ŽENSKI ORKESTAR AUŠVICA I ALMA ROZE

Nasleđe 58 (2024) [161-171]

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Anja Z. Lazarević Kocić

Download FullPdf   

DOI: 10.46793/NasKg2458.161LK

SAŽETAK /ABSTRACT:

Ovaj rad u fokus stavlja jedan od najznačajnijih orkestara formiranih u logorima tokom Drugog svetskog rata – Ženski orkestar Aušvica. Kroz orkestar je prošao veliki broj profe- sionalnih i amaterskih muzičarki, a nekolicina njih, koja je preživela, ostavila je pisana i usmena svedočanstva o orkestru, kao i o svemu onome što je bilo značajno za njegovo funkcioni- sanje i ulogu u logoru. Među imenima onih logorašica koje su u orkestru Aušvica, zapravo, samo nastavile svoje profesionalno bavljenje muzikom posebno se ističe ime Alme Roze (1906–1944). Autor ovim radom pokušava da ukaže na višestruki značaj ove umetnice: kao jedne od najznačajnijih evropskih violinistkinja i kao najznačajnije dirigentkinje u ženskom orkestru Aušvica. Analizom dosadašnje literature, dostupnih svedočenja, inter- vjua, dokumentarnih filmova i dokumentacije autor ovim radom pokušava da načini prvi korak u povratku ove teme u pisani muzikološki diskurs kod nas.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS: 

Drugi svetski rat, muzika u logoru, Aušvic, ženski orkestar, Alma Roze, Jevreji, Holokaust

LITERATURA/ REFERENCES:

  • Adorno 1997: T. W. Adorno, Kulturkritik und Gesellschaft, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Ajšid 2016: S. Eischeid, The Truth about Fania Fénelon and the Women’s Orchestra of Auschwitz-Birkenau, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Brauer 2016: J. Brauer, How Can Music Be Torturous?: Music in Nazi Concentration and Extermination Camps, Music & Politics 10, 1-34.
  • Fakler 2007: G. Fackler, Music in Concentration Camps 1933 – Music in Concentration Camps 1933–1945, Music & Politics 1, 1-25.
  • Fišer, Gilboa 2016: Fisher, A., Gilboa, A, The roles of music amongst musician Holocaust survivors before, during, and after the Holocaust, Psychology of Music, 44, 1221-1239.
  • Fuks 1999: E. Fuchs, ed. Women and the Holocaust: Narrative and Representation, New York: Oxford University Press.
  • Gilbert 2005: S. Gilbert, Music in the Holocaust: Confronting life in the Nazi ghettos and camps, Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Guning 2014: N. Gunning, A Musical  Collaboration:  The  Orchestras  of  Auschwitz, , 3. 12. 2023.
  • Hal 2021: P. Hall, Irony and Identity: Music Manuscripts from the Auschwitz- Birkenau State Museum, Music & Politics, 1-22.
  • Lebreht 2016: N. Lebrecht, The true humanity of Alma Rosé, The Telegraph, 12.5.2016, www.telegraph.co.uk/culture/4720338/The-true-humanity-of- Alma-Rose.html>, 10. 6. 2023.
  • Mićević 2021: K. Mićević, Moleban za kompozitore žrtve Holokausta, Beograd: Zlatno Runo.
  • Renker 2022: Sh. Renker, Ilse Weber and Alma Rosé: Women Artists Fighting for Survival in the Shoah, Senior Projects Spring.
  • Stojanović 2018: D. Stojanović, Obrazovni obrt u reprezentaciji Holokausta, Graničnici sećanja: jevrejsko nasleđe i Holokaust, Beograd: Jevrejski istorijski muzej, Savez jevrejskih opština Srbije, 179–193.
  • Vujošević, Lazarević Kocić 2023: N. Vujošević, A. Lazarević Kocić, Baštinjenje sećanja na Drugi svetski rat u srpskoj umetničkoj muzici: kompozicije Lazara Đorđevića i reaktuelizacija teme stradanja/Holokausta u 21. veku, Baština 60, Institut za srpsku kulturu Priština-Leposavić, 435–448.