Дете, Култура, Образовање (2024), str. 313-328
АУТОР / AUTHOR(S): Татјана Зиројевић
DOI: 10.46793/DKO24.21TZ
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Интеграција савремених умјетничких пракси, посебно концептуалне умјетности и виртуелне стварности у наставу је кључни корак у прилагођавању образовног система савременим захтјевима друштва које се брзо мијења. У дигиталном добу виртуелна стварност омогућава ученицима да доживе умјетност на нов начин, отварајући врата ка интерактивном иску- ству. Ипак, упркос напретку технологије, настава ликовне културе често зао- стаје у праћењу савремених трендова и иновација, што може утицати на раз- вој критичког мишљења код ученика. Поставља се питање о суштини умјет- ности у контексту технолошког напретка. Да ли умјетност губи аутентичност прилагођавањем новим медијима? Учитељи ликовне културе имају важну улогу у одговору на ово питање. Неопходно је да мотивација ученика не буде само фасцинација модерним медијима, већ да се темељи на разумијевању и поштовању умјетности као израза креативности и духа. Проналажење равно- теже између иновација и суштине умјетности је кључно за очување њене улоге у настави. Ово истраживање има за циљ анализу ефикасности интеграције кон- цептуалне умјетности у настави ликовне културе са акцентом на нижи основ- ношколски узраст. Циљ је идентификовати најбоље праксе и стратегије за под- стицање визуелног и критичког мишљења дјеце кроз савремену умјетност.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
савремена умјетност, концептуална умјетност, виртуална стварност, настава, ликовна култура.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Bogojević, S. (2015). Ka virtualnoj igri pojemom. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju.
- Brown, E. & Collins, H. (2021). Integrating Contemporary Art into Elementary Education: Benefits and Strategies. Journal of Art Education, 72(3), 112–125.
- Đurić, М. (2021). Virtuelne škole umetnosti. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. Eisner, E. W. (2020). The celebration of thinking. Journal of Curriculum and Pedagogy, 66(1), 113–119.
- Eliasson, O. (2016). Rainbow assembly, Leeum, Samsung Museum of Arte, Seoul. Freina, L. & Ott, M. (2020). A Literature Review on Immersive Virtual Reality in Education: State of the Art and Perspectives. The International Scientific Conference eLearning and Software for Education, 1, 133–141.
- Google Arts & Culture (2023). Virtual Museum Tours. Retrieved May 10, 2024 from https://artsandculture.google.com/
- Google (2023). Tilt Brush by Google. Retrieved Мy 19, 2024 from https://www.tilt- brush.com/
- Lozano-Hemmer, R. (2019). Border Tuner / Sintonizador Fronterizo [Art installation].
- Retrieved May 10, 2024 from https://www.lozano-hemmer.com
- Weissblueth, E. & Nissim, Y. (2018). The Contribution of Virtual Reality to Social and Emotional Learning in Pre-Service Teachers. Creative Education, 9, 1551–1564. DOI 10.4236/ce.2018.910114.
- Parong, J. & Mayer, R. E. (2019). Learning science in immersive virtual reality. Journal of Educational Psychology, 110(6), 785–797.
- Paul, C. (2008). Digital Art. Thames & Hudson.
- Rakić, Б. (2019). Likovno obrazovanje i razvoj kreativnosti. Novi Sad: Pedagoški zavod. Smith, A. & Tatar, M. (2019). Interdisciplinary Teaching Through Art. Harvard Educational Review, 89(2), 200–219.
- Smith, T. (2021). What is Contemporary Art?. Contemporary Art Journal, 33(1), 45–67. Stojanović, Н. (2020). Digitalna likovna kultura. Beograd: Zavod za udžbenike.
- Šuvaković, M. (2019). Artificial Intelligence and Aesthetics of Music: Intelligent Anarchy. Diagramic notebook on: AI-IA relations. INSAM Journal of Contemporary Music, Art and Technology, 2, 24–35.
- Lah, N. & Šuvaković, М. (2017). Teorija vrijednosti kao teorija umjetnosti, Orion Art.
- Thompson, N. (2018). Seeing Power: Art and Activism in the 21st Century. Melville House.
- Yenawine, P. & Housen, A. (2020). Visual Thinking Strategies: Using Art to Deepen Learning Across School Disciplines. Harvard Education Press.