Липар 88 (2025) (2025) (175-194 стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S):Јелена Р. Китановић 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/LIPAR88.175K
САЖЕТАК / ABSTRACT:
У раду анализирамо употребу панела без текста у графичком роману Маус Арта Шпигелмана и истичемо њихову улогу у приповедању. Анализа укључује тумачење визуелних елемената, као што су композиција и простор, уз примену теоријских концепата из области визуелне анализе и књижевне интерпретације. Кроз анализу специфичних примера, истраживање је показало да визуелни елементи преузимају функцију текста и омогућавају дубље разумевање историјских и личних трагедија. Прелиминарни резултати показују да ова наративна техника подстиче читаоца да активно учествује у интерпретацији, док истовремено преноси универзалну поруку о страдању и људским искуствима. Рад пружа основу за даља истраживања улоге визуелних елемената у графичким романима, као носиоцима наратива, посебно у контексту преношења историјских догађаја. Будућа истраживања могу се усмерити на проширивање типологије панела без текста у другим графичким романима, као и на анализу њихове примене у образовном контексту. Поред тога, овај рад истиче потребу за дубљим истраживањима интеракције визуелног и текстуалног у графичким романима, како би се боље разумела њихова улога у модерној књижевности.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
графички роман, панел, визуелна нарација, траума, Холокауст, Маус, Арт Шпигелман
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
Рад је настао у оквиру Уговора о реализацији и финансирању научноистраживачког рада НИО број 451-03-47/2023-01.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Барт 1972: R. Barthes, Literature and discontinuity, in: Critical Essays, R. Howard (trans.), Evanston: North Western University Press, 182–183.
- Божић 2023: С. Божић, Ергодичност, графизам и мултимедијалност као књижевне стратегије у делима српских писаца, и мултимедијалност као књижевне стратегије у делима српских писаца, Зборник радова Филозофског факултета, Приштина, LIII (2), 149–161.
- Кемпбел 2007: E. Campbell, What is a graphic novel?, World Literature Today, 81, 13–14.
- Кинкејд 2013: J. Kincade, Art Spiegelman’s Maus: (Graphic) Novel and Abstract Icon, DISCOVERY: Georgia State Honors College Undergraduate Research Journal, Vol. 1, Article 2, 1–13.
- МекГлотлин 2008: E. McGlothlin, When time stands still: Traumatic immediacy and narrative organization in Art Spiegelman’s Maus and In the shadow of no towers, In Samantha Baskind (Ed.), The Jewish graphic novel: Critical approaches, New Brunswick: Rutgers University Press, 94–110.
- Меклауд 1993: S, McCloud, Understanding Comics, Nothhampton: Kitchen Sink.
- Миконен 2010: K. Mikkonen, Remediation and the sense of time in graphic narratives, In: J. Goggin & D. Hassler- Forest, (Eds.) The rise and reason of comics and graphic literature: Critical essays on the form, Jefferson, NC: McFarland & Co.
- Мин 2023: L. Min, Maus: Reimagining Holocaust Literature Through Animal Metaphor, International Journal of Arts, Humanities And Social Sciences Studies, Volume 8, Issue 8, 11–15.
- Мулман 2008: L. Mulman, A tale of two mice: Graphic representations of the Jew in Holocaust narrative, In: S. Baskind (Ed.), The Jewish graphic novel: Critical approaches, New Brunswick: Rutgers University Press, 85–93.
- Петерс 1998: B. Peeters, Lire la bande dessinée, Paris: Flammarion.
- Сонтаг 2003: S. Sontag, Regarding the Pain of Others, New York: Farrar, Straus and Giroux.
- Табачник 2017: S. E. Tabachnick, The Rise of the Graphic Novel: A Critical Survey, University Press of Mississippi.
- Феј 2001: E. Faye, Missing the Real Trace of Trauma: How the Second Generation Remember the Holocaust, American Imago, vol. 58, no.2, 525–544.
- Хетфилд (2005): Ch. Hatfield, Alternative Comics: An Emerging Literature, Mississipi: University Press of Mississipi.
- Херш 1992: M. Hirsch, Family Pictures: Maus, Mourning, and Post-Memory, Discourse, 15 (2), 3–29.
- Херш 2008: M. Hirsch, The generation of postmemory, Poetics Today, 29, 103–128.
- Шпигелман 1994: A. Spiegelman, The Complete Maus, New York: Voyager.
- Шпигелман 1997: A. Spiegelman, Maus: A survivor’s tale, New York: Pantheon.
- Шпигелман 2019: A. Spiegelman, Maus, Komiko: Novi Sad.
