RETROSPEKTIVNI OGLED JEZIČKIH VEŠTINA U NASTAVI STRANOG JEZIKA I STATUS VEŠTINE PISANJA

Lipar 77 (2022), (str. 11-32)

AUTOR(I): Branka L. Milenković, Sanja R. Josifović-Elezović

E-ADRESA: branka.milenkovic@filum.kg.ac.rs, sanja.josifovic-elezovic@flf.unibl.org

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/LIPAR77.011M

SAŽETAK:

Poznato je da je još početkom dvadesetog veka nastava stranog jezika proistekla iz teorijskih postulata i prakse nastave maternjeg jezika. U nastojanju da se nastava stranog jezika što više približi potrebama stranih studenata, bilo je neophodno proći kroz brojne pristupe i metode i pomerati težište interesovanja u nastavnom procesu. I premda je u savremenoj nastavnoj praksi stranog jezika upotreba sve četiri jezičke veštine (govor, slušanje, čitanje i pisanje) sastavni deo svakog nastavnog plana, veština pisanja i dalje se u praksi često smatra dodatnom aktivnošću i neretko zauzima podređenu poziciju u odnosu na ostale jezičke veštine. Kako bismo razumeli ovakav status veštine pisanja u nastavi stranog jezika, u ovom radu predstavljamo retrospektivu razvoja veštine pisanja od sredine dvadesetog veka, pa sve do današnje prakse u odnosu na razvoj ostalih jezičkih veština. Deskripnivnom analizom i komparativnim pristupom u istraživanju ustanovili smo da je veština pisanja tek nedavno postala jednako značajna kao i ostale veštine u nastavi stranog jezika, a rezultati analize takođe ukazuju i na specifičnosti upotrebe aktivnosti pisanja u nastavnoj praksi.

KLJUČNE REČI:

nastava stranog jezika, pristupi u nastavi stranog jezika, receptivne jezičke veštine, produktivne jezičke veštine, veština pisanja

LITERATURA:

  • Vučo 2009: J. Vučo, U potrazi za sopstvenim modelom dvojezične nastave,
  • Inovacije u nastavi stranih jezika, 41–54, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Durbaba 2011: O. Durbaba, Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Du 2009: X. Du, The Affective Filter in Second Language Teaching, Asian Social Science, Vol. 5, No. 8. ccsenet.org/journal.html
  • Grejb i Kaplan 1996: Grabe & R. B. Kaplan, Theory and Practice of Writing, An Applied Linguistics Perspective, Addison Wesley Longman.
  • Feris 2010: D. Ferris, Second Language Writing Research and Written Corrective Feedback in SLA, Studies in Second Languagae Acquisition, 32, 181–201.
  • Karter i Nunan (Ur.) 2001: R. Carter & D. Nunan (eds.), The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages, Cambridge:
  • Larsen-Frimen 2000: D. Larsen-Freeman, Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford, New York:
  • Milenković 2021: B. Milenković, Istorijski razvoj nastave veštine pisanja: ekspresivni, kognitivni, sociološki i diskursni period, Lipar, 73/XXI, 159-177.
  • Nunan 1995: D. Nunan, Language Teaching Methodology, A textbook for Teachers, Hertfordshire: Prentice Hall International.
  • Ričards i Rodžers 1986: C. Richards & T. S. Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching, A description and analysis, Cambridge: CUP.
  • Selse-Mersija 2001: M. Celce-Murcia (ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language, USA: Heinle &
  • Silva 2001: T. Silva (ed.), On Second Language Writing, Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Konsultovani linkovi: