ПРИРОДА И ЗНАЧАЈ ТЕОРИЈЕ ОТВОРЕНОГ ДЕЛА УМБЕРТА ЕКА

Наслеђе 54 (2023), стр. 105-118

АУТОР(И): Душан Р. Живковић

Е-АДРЕСА: dusan.zivkovic@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2354.105Z

САЖЕТАК:

Овај рад представља анализу природе и значаја Екове теорије отвореног дела, посредством следећих аспеката: 1. утицаја Џојсове поетике; 2. природе и функције амбигвитета; 3. мултидисципли- нарности у студији Отворено дело (1962); 4. теорије информације; 5. односа теорије отвореног дела и интертекстуалности; 6. пои- мања аутора, текста и читаоца у студији Отвореног дело и њихове теоријске надградње у Ековим каснијим студијама; 6. утицаја тео- рије отвореног дела на стварање хипертекста; 7. примене теорије отвореног дела у Ековим романима. У Отвореном делу Умберто Еко је постао иноватор дифузног процеса структурирања „отво- рености значења”, стварајући иновативне, динамичне амбигви- тете који су допринели развоју нове визије савремене културе.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Умберто Еко, отворено дело, амбигви- тет, интертекстуалност, хипертекст, мултидисциплинарност, постмодернизам

ЛИТЕРАТУРА:

