Dete, Kultura, Obrazovanje (2024), str. 277-286
AUTOR / AUTHOR(S): Jelena Veljković Mekić, Dragana Dragutinović
DOI: 10.46793/DKO24.18JV
SAŽETAK / ABSTRACT:
Dramske radionice kao metod rada sa decom i mladima prisutne su u vrtićima i osnovnim školama širom sveta. Poznato je da dramska umetnost i dramske aktivnosti utiču na emocionalni i intelektu- alni razvoj dece, omogućavaju deci da istražuju alternativne metode u komu- nikaciji, oslobađaju ih egocentrizma i treme od javnog nastupa, zagovaraju spontanost i individualnost, razvijaju njihovu kreativnost i još mnogo toga. Ipak, primećeno je da dramski metod, pored svih svojih pozitivnih efekata, nije dovoljno zastupljen u radu vaspitača i učitelja. Iz tog razloga rad je usmeren ka evidentiranju raznovrsnih dramskih vežbi i igara (never- balne i govorne vežbe i igre, imitacije, improvizacije, dramatizacije priča i bajki, etide, izrada maski, idejna rešenja za kompoziciju predstave itd.) koje se mogu realizovati kako u vrtićima tako i u nastavnim ili van- nastavnim aktivnostima dece koja pohađaju niže razrede osnovnih škola.
U radu će biti objašnjeni i preduslovi za stvaranje dramske igre, ciljevi dramskih radionica, uloge i zadaci vaspitača i učitelja u osmi- šljavanju i organizovanju raznovrsnih dramskih aktivnosti.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
dramske radionice za decu, dramske vežbe i igre, ciljevi dramskih aktivnosti, vaspitači i učitelji kao voditelji dramskih radionica.
LITERATURA / REFERENCES:
- Adolf, A. (2009). Muzika i inscenacija. Beograd: Studio Lirica.
- Bojović, D. (2010). Više od igre – dramski metod u radu sa decom. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
- Jocić, A., Dilkić, M., Škorc, B., Despotović, I., Mađarev, M., Milosavljević, S., Sablić, M., Pravdić, I., Milivojević Mađarev, M., Tucakov, S., Milojević, N., Stojanović, J., Rajšić, Z. i Subotić, D. (2012). Vodič kroz kreativni dramski proces. Retrieved May 1, 2024 from https://bazaart.org.rs/wp-content/uploads/2012/04/Vodic%20kroz% 20kreativni%20dramski%20proces%20sadrzaj.pdf
- Jurkovski, H. (2006). Metamorfoze pozorišta lutaka u XX veku. Subotica: Otvoreni uni- verzitet: Međunarodni festival pozorišta za decu „Pionir”.
- Kamenov, E. i Filipović, S. (2010). Mudrost čula. Deo 5, Dečje dramsko stvaralaštvo. Novi Sad: Dragon.
- Krsmanović, M. (2009). Dete u igri drame i pozorišta. U S. Marinković (ur.): Korak po korak 2 (str. 267–302). Beograd: Kreativni centar.
- Misailović, M. (1991). Dete i pozorišna umetnost. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Mlađenović, M. (2017). U zamku zamki: dramski i scenski potencijal poezije i proze za decu. Sombor – Novi Sad: Gradska biblioteka „Karlo Bijelicki” – Međunarodni cen- tar književnosti za decu „Zmajeve dečje igre”.
- Pijaže, Ž. i Inhelder, B. (1978). Intelektualni razvoj deteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Stanisavljević Petrović, Z. (2011). Diskontinuitet u vaspitanju između vrtića i škole. Niš: Filozofski fakultet.
- Valon, A. (1999). Psihički razvoj deteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Veljković Mekić, J., Dragutinović, D., Popović, E. i Nikolić, B. (2023). Šta treba da znamo o predstavama za decu. Retrieved May 12, 2024 from https://culturebridg- ingfest.com/wp-content/uloads/2024/02/%D0%9F%D0%A0%D0%98%D0% A0%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf
- Vigotski, L. S. (2005). Dečja mašta i stvaralaštvo. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Viktorović, O. (2004). Dramska radionica. Beograd: ZUNS. Viktorović, O. (2005). Dramska radionica 2. Beograd: ZUNS.