ПРЕДМЕТ СУКОБА У ДРАМАМА ЗА ДЈЕЦУ БРАНКА СТЕВАНОВИЋА

Детињство 3 (2024)  (стр. 26-36)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Сања М. САВИЋ МИЛОСАВЉЕВИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.3.26SM

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У своја три драмска текста за децу: Узбуна у Савазонији, Прича о принцу јединцу и Врабац тужибабац, Бранко Стевановић различито приступа сукобу као интеграционој тачки пажње најмлађе публике. У случају Узбуне у Савазонији, предмет сукоба се током радње непрестано мијења. Резултат оваквог приступа је драмолет каламбурