Драмске радионице за децу предшколског и млађег школског узраста

Дете, Култура, Образовање (2024), str. 277-286

 

АУТОР / AUTHOR(S): Јелена Вељковић Мекић, Драгана Драгутиновић

Download Full Pdf    

DOI: 10.46793/DKO24.18JV

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Драмске радионице као метод рада са децом и младима присутне су у вртићима и основним школама широм света. Познато је да драмска уметност и драмске активности утичу на емоционални и интелекту- ални развој деце, омогућавају деци да истражују алтернативне методе у кому- никацији, ослобађају их егоцентризма и треме од јавног наступа, заговарају спонтаност и индивидуалност, развијају њихову креативност и још много тога. Ипак, примећено је да драмски метод, поред свих својих позитивних ефеката, није довољно заступљен у раду васпитача и учитеља. Из тог разлога рад је усмерен ка евидентирању разноврсних драмских вежби и игара (невер- балне и говорне вежбе и игре, имитације, импровизације, драматизације прича и бајки, етиде, израда маски, идејна решeња за композицију представе итд.) које се могу реализовати како у вртићима тако и у наставним или ван- наставним активностима деце која похађају ниже разреде основних школа.

У раду ће бити објашњени и предуслови за стварање драмске игре, циљеви драмских радионица, улоге и задаци васпитача и учитеља у осми- шљавању и организовању разноврсних драмских активности.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

драмске радионице за децу, драмске вежбе и игре, циљеви драмских активности, васпитачи и учитељи као водитељи драмских радионица.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Adolf, A. (2009). Muzika i inscenacija. Beograd: Studio Lirica.
  • Bojović, D. (2010). Više od igre – dramski metod u radu sa decom. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
  • Jocić, A., Dilkić, M., Škorc, B., Despotović, I., Mađarev, M., Milosavljević, S., Sablić, M., Pravdić, I., Milivojević Mađarev, M., Tucakov, S., Milojević, N., Stojanović, J., Rajšić, Z. i Subotić, D. (2012). Vodič kroz kreativni dramski proces. Retriеved May 1, 2024 from https://bazaart.org.rs/wp-content/uploads/2012/04/Vodic%20kroz% 20kreativni%20dramski%20proces%20sadrzaj.pdf
  • Jurkovski, H. (2006). Metamorfoze pozorišta lutaka u XX veku. Subotica: Otvoreni uni- verzitet: Međunarodni festival pozorišta za decu „Pionir”.
  • Kamenov, E. i Filipović, S. (2010). Mudrost čula. Deo 5, Dečje dramsko stvaralaštvo. Novi Sad: Dragon.
  • Krsmanović, M. (2009). Dete u igri drame i pozorišta. U S. Marinković (ur.): Korak po korak 2 (str. 267–302). Beograd: Kreativni centar.
  • Misailović, M. (1991). Dete i pozorišna umetnost. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Mlađenović, M. (2017). U zamku zamki: dramski i scenski potencijal poezije i proze za decu. Sombor – Novi Sad: Gradska biblioteka „Karlo Bijelicki” – Međunarodni cen- tar književnosti za decu „Zmajeve dečje igre”.
  • Pijaže, Ž. i Inhelder, B. (1978). Intelektualni razvoj deteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Stanisavljević Petrović, Z. (2011). Diskontinuitet u vaspitanju između vrtića i škole. Niš: Filozofski fakultet.
  • Valon, A. (1999). Psihički razvoj deteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Veljković Mekić, Ј., Dragutinović, D., Popović, E. i Nikolić, B. (2023). Šta treba da znamo o predstavama za decu. Retriеved May 12, 2024 from https://culturebridg- ingfest.com/wp-content/uloads/2024/02/%D0%9F%D0%A0%D0%98%D0% A0%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf
  • Vigotski, L. S. (2005). Dečja mašta i stvaralaštvo. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Viktorović, O. (2004). Dramska radionica. Beograd: ZUNS. Viktorović, O. (2005). Dramska radionica 2. Beograd: ZUNS.