ИЗВОРИ
  • Eko 1980: U. Eco, Il nome della rosa, Milano: Bompiani. Eko 1988: U. Eco, Il pendolo di Foucault, Milano: Bompiani.
  • Eko 1995: U. Eko, Ostrvo dana pređašnjeg, Beograd: Centar za geopoetiku. Eko 2000: U. Eco, Baudolino, Milano: Bompiani.
  • 2004: U. Eko, Tajanstveni plamen kraljice Loane, Beograd: Politika – Narodna knjiga. [orig.] Eko 2004c: У. Еко, Тајанствени пламен краљице Лоане, Београд: Политика – Народна књига.
  • Eko 2011: U. Eko, Praško groblje, Beograd: Plato. Eko 2015: U. Eco, Numero zero, Milano: Bompiani.
ЛИТЕРАТУРА
  • Aquinas, St. Thomas. Encyclopedia Britannica, <https://www.britannica.com/biog- raphy/Saint-Thomas-Aquinas>, 18. 5. 2022.
  • Bart 1986: R. Bart, Teorija o tekstu, preveo Miroslav Beker, Beograd: Republika, br. 12, Beograd, 9–10.
  • Bojanić Ćirković 2020: M. Bojanić Ćirković, Čitalac u nauci o književnosti (od antičkih teorija čitanja do savremenog doba), Niš: Filozofski fakultet. [orig.] Бојанић Ћирковић 2020: М. Бојанић Ћирковић, Читалац у науци о књижевности (од античких теорија читања до савременог доба), Ниш: Филозофски факултет.
  • Delić 1991: J. Delić, Hazarska prizma, Beograd, Gornji Milanovac: Prosveta, Oktoih, Dečije novine.
  • De Malac 1971: G. De Mallac, The Poetics of the Open Form (Umberto Eco’s Notion of Opera Aperta, Huntly: Books Abroad, Huntly, January, 45/1, 31–36.
  • Derida 1979: J. Derrida, Living On: Border Lines, in: H. Bloom (ed.), Deconstruction & Criticism. New York: Continuum, 75–176.
  • Eco, U. Vegetal and mineral memory (The future of books). <http://www.bibalex.org/ attachments_en/publications/files/umberto_ eco_.pdf>, 6. 12. 2014.
  • Eкo 1962: U. Eco, Opera aperta: forma e indeterminazione nelle poetiche contempora- nee, Milano: Bompiani.
  • Eкo 1965: U. Eko, Otvoreno djelo, Sarajevo: Veselin Masleša. Eko 1979: U. Eco, Lector in fabula, Milano: Bompiani.
  • Eko 1994: U. Eco, Six Walks in the Fictional Woods, Harvard U. P: Cambridge. Еко 2001: U. Eko, Granice tumačenja, Beograd: Paideia.
  • Еко 2002: U. Eko, O književnosti, prevela Milana Piletić, Beograd: Narodna knjiga, Alfa.
  • Еко 2003: U. Eko, Šest šetnji po narativnoj šumi, Beograd: Narodna knjiga, Alfa. Еко 2004: U. Eko, Kod, Beograd: Narodna knjiga, Alfa.
  • Eror 2002: G. Eror, Genetički vidovi interliterarnosti, Beograd: Otkrovenje. Hačion 1996: L. Hačion, Poetika postmodernizma, Novi Sad: Svetovi.
  • Hačion 2000: L. Hutcheon, A theory of parody: the teachings of twentieth-century art forms, Chicago: University of Ilinois press.
  • Jakobson 1966: R. Jakobson, Lingvistika i poetika, Beograd: Nolit.
  • Кristeva 1967a: J. Kristeva, Bakhtine. Le mot, le dialogue et le roman, Paris: Critique, 239, Paris, 438–465.
  • Кristeva 1967b: J. Kristeva, Pour une semiologie des paragrammes, Paris: Tel Quel, 29, Paris, 53–75.
  • Lajbnic 1666: G. W. Leibniz, Dissertatio de arte combinatoria, Leipzig.
  • Landou 1992: G. P. Landow, Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Landau 1994: G. Landow, Hyper/text/theory, Baltimore: John Hopkins University press.
  • Landau 1997: G. Landow, Hypertext 2.0, Baltimore: John Hopkins University Press. Pati 2021: E. Patti, Umberto Eco’s Opera aperta and the Birth of italian electronic Literature, Liverpool: Modern Languages Open, 20 (1): Liverpool, pp. 1–13.
  • Petković 1984: Н. Петковић, Од формализма ка семиотици, Београд: БИГЗ. Pfister 1991: M. Pfister, How postmodern is intertextuality? In H. F. Plett (еd.), Inter-
  • textuality, Berlin: Walter de Gruyter and Company, 207–224.
  • Živković 2007: D. Živković, Otvoreno delo i hipertekst, Kragujevac: Nasleđe, 8, Kragujevac, 25‒32. [orig.] Живковић 2007: Д. Живковић, Отворено дело и хипертекст, Крагујевац: Наслеђе, 8, Крагујевац, 25‒32.
  • Živković 2008: D. Živković, Teorija informacije u studiji Otvoreno delo Umberta Eka, u: D. Bošković (red.) Srpski jezik, književnost, umetnost, knj. II, Književnost, društvo, politika, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 397–384. [orig.] Живковић  2008:  Д.  Живковић,  Теорија  информације у студији Отворено дело Умберта Ека, у: Д. Бошковић (ред.) Српски језик, књижевност, уметност, књ. II, Књижевност, друштво, политика, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 397–384.
  • Živković 2011: D. Živković, Otvoreno delo i intertekstualni aspekti u romanu Ime ruže Umberta Eka, Novi Sad: Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, 59-1, Novi Sad, 111–131. [orig.] Живковић 2011: Д. Живковић, Отворено дело и интер- текстуални аспекти у роману Име руже Умберта Ека, Нови Сад: Зборник Матице српске за књижевност и језик, 59-1, Нови Сад, 111–131
  • Živković 2014: D. Živković, Ruski formalizam u književnoteorijskojmisli Umberta Eka, u: D. Bošković, (red.), Uskrsnuće književnosti (100 godina ruskog formalizma), Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 259–269. [orig.] Живковић 2014: Д. Живковић, Руски формализам у књижевнотеоријској мисли Умберта Ека, у: Д. Бошковић, (ред.), Ускрснуће књижевности (100 година руског формализма), Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 259–269.
  • Živković 2016: D. Živković, Otvoreni lavirinti: Eko i Pavić, Kragujevac: FILUM. [orig.] Живковић 2016: Д. Живковић, Отворени лавиринти: Еко и Павић, Крагујевац: ФИЛУМ.
  • Živković 2019: D. Živković, Hermetizam i hipertekst, Krаguјеvаc: Nаslеđе, 42, Krаguјеvаc, 107–124. [orig.] Живковић 2019: Д. Живковић, Херметизам и хипертекст, Крагујевац: Наслеђе, 42, Крагујевац, 107–124.