РЕПРЕЗЕНТАЦИЈА РАТА У СЛИКОВНИЦАМА БЕЗ ТЕКСТА: ЗАПИТАНОСТ, СТРАХ, БЕЗНАЂЕ И НАДА

Детињство 2 (2024)  (стр. 7-17)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Вања Д. ПЕТРОВИЋ, Барбара A. БАЛОХ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.2.007P

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Животиње као ликови присутне су у књижевности од давнина, од античких басни, прича о животињама, преко библијског мотива о Адаму и Еви, до савремених књижевних дела, нарочито оних намењених деци. Полазећи од приступа анималистици као дисциплини која се бави анализом приказа животиња у књижевности, издвојен је антропоморфни аспект анализе. Циљ рада је да се у анималистичкој прози за децу Бранка В. Радичевића, у којој аутор успешно ваја ликове животиња, анализира емоционални дискурс а у фокусу је његово дело Учени мачак. Задаци овог рада су: уочавање особина и начина грађења ликова животиња, нарочито мачка, потом пса, те анализа међусобне комуникације књижевних ликова.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

сликовнице без текста, ратна тематика и књижевност за децу, страх, ратна траума, емпатија

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

ИЗВОР
  • Шатохін, Олександр. Жовтий метелик. Львів: Видавництво Старого Лева, 2022.
  • Popov, Nikolai. Warum?. Zürich: Michael Neugebauer Verlag, 1995.
  • Popov, Nikolai. Why?. London – New York: A Michael Neugebauer Books – North–South Books, 1996.
  • Shatokhin, Oleksandr. Yellow Butterfly: A Story from Ukraine. Brooklyn: Red Comet Press, 2023.
ЛИТЕРАТУРА
  • Ђурић, Милош. Историја хеленске књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1972.
  • Поповић, Људмила. Љубав и смрт у песништву Десанке Максимовић и Лесје Украјинке. Књижевна историја, XIX, 101 (1997): 71–82, <https://www.rastko.rs/rastko-ukr/au/popovic_desanka.html> 1. 2. 2024.
  • Arizpe, Evelyn. Critical and Educational Perspectives on Meaning–making. Bettina Kümmerling-Meibauer (ed.), Picturebooks: Representation and Narration. London – New York: Routledge, 2014, 91–106. 
  • Beckett, Sandra. The Art of Visual Storytelling: Formal Strategies in Wordless Picturebooks. Bettina Kümmerling-Meibauer (ed.), Picturebooks: Representation and Narration. London – New York: Routledge, 2014, 53–69.
  • Bird, Betsy. The War in Ukraine, Part One: A Yellow Butterfly Interview with Oleksandr Shatokhin, <https://afuse8production.slj.com/2024/02/23/the-war-in-ukraine-part-one-a-yellow-butterfly-interview-with-oleksandr-shatokhin/> 1. 2. 2024.
  • Bosch, Emma. Texts and Peritexts in Wordless and Almost Wordless Picturebooks. Bettina Kümmerling-Meibauer (ed.), Picturebooks: Representation and Narration. London – New York: Routledge, 2014, 71–90.
  • Bosch, Emma. Wordless Picturebooks. Bettina Kümmerling-Meibauer (ed.), The Routledge Companion to Picturebooks. London – New York: Routledge, 2018, 191–200.
  • Crawford, Patricia A., Sherron K. Roberts. Ain’t Gonna Study War No More?: Explorations of War through Picture Books. Childhood Education, 85 (6) (2009): 370–374.
  • Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Visual representations of war in Polish and Scandinavian picturebooks. A metaphorical perspective. Problemy wczesnej edukacji / Issues in Early Education, 3 (34) (2016): 118–131.
  • Fitriana, Febi, Rina Windiarti. The Effect of the Use of Wordless Picture Books in Improving Emotional Intelligence of Children Age 5-6 Years in Paud Terpadu Lab Belia Semarang. Belia: Early Childhood Education Papers, 7 (2) (2018): 40–45.
  • Fornalczyk-Lipska, Anna. Linguistic and Visual Representations of War in Picture Books. Kwartalnik neofilologiczny, LXV (2018): 60–73.
  • Fox, Carol, Peter Hunt. War. Peter Hunt (ed.), Understanding Children’s Literature. London – New York: Routledge, 2004, 499–505.
  • Haramija, Dragica, Janja Batič. Poetika slikanice. Murska Sobota: Franc-Franc, 2013.
  • Haramija, Dragica. Vloga živali v mladinski književnosti. Murska Sobota: Franc-Franc, 2015.
  • Honaker, Jennifer D., Ryan T. Miller. Wordless but not silent: Unlocking the power of wordless picture books. TESOL Journal (TJ), 2023, <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tesj.721.> 1. 2. 2024.
  • Knudsen Lindauer, Shelly. Wordless books: An approach to visual literacy. Children’s Literature in Education, 19 (1988): 136–142.
  • Myers, Mitzi. Storying War: A Capsule Overview. The Lion and the Unicorn, 24 (3) (2000): 327–336.
  • Natov, Roni. The Poetics of Childhood. London – New York: Routledge, 2003.
  • Neraas, Silje. Past Wars in Present Stories: An Analysis of the Picturebook Vanishing Colors. Children’s Literature in Education, 52 (2021): 449–463.
  • Nikolajeva, Maria. Verbalno in vizualno. Otrok in knjiga, 30 (58) (2003): 5–26.
  • Nikolajeva, Maria. Picturebooks and Emotional Literacy. The Reading Teacher, 67 (4) (2013): 249–254.
  • Nodelman, Perry. Words about Pictures. Athens: University of Georgia Press, 1988.
  • Nodelman, Perry, Mavis Reimer. The Pleasures of Children’s Literature. Boston: Allyn and Bacon, 2003.
  • Serafini, Frank. Exploring Wordless Picture Books. The Reading Teacher, 68 (1) (2014): 24–26.
  • Skubic, Darija, Uršula Podobnik. Prepričanja vzgojiteljev o rabi slikanice brez besedila v vrtcu. Jezik in slovstvo, 63 (4) (2018): 17–31.