PRIRODA I ZNAČAJ TEORIJE OTVORENOG DELA UMBERTA EKA

Nasleđe 54 (2023), str. 105-118

AUTOR(I): Dušan R. Živković

E-ADRESA: dusan.zivkovic@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2354.105Z

SAŽETAK:

Ovaj rad predstavlja analizu prirode i značaja Ekove teorije otvorenog dela, posredstvom sledećih aspekata: 1. uticaja Džojsove poetike; 2. prirode i funkcije ambigviteta; 3. multidiscipli- narnosti u studiji Otvoreno delo (1962); 4. teorije informacije; 5. odnosa teorije otvorenog dela i intertekstualnosti; 6. poi- manja autora, teksta i čitaoca u studiji Otvorenog delo i njihove teorijske nadgradnje u Ekovim kasnijim studijama; 6. uticaja teo- rije otvorenog dela na stvaranje hiperteksta; 7. primene teorije otvorenog dela u Ekovim romanima. U Otvorenom delu Umberto Eko je postao inovator difuznog procesa strukturiranja „otvo- renosti značenja”, stvarajući inovativne, dinamične ambigvi- tete koji su doprineli razvoju nove vizije savremene kulture.

KLJUČNE REČI:

Umberto Eko, otvoreno delo, ambigvi- tet, intertekstualnost, hipertekst, multidisciplinarnost, postmodernizam

LITERATURA:

