ЖЕНСКА МУШКОСТ: ФИЛОН АЛЕКСАНДРИЈСКИ ИЗМЕЂУ МИЗОГИНИЈЕ И ФЕМИНИЗМА

Наслеђе 59 (2024) [223-232]

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Александар С. Ђаковац

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2459.223DJ

САЖЕТАК /ABSTRACT:

Филон Александријски спада међу најзначајније посреднике јудаизма и хеленизма на размеђу старе и нове ере. Његов утицај на развој хришћанске егзегезе али и теологије и етике у целини био је огроман, због чега је задобио место оца цркве honoris causa. Његов став према женама многи су описивали као изразито мизоген, приписујући му малигни утицај на касније хришћанске писце. У овом раду ћемо покушати да расветлимо разлоге таквог Филоновог става али и да укажемо на могућности другачијег контекстуализовања његових идеја. Основ за такву могућност лежи у Филоновој симболичкој онтологизацији мушкости и женскости, при чему се ови појмови делимично дистанцирају од конкретних мушкараца и жена, што омогућава стварну промену њиховог положаја у симболичком поретку света.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS: 

Филон Александријски, сексуалност, мушкост, женскост, аскетизам

ЛИТЕРАТУРА/ REFERENCES:

ИЗВОРИ
  • Cohn et all. 1896–1915: L. Cohn, P. Wendland, S. Reiter (eds.), Philonis Alexandri opera quae supersunt, Berlin: Typis et impensis G. Reimerii.
ЛИТЕРАТУРА
  • Baynes 2002: L. Baynes, Philo, Personification and the Transformation of Grammatical Gender, Atlanta, Studia Philonica Annual 14, Atlanta, 31–47.
  • Boyarin 1993: D. Boyarin, Carnal Israel: Reading Sex in Talmudic Culture, Berkeley: University of California Press, 77–83.
  • Đakovac 2019: A. Đakovac, Ko su bili Terapeuti u Vita Contemplativa Filona Aleksandrijskog, Beograd, Teološki pogledi 52.3, 601–618.
  • Frick 1999: P. Frick, Divine Providence in Philo of Alexandria, Tübingen: Mohr Siebeck.
  • Karras 2000: R. M. Karras, Active/Passive, Acts/Passions: Greek and Roman Sexualities, Athen, Historical Review 105.4, 1250–1265.
  • Lloyd 1993: G. Lloyd, The Man of Reason. ‘Male’ and ‘Female’ in Western Philosophy, London: Routledge.
  • Loader 2011: W. Loader, Philo, Josephus, and the Testaments on Sexuality: Attitudes Towards Sexuality in the Writings of Philo and Josephus and in the Testaments of the Twelve Patriachs, Grand Rapids: Eerdmans Publishing.
  • Loader 2021: W. Loader, Sexuality and Gender: Collected Essays, Tübingen: Mohr Siebeck.
  • Long 1968: A. A. Long, The Stoic Concept of Evil, Oxford: The Philosophical Quarterly 18.73, 329–343.
  • Niehoff 2017: M. R. Niehoff, Between Social Context and Individual Ideology: Philo’s Changing Views of Women, in: Marie-Theres Wacker (ed.), Early Jewish Writings, Eileen Schuller, Atlanta: SBL Press, 187–204.
  • Ruether 1974: R. R. Ruether, Virginal Feminism in the Fathers of the Church, in: R. Radford (ed.), Religion and Sexism: Images of Women in the Jewish and
  • Christian Traditions, New York: Simon and Schuster, 150–183.
  • Sly 1987: I. Sly, The Perception of Women in the Writing of Philo of Alexandria, PhD Thesis, McMaster University, <http://hdl.handle.net/11375/15770>, 23. 3. 2021.
  • Taylor 2017: J. Taylor, Real Women and Literary Airbrushing: The Women “Therapeutae” of Philo’s De vita contemplativa and the Identity of the Group, in: Schuller E. Wacker (ed.), Early Jewish Writings, Atlanta: Society of Biblical Literature, 205–224.
  • Wegner 1991: J. R. Wegner, Philo’s Portrayal of Women—Hebraic or Hellenic?, In: A.-J. Levine (ed.), Women like this: New Perspectives on Jewish Women in the Greco-Roman World, Atlanta: Scholars Press, 41–66.