ITALIJA U PUTOPISU „ORIJENT“ VISENTEA BLASKA IBANJESA

Nasleđe 54 (2023), str. 335-351

AUTOR(I): Mirjana M. Sekulić

E-ADRESA: msekulic@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2354.335S

SAŽETAK:

Predmet rada jeste analiza slike Italije u putopisnim tekstovima Orijent Visentea Blaska Ibanjesa, nastalim nakon putovanja ovog španskog pisca od Francuske do Istanbula 1907. godine. Iako na ovom putovanju Blasko Ibanjes nije prolazio kroz Italiju, u mnogim tekstovima javljaju se reference na ita- lijansku kulturu, budući da ju je autor već upoznao tokom boravka u Italiji 1896. godine kada je objavio i putopis posvećen ovoj zemlji – U zemlji umetnosti. Služeći se postavkama imagolo- gije, u radu ćemo analizirati kako Italija postaje kulturna referenca i osnova poređenja naroda i mesta koja je putopisac posetio 1907. godine. Sliku drugog tumačimo kao konstrukt, kon- venciju, kao subjektivni proizvod Blaska Ibanjesa uzimajući u obzir čitav kulturni materijal koji je korišćen za pisanje, odnosno ono što je autor slike poznavao i doživeo. Pored informativnog karaktera stvarnost uobličenu u putopisu čitamo kao poetsku projekciju subjektivnosti. Iako je u putopi- sima tipično poređenje mi-drugi, primetno je da Blasko Ibanjes ne postavlja u odnos špansko-Drugo, ali se javljaju međusobna poređenja drugih naroda. Zaključujemo da italijanske reference funkcionišu kao posrednički elementi u oslikavanju drugih naroda. Mnoga mesta stiču identitet upravo kontrastiranjem ili osvrtom na referentna mesta u italijanskoj kulturi.

KLJUČNE REČI:

Visente Blasko Ibanjes, Italija, Orijent, putopis, imagologija, identitet

LITERATURA:

  • Albukerke Garsija 2006: L. Albuquerque García, „Los ’libros de viajes’ como género literario”, en: M. Lucena Giraldo y J. Pimentel (eds.), Diez estudios sobre liter- atura de viajes, Madrid: CSIC.
  • Blasko Ibanjes 2012: V. Blasco Ibáñez, Oriente, Project Gutenberg EBook.
  • Blasko Ibanjes 2018: V. Blasko Ibanjes, Orijent, Beograd: Partenon.
  • Ibara i Baljester 2011: N. Ibarra y J. Ballester, Escenarios textuales de la alteridad: literatura y viaje, SEDLL, Lenguaje y Textos, Núm. 33, mayo, pp. 111–133.
  • Kariso Rueda 1997: S. Carrizo Rueda, Poética del relato de viajes, Kassel: Edition Reichenberger.
  • Kolombi Nikolija 2006: B. Colombi Nicolia, El viaje y su relato, Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional Autónoma de México, 43/2, 11–35.
  • Leersen 2007: J. Leerssen, Type, typicality, in: M. Beller and J. Leerssen (eds.), Imagol- ogy. The cultural construction and literary representation of national charac- ters: a critical survey, Rodopi: Amsterdam/New York, 450–451.
  • Leersen 2009a: J. Leerssen, Odjeci i slike: refleksije o stranom prostoru, u: D. Dukić, Z. Blažević, L. Plejić Poje, I. Brković (ured.), Kako vidimo strane zemlje: uvod u imagologiju, Zagreb: Srednja Europa, 83–98.
  • Leersen 2009b: J. Leerssen, Imagologija: povijest i metoda, u: D. Dukić, Z. Blažević, L. Plejić Poje, I. Brković (ured.), Kako vidimo strane zemlje: uvod u imagologiju, Zagreb: Srednja Europa, 169–186.
  • Leersen 2009c: J. Leerssen, Retorika nacionalnog karaktera: programatski pregled,  u: D. Dukić, Z. Blažević, L. Plejić Poje, I. Brković (ured.), Kako vidimo strane zemlje: uvod u imagologiju, Zagreb: Srednja Europa, 99–124.
  • Leersen 2016: J. Leerssen, Imagology: On using ethnicity to make sense of the world,
  • Iberic@l, Revue d’études ibériques et ibéro-américaines, 10, 13–31.
  • Karanović 2018: V. Karanović, Španska književnost realizma, Beograd: Filološki fakultet.
  • Majner 2009: J. C. Mainer, La Edad de Plata (1902–1939): ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid: Cátedra.
  • Ortis de Urbina 2009: P. Ortiz de Urbina, La recepción de la cultura alemana en Blasco Ibáñez antes y después de la Primera guerra mundial, en: Berta Reposo, Eckhard Weber (eds.), Guerra y viaje: una constante histórico-literaria entre España y Alemania, Universidad de Valencia, Valencia, 223–235.
  • Pažo 1994: D-H. Pageaux, De la imaginería cultural al imaginario, en: P. Brunel e I. Chevrel (eds.), Compendio de literatura comparada, Madrid: Siglo XXI edi- ciones, 101–131.
  • Rubio Kremades 2010: E. Rubio Cremades, Entre España e Italia: siglo XIX, Ínsula, 757–758, 24–28.
  • Sekeruš 2001: P. Sekeruš, Govor o drugom u francuskoj kulturi prve polovine XIX veka, Polja: mesečnik za umetnost i kulturu, 418, 51–64.
  • Sekeruš 2006: P. Sekeruš, „Društvene predstave i proizvodnja značenja: slike Južnih Slovena u francuskoj kulturi 19. veka”, u: Lj. Subotić (ured.), Susret kultura, Novi Sad: Filozofski fakultet, 101–108.
  • Sekulić 2019: M. Sekulić, Španija Miloša Crnjanskog: imagološka studija, Kragujevac: FILUM.
  • Sekulić i Karanović 2020: „Detalji koji govore: Orijent Visentea Blaska Ibanjesa”, u: D. Bošković (ured.), Tako male stvari: intimno u književnosti i kulturi, Kraguje- vac: FILUM, 625–636.
  • Sindram 2009: K. U. Syndram, Estetika alteriteta: književnost i imagološki  pristup, u: D. Dukić, Z. Blažević, L. Plejić Poje, I. Brković (ured.), Kako vidimo strane zemlje: uvod u imagologiju, Zagreb: Srednja Europa, 71–82.
  • Fišer 2009: M. S. Fischer, Komparatistička imagologija: za interdisciplinarno istraživanje nacionalno-imagotipskih sustava, u: D. Dukić, Z. Blažević, L. Plejić Poje, I. Brković (ured.), Kako vidimo strane zemlje: uvod u imagologiju, Zagreb: Srednja Europa, 37–56.
  • Froldi 2000: R. Froldi, La visión de Italia de Blasco Ibáñez: el país del arte, en: Vicente Blasco Ibáñez, 1898–1998. La vuelta al siglo de un novelista: actas del Con- greso Internacional celebrado en Valencia del 23 al 27 de noviembre de 1998, Vol. 1, págs. 107–114.
  • Vedel 1993: A. Wedel, 1993, La germanofobia de Vicente Blasco en Los cuatro jinetes del Apocalipsis, Filología y Lingüística XIX (2), 57–62.