IZVORI
  • Eko 1980: U. Eco, Il nome della rosa, Milano: Bompiani. Eko 1988: U. Eco, Il pendolo di Foucault, Milano: Bompiani.
  • Eko 1995: U. Eko, Ostrvo dana pređašnjeg, Beograd: Centar za geopoetiku. Eko 2000: U. Eco, Baudolino, Milano: Bompiani.
  • 2004: U. Eko, Tajanstveni plamen kraljice Loane, Beograd: Politika – Narodna knjiga. [orig.] Eko 2004c: U. Eko, Tajanstveni plamen kraljice Loane, Beograd: Politika – Narodna knjiga.
  • Eko 2011: U. Eko, Praško groblje, Beograd: Plato. Eko 2015: U. Eco, Numero zero, Milano: Bompiani.
LITERATURA
  • Aquinas, St. Thomas. Encyclopedia Britannica, www.britannica.com/biog- raphy/Saint-Thomas-Aquinas>, 18. 5. 2022.
  • Bart 1986: R. Bart, Teorija o tekstu, preveo Miroslav Beker, Beograd: Republika, br. 12, Beograd, 9–10.
  • Bojanić Ćirković 2020: M. Bojanić Ćirković, Čitalac u nauci o književnosti (od antičkih teorija čitanja do savremenog doba), Niš: Filozofski fakultet. [orig.] Bojanić Ćirković 2020: M. Bojanić Ćirković, Čitalac u nauci o književnosti (od antičkih teorija čitanja do savremenog doba), Niš: Filozofski fakultet.
  • Delić 1991: J. Delić, Hazarska prizma, Beograd, Gornji Milanovac: Prosveta, Oktoih, Dečije novine.
  • De Malac 1971: G. De Mallac, The Poetics of the Open Form (Umberto Eco’s Notion of Opera Aperta, Huntly: Books Abroad, Huntly, January, 45/1, 31–36.
  • Derida 1979: J. Derrida, Living On: Border Lines, in: H. Bloom (ed.), Deconstruction & Criticism. New York: Continuum, 75–176.
  • Eco, U. Vegetal and mineral memory (The future of books). <http://www.bibalex.org/ attachments_en/publications/files/umberto_ eco_.pdf>, 6. 12. 2014.
  • Eko 1962: U. Eco, Opera aperta: forma e indeterminazione nelle poetiche contempora- nee, Milano: Bompiani.
  • Eko 1965: U. Eko, Otvoreno djelo, Sarajevo: Veselin Masleša. Eko 1979: U. Eco, Lector in fabula, Milano: Bompiani.
  • Eko 1994: U. Eco, Six Walks in the Fictional Woods, Harvard U. P: Cambridge. Eko 2001: U. Eko, Granice tumačenja, Beograd: Paideia.
  • Eko 2002: U. Eko, O književnosti, prevela Milana Piletić, Beograd: Narodna knjiga, Alfa.
  • Eko 2003: U. Eko, Šest šetnji po narativnoj šumi, Beograd: Narodna knjiga, Alfa. Eko 2004: U. Eko, Kod, Beograd: Narodna knjiga, Alfa.
  • Eror 2002: G. Eror, Genetički vidovi interliterarnosti, Beograd: Otkrovenje. Hačion 1996: L. Hačion, Poetika postmodernizma, Novi Sad: Svetovi.
  • Hačion 2000: L. Hutcheon, A theory of parody: the teachings of twentieth-century art forms, Chicago: University of Ilinois press.
  • Jakobson 1966: R. Jakobson, Lingvistika i poetika, Beograd: Nolit.
  • Kristeva 1967a: J. Kristeva, Bakhtine. Le mot, le dialogue et le roman, Paris: Critique, 239, Paris, 438–465.
  • Kristeva 1967b: J. Kristeva, Pour une semiologie des paragrammes, Paris: Tel Quel, 29, Paris, 53–75.
  • Lajbnic 1666: G. W. Leibniz, Dissertatio de arte combinatoria, Leipzig.
  • Landou 1992: G. P. Landow, Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Landau 1994: G. Landow, Hyper/text/theory, Baltimore: John Hopkins University press.
  • Landau 1997: G. Landow, Hypertext 2.0, Baltimore: John Hopkins University Press. Pati 2021: E. Patti, Umberto Eco’s Opera aperta and the Birth of italian electronic Literature, Liverpool: Modern Languages Open, 20 (1): Liverpool, pp. 1–13.
  • Petković 1984: N. Petković, Od formalizma ka semiotici, Beograd: BIGZ. Pfister 1991: M. Pfister, How postmodern is intertextuality? In H. F. Plett (ed.), Inter-
  • textuality, Berlin: Walter de Gruyter and Company, 207–224.
  • Živković 2007: D. Živković, Otvoreno delo i hipertekst, Kragujevac: Nasleđe, 8, Kragujevac, 25‒32. [orig.] Živković 2007: D. Živković, Otvoreno delo i hipertekst, Kragujevac: Nasleđe, 8, Kragujevac, 25‒32.
  • Živković 2008: D. Živković, Teorija informacije u studiji Otvoreno delo Umberta Eka, u: D. Bošković (red.) Srpski jezik, književnost, umetnost, knj. II, Književnost, društvo, politika, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 397–384. [orig.] Živković  2008:  D.  Živković,  Teorija  informacije u studiji Otvoreno delo Umberta Eka, u: D. Bošković (red.) Srpski jezik, književnost, umetnost, knj. II, Književnost, društvo, politika, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 397–384.
  • Živković 2011: D. Živković, Otvoreno delo i intertekstualni aspekti u romanu Ime ruže Umberta Eka, Novi Sad: Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, 59-1, Novi Sad, 111–131. [orig.] Živković 2011: D. Živković, Otvoreno delo i inter- tekstualni aspekti u romanu Ime ruže Umberta Eka, Novi Sad: Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, 59-1, Novi Sad, 111–131
  • Živković 2014: D. Živković, Ruski formalizam u književnoteorijskojmisli Umberta Eka, u: D. Bošković, (red.), Uskrsnuće književnosti (100 godina ruskog formalizma), Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 259–269. [orig.] Živković 2014: D. Živković, Ruski formalizam u književnoteorijskoj misli Umberta Eka, u: D. Bošković, (red.), Uskrsnuće književnosti (100 godina ruskog formalizma), Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 259–269.
  • Živković 2016: D. Živković, Otvoreni lavirinti: Eko i Pavić, Kragujevac: FILUM. [orig.] Živković 2016: D. Živković, Otvoreni lavirinti: Eko i Pavić, Kragujevac: FILUM.
  • Živković 2019: D. Živković, Hermetizam i hipertekst, Kragujevac: Nasleđe, 42, Kragujevac, 107–124. [orig.] Živković 2019: D. Živković, Hermetizam i hipertekst, Kragujevac: Nasleđe, 42, Kragujevac, 107–124.