV/4, 73–84.
- Стаматовић-Николић (1950): J. Stamatović-Nikolić, Solo pevanje, Beograd: Prosveta.
- Теобалд и др. (2015): M. Theobald, S. et al., Children’s Perspectives of Play and Learning for Educational Practice, Education Sciences, 5, 345–362.
- Харисон (2004): C. Harrison, Giftedness in early childhood, Roeper Review, 26(2), 78–84.