ПОИМАЊЕ ЉУБАВИ У ИДЕЈАМА ПЕДАГОШКИХ МИСЛИЛАЦА

Наслеђе 59 (2024) [297-307]

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Слободан М. Јовић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2459.297J

САЖЕТАК /ABSTRACT:

Љубав је важна али скрајнута тема у педагошким истражива- њима и проучавањима. Циљ овог рада је настојање да се укаже на континуитет појма љубави у педагошкој традицији. Могуће је уочити континуитет у промишљању о феномену љубави од стране педагошких мислилаца различитих епоха. У различитим времен- ским периодима о љубави се промишљало на различите начине. У античком периоду о љубави се промишљало у контексту накло- ности према знању, слободи и истини, али искључиво за слободне грађане полиса. Поједини аутори (Коменски, Монтесори, Толстој) снажно су надахнути хришћанском визијом љубави и јеванђељ- ским порукама које афирмишу дијете и дјетињство, док поједини настоје да осмисле и реализују школске установе утемељене на принципу љубави (Нил, Шенебек, Фром).

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS: 

љубав, педагогија, васпитање, антички период, средњи вијек, нови вијек, дијете, дјетињство

ЛИТЕРАТУРА/ REFERENCES:

  • Arijes 1989: F. Arijes, Vekovi detinjstva, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Bogojević 2006: S. Bogojević, Obrazovanje između kulture i društvene strukture,  u:
  • D. Branković, Kultura i obrazovanje, Banja Luka: Filozofski fakultet, 93–104.
  • Danojlić 2004: M. Danojlić, Naivna pesma, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Ergen 2017: G. Ergen, Pedagogija kritički reflektovane ljubavi, u: I. Graorac,
  • Predškolska pedagogija, Novi Sad: Sajnos, 199–216. Freire 2017: P. Freire, Pedagogija autonomije, Beograd: Clio.
  • From 1982: E. From, u: Samerhil, za i protiv, Beograd: Prosveta, 166 – 182. Graorac 2013: I. Graorac, Detinjstvo, duhovnost, nihilizam, Novi Sad: Orfeus.
  • Jeger 1991: V. Jeger, Paideia, oblikovanje grčkog čoveka, Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
  • Komenski 1985: J. A. Komenski, Informatorium materinske škole, u: M. Zaninović,
  • Pedagoška hrestomatija, Zagreb: Školska knjiga, 82–87.
  • Kon 1991: I. S. Kon, Dete i kultura, Beograd: Zavod za udžbnike i nastavna sredstva.
  • Krosbi 1911: E. Krosbi, Lav Nikolaajevič Tolstoj kao učitelj, Jagodina: Novi umetnički štamparski zavod Adama Gligorijevića.
  • Malešević, Tadić 2012: N. Malešević, A. Tadić, Školska disciplina i sloboda učenika u koncepciji slobodnog vaspitanja Lava Nikolajeviča Tolstoja, Inovacije u nastavi, 25, 57–67.
  • Mihajlović 2021: T. Mihajlović, Istorija ideja o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, Banja Luka: Filozofski fakultet.
  • Montesori 2003a: M. Montesori, Dijete – tajna djetinjstva, Zagreb: Slap. Montesori 2003b: M. Montesori, Upijajući um, Beograd: DN centar.
  • Novi zavjet 2008: Novi zavjet, Beograd: Biblijsko društvo.
  • Nil 2003: A. Nil, Slobodna deca Samerhila, Beograd, Logos art.
  • Pestaloci 1946: J. H. Pestaloci, Kako Gertruda uči svoju decu, Beograd: Prosveta – izdavačko preduzeće Srbije.
  • Petković 2022: Ž. Petković, Kratka istorija antičkog sveta, Beograd: Srpska književna zadruga.
  • Radulaški 2008: Lj. Radulaški, Sabrane pedagoške studije, Beograd: Pravoslavni bogoslovski fakultet.
  • Ruso 1985: Ž. Ž. Ruso, Emil ili o vaspitanju, u: M. Zaninović, Pedagoška hrestomatija, Zagreb: Školska knjiga, 128–145.
  • Spevak 2003: Z. Spevak, Jan Amos Komenski – pedagog i utopista, Bački Petrovac, Novi Sad: Kultura, FORS.
  • Spevak 2007: Z. Spevak, Opšta istorija pedagogije I, Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Spevak 2009: Z. Spevak, Kratka istorija detinjstva, Novi Sad: autorsko izdanje. Spevak, Tomčić 2021: Z. Spevak, L. Tomčić, Slika deteta i detinjstva u delu J. A.
  • Komenskog (povodom 350 godina od smrti velikana pedagogije), Nasleđe, 49, 139–152.
  • Šenebek 2017: H. F. Schenebeck, Škola sa ljudskim licem, Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  • Vejl 2020: S. Vejl, Bog u potrazi za čovekom, Beograd: Službeni glasnik. Zaninović 1988: M. Zaninović, Opća povijest pedagogije, Zagreb: Školska knjiga.