PERSONAE DRAMATIS U DRAMI „JERMA“ FEDERIKA GARSIJA LORKE

Lipar 77 (2022), (str. 243-256)

AUTOR(I): Verka G. Karić

E-ADRESA: verka_karic@yahoo.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/LIPAR77.243K

SAŽETAK:

Predmet rada jeste predstavljanje lika Jerme u okviru istoimene drame Federika Garsije Lorke (Yerma, 1934). Oslanjajući se na moderne dramske teorije, tumači se personae dramatis kroz sukob suprotstavljenih sila. S jedne strane se nalazi njena želja za rađanjem deteta, dok se na drugoj nalazi negiranje te želje od strane njenog muža. Isto tako, dolazi do sukobljavanja unutar Jerme, koja se bori između potrebe za majčinstvom i (ne)mogućnosti da to ostvari. Analiza suprotstavljenih sila pruža uvid u otkrivanje aspekata personae dramatis, odnosno Jerme. Polazna hipoteza je da dramatičnost Jermine ličnosti predstavlja rezultat uzaludne borbe sa sudbinom. Ova borba ispoljava se kroz odnos prema mužu i kroz Jermina ograničavanja koja kao posledicu imaju osećaj frustracije. Cilj analize je da prikaže kako u drami dolazi do potpunog razaranja unutrašnjeg i spoljašnjeg sveta personae dramatis.

KLJUČNE REČI:

personae dramatis, Jerma, Federiko Garsija Lorka, sukob, želja, rađanje

LITERATURA:

  • Asnar 1985: J. M. Aznar, Una lectura de la trilogía rural de Federico García Lorca, Melilla: Aldaba: revista del Centro Asociado a la UNED, 4, 7–34.
  • Vrajt 2007: S. Wrigh, Theatre, in: F. Bonaddio, A Companion to Federico García Lorca, England: Boydell & Brewer Ltd, 39–62.
  • Delgado 2008: M. M. Delgado, Federico García Lorca: routledge modern and contemporary dramatists, New York: Taylor and Francis group.
  • Elis-Fermor 1981: U. Elis-Fermor, Jedan tehnički problem: otkrivanje neizrečenih misli u drami, u M. Miočinović (ured.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 293–318.
  • Ibersfeld 1981: A. Ibersfeld, Aktancijalni model u pozorištu, u: M. Miočinović (ured.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 84–117.
  • Langer 1984: S. Langer, Tragični ritam, u: Z. Stojanović (prired.), Teorija tragedije, Beograd: Nolit, 249–264.
  • Lešić 2011: Z. Lešić, Teorija književnosti, Beograd: Službeni glasnik.
  • Lorka, 1997: F. G. Lorca, Yerma. ‹http://www.descargaebooks.com/sigloxx_27/lorca/lorca_yerma.pdf›. 07.06.2021.
  • Lukač 1978: Đ. Lukač, Istorija razvoja moderne drame, Beograd: Nolit.
  • Mukaržovski 1981: J. Mukaržovski, Dve studije o dijalogu, u: M. Miočinović (ured.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 264–292.
  • Smit, 1998: J. P. Smith, The Theatre of García Lorca: Text, Performance, Psychoanalysis, Cambridge University: Cambridge University Press, 1998.
  • Stajan 1981: Dž. L. Stajan, Komunikacija u drami, u: M. Miočinović (ured.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 214–243.
  • Surio 1981: E. Surio, Dramaturške funkcije, u: M. Miočinović (ured.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 57–83.
  • Džonson 2008: R. Johnson, Federico García Lorca’s Theater and Spanish Feminism, Anales De La Literatura Española Contemporánea, 33(2).