Ликовна култура и други наставни предмети – значај  интеграције садржаја у млађим разредима основне школе

Дете, Култура, Образовање (2024), str. 301-312

 

АУТОР / AUTHOR(S): Марија Павловић

Download Full Pdf    

DOI: 10.46793/DKO24.20MP

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Повезивање различитих области учења, за разлику од усвајања изолованих чињеница, представља холистички приступ настави који је у складу са природом детета. Таквим приступом се детету помаже да развије способности које је неопходно да поседује у савреме- ном тренутку, као што су флексибилност у решавању различитих про- блема, препознавање нових релација међу садржајима које се усвајају, поседовање дубљих знања итд. У овом раду се бавимо интеграцијом садр- жаја предмета Ликовна култура (ЛК) и других школских предмета која се, у односу на то коју улогу настава ликовне културе има у том процесу, може организовати на различите начине. Циљ истраживања је утврђи- вање спровођења интеграције у млађим разредима основних школа у Републици Србији. Истраживање је спроведено у мају 2023. године путем анкетног упитника и у њему је учествовало 157 учитеља (N = 157) из раз- личитих градова Србије. Резултати нам показују да је према наводима учитеља интеграција предмета ЛК и других предмета заступљена у зна- чајној мери, као и да се најчешће повезују садржаји ЛК и Српског језика, Природе и друштва, Света око нас, па затим и осталих школских пред- мета. Ипак, није довољно јасно на који начин се она спроводи, односно да ли се у том процесу подједнако уважавају циљеви и специфичности сваке области. Како природа уметности не би била занемарена у односу на друге области, дате су сугестије о чему све треба водити рачуна при- ликом овакве организације наставе. Упознавање са овим предлозима би могло да допринесе квалитетној интеграцији наставних садржаја, а самим тим и позитивним ефектима које она има на ученике.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

интеграција, интегрисани приступ настави, ликовнa културa, наставни садржаји, млађи разреди основне школе.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Hadži-Jovančić, N. (2012). Umetnost u opštem obrazovanju: Funkcije i pristupi nastavi.
  • Beograd: Učiteljski fakultet – Klett.
  • Krnjaja, Ž. (2014). Disciplinarni ili integrisani kurikulu: tri razlike. Nastava i vaspitanje, 63(2), 189–202.
  • Lalić-Vučetić, N. i Ševa, N. (2021). Odnos teksta i ilustracije: perspektiva ilustratora i učitelja. Inovacije u nastavi, 34(1), 44–62. https://doi.org/10.5937/inovacije 2101044L
  • McCloud, S. (2006). Making Comics: Storytelling Secrets оf Comics, Manga аnd Graphic Novels. New York: Harper Collins Publishers.
  • NAEA (2002). Authentic connections: Interdisciplinary work in the arts. Reston, VA: The National Art Education Association.
  • Okvir nacionalnog kurikuluma – osnovi učenja i nastave (2015). Pristupljeno 18. 5. 2024. https://www.obrazovanje.org/rs/uploaded/dokumenta/Okvir-nacionalnog-kuriku- luma_Osnovi-ucenja-i-nastave.pdf
  • Pavlović, M. (2015). Uloga likovnog dela u vaspitanju i obrazovanju dece predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta. (Neobjavljena doktorska disertacija). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Parsons, M. (2004). Art and Integrated Curriculum. In Е. W. Eisner & M. Day (Eds.): Handbook of Research and Policy in Art Education (pp. 775–794). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Shults, O. & Bessarabova, I. (2018). Conceptualisations of Children’s Life Skills Development within Holistic Approach in Southern Russia. SHS Web Conf. Volume 50, The International Scientific and Practical Conference “Current Issues of Linguistics and Didactics: The Interdisciplinary Approach in Humanities and Social Sciences”. Retrieved May 17, 2024 from https://www.shs-conferences.org/arti- cles/shsconf/pdf/2018/11/shsconf_cildiah2018_01212.pdf
  • Šefer, J. (2005). Kreativne aktivnosti u tematskoj nastavi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Šuvaković, M. (1999). Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950. godine. Beograd: Srpska akademija nauka i umetnosti.
  • Tomljenović, Z. i Novaković, S. (2012). Integrated Teaching – Project in Primary School Elective Art Classes. Metodički obzori, 7(1), 119–134. https://doi.org/10.32728/ mo.07.1.2012.09
  • Večanski, V., Blagdanić, S. i Pavlović, M. (2019). Vizuelne umetnosti i nauka – mogućnosti i ograničenja njihovog integrisanja u prvom ciklusu osnovnog obra- zovanja i vaspitanja. Inovacije u nastavi, 32(4), 32–43. https://doi.org/10.5937/ino- vacije1904032V
  • Vujaklija, M. (1996/97). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta.