METODIČKI MODELI TUMAČENJA LIRSKE PESME U MLAĐIM RAZREDIMA OSNOVNE ŠKOLE

Lipar 80 (2022), (str. 227-239)

AUTOR(I): Suzana B. Milošević Ljubić

E-ADRESA: suzanamilosevic77@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR80.227ML

SAŽETAK:

Cilj ovog rada je metodički pristup interpretaciji lirske pesme kroz određene modele tumačenja u nastavi. U radu je predstavljen metodički pristup kojim se povezuju ciljevi i struktura časa lirske pesme, moguća struktura časa obrade ove književne vrste i sami primeri lirskih pesama u nastavi od prvog do četvrtog razreda kroz odabrane metodičke modele. Savremeni pristup interpretaciji lirske pesme primenom odabranih modela u razrednoj nastavi omogućava poseban naglasak na mesto i ulogu učenika pri njenoj interpretaciji. U nastavi srpskog jezika zastupljen je veliki broj lirskih pesama, kako narodnih, tako i autorskih. Analizom posebnih lirskih pesama kod učenika mlađih razreda utiče se na razvijanje ljubavi prema knjizi, poseban doživljaj pesme, njeno tumačenje, upoznavanje nekadašnjih običaja, isticanje autorovih zapažanja, doživljaja i njihova prenesenost na učenike, podsticaj stvaralaštvu i mnogo toga značajnog za sveopšti razvoj učenika. Tumačenje lirske pesme je moguće različitim metodičkim modelima. Učenicima biva pristupačnija i zanimljivija obrada lirske pesme primenom individualizovane nastave, problemske nastave ili integrativnom pristupom.

KLJUČNE REČI:

lirska pesma, vrste lirskih pesama, metodički modeli tumačenja lirske pesme, nastava mlađih razreda osnove škole

LITERATURA:

  • Vilotijević, Vilotijević 2010: M. Vilotijević, N. Vilotijević, Inovacije u nastavi, Vranje: Učiteljski fakultet.
  • Vilotijević, Vilotijevć 2016: M. Vilotijević, N. Vilojitević, Modeli razvijajuće nastave I, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Milatović 2011: V. Milatović, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u razrednoj nastavi, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Nikolić 2011: M. Nikolić, Metodika nastave srpskohrvatskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Prodanović, Ničković (1974): T. Prodanović, R. Ničković, Didaktika, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Stanković-Šošo, Kostić (2014): N. Stanković-Šošo, M. Kostić, Čitanka za treći razred osnovne škole – U svetu reči, Beograd: Logos.