UNISONOST JEZIČKE POLITIKE I PLANIRANJA U SRBIJI I EVROPSKOJ UNIJI

Nasleđe 55 (2023), str. 89-105

AUTOR(I): Aleksandra B. Šuvaković

E-ADRESA: aleksandra_s@mts.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2355.105S

SAŽETAK:

Cilj predstojećeg rada jeste da, poredeći rezultate implementirane jezičke politike u Srbiji i Evropskoj Uniji u poslednjih dvadeset godina ovog veka, dođemo do odgovora na istraživačko pitanje da li je jezičko planiranje „izbor” jedne društvene zajednice ili je reč o usvajanju i implementaciji koju sprovode nadležna tela ne mareći za religijske, društveno-kulturne, političke, privredne i druge osobenosti država u određenom istorijskom trenutku. U radu je primenjena operativna metoda analize sadržaja dokumenata kao i komparativna analiza statističkih podataka nadležnih tela RS i EU. Rezultati istraživanja ukazuju da je proklamovana višejezičnost s kraja dvadesetog veka ipak ostala puko slovo na papiru jer je engleski kako u Srbiji tako i u državama članicama EU dospeo na prvo mesto po zastupljenosti kao prvi a neretko i jedini strani jezik koji se uči. Takva dominacija koja ne uzima u obzir stvarne potrebe jednog društva ukazuje na neophodnost donošenja Strategije učenja stranih jezika u Srbiji zasnovane na relevantnim istra- živanjima u ovoj oblasti.

KLJUČNE REČI:

jezička politika, jezičko planiranje, Srbija, EU, engleski jezik, strani jezik, višejezičnost, strategija učenja stranih jezika

LITERATURA:

  • Alderson 2009: C. Alderson, The Politics of Language Education, Great Britain: Short Run Press Ltd.
  • Bugarski 2003: R. Bugarski, Jezik i lingvistika, Beograd: Čigoja štampa.
  • Durbaba 2014: O. Durbaba, Nastava stranih jezika u Srbiji i aspekti jezičkog planiranja na nacionalnom nivou i nivou lokalne zajednice: prikaz jedne  studije  slučaja,  u:  J.  Filipović  i  O.  Durbaba  (red),  Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike, Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 51–75.
  • Vučo 2005: J. Vuco, Istituzioni e l’insegnamento di lingue straniere. Verso una polit- ica linguistica europea, Lingue, istituzioni, territori. Riflessioni teoriche, proposte metodologiche ed esperienze di politica linguistica. In (edt.) Cris- tina Guardiano, Emilia Calaresu, Cecilia Robustelli, Augusto Carli, Roma: Bulzoni, pp. 435-447.
  • Đurić 2014: LJ. Đurić, Vrednovanje ranog školskog učenja stranih jezika u Srbiji: zaglušujuća tišina, u: J. Filipović i O. Durbaba (red), Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike, Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 77–106.
  • Đurić 2016: LJ. Đurić, Strani jezici u obrazovnoj politici Srbije, Beograd: Filološki fakultet.
  • Zakon o osnovnoj školi, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 50/1992. Ignjačević 2006: A. Ignjačević, Engleski jezik u Srbiji, Beograd: Filološki fakultet. Luise 2006: M.C. Luise, Italiano come lingua straniera, Torino: Utet.
  • Filipović, Vučo, Đurić: 2008. J. Filipovic, J. Vuco, Lj. Djuric, Critical Review of Lan- guage Education Policies in Compulsory Primary and Secondary Education in Serbia, Current Issues in Language Planning, Vol. 8, N. 2, pp. 222–242.
  • Filipović 2014: J. Filipović, Teorijski koncepti i specifičnosti jezičke obrazovne politike, u: J. Filipović i O. Durbaba (red), Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike, Brograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 17–34.
  • Ricento 2007: T. Ricento, An introduction to Language Policy, Blackwell Publishing. Šuvaković 2017: A. Šuvaković, Učenje dva strana jezika u ranom uzrastu, Kragujevac: FILUM.
  • Šuvaković 2018: A. Šuvaković Rezultati evropske politike višejezičnoszi u prvoj deceniji XXI veka u zemljama članicama Evropske Unije i Srbiji, Beograd: Srpska politička misao, 2/2018, 25. vol. 60, str. 99–113.
  • Šuvaković, Šuvaković 2014: U. Šuvaković, A. Šuvaković, Obrazovanje i globalizacija, u:  Obrazovanje  i  balkanska  društva  na  putu  mira  i evrointegracija (prir. Natalija Jovanović, Suzana Marković
  • Krstić, Lela Milošević Radulović), Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu.
SAJTOGRAFIJA:
  • Savet Evrope, Bela knjiga o interkulturnom dijalogu „Živimo zajedno jednaki u dostojanstvu”. Savet Evrope F-67075 Strazbur Cedex, , 7. 1. 2018.
  • European Commission 2017: Education and Training Monitor 2017, , 29. 12. 2021.
  • Eurostat 2012: Eurydice, Cifre chiave dell’insegnamento delle lingue a scila in Europa 2012, ,10. 10. 2012.
  • Eurostat 2012: Eurydice, Key Data on Teaching Languages at school in Europe, 2012,
  • ,   12.11. 2021.
  • Eurostat 2017: Eurydice Cifre chiave dell’insegnamento delle lingue a scila in Europa 2017, ,11. 11. 2022.
  • Lisbon European Council, Presidency Conclusions, 2000, March 23th-24th, www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm>, 5. 6. 2014.
  • Pravilnik o stalnom stručnom usavršavawu i napredovawu u zvawe nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika, Beograd: Službeni glasnik RS, br. 109/2021,
  • <https://www.paragraf.rs/propisi/pravilnik-strucnom-usavrsavanju-napre-dovanju-zvanja-nastavnika-vaspitaca-strucnih>, 10. 12. 2021.
  • Katalog programa stalnog stručnog usavršavanja, <www.zuov.gov.rs>, 15. 8. 2014.
  • Katalog programa stalnog stručnog usavršavanja, <www.zuov.gov.rs>, 3. 9. 2021.
  • The EU Multilingualism Policy 2007, pp. 1-2. <http://eacea.ec.europa.en/static/en/ lingua/documents/presentation/chaves.pdf>, 18/12/2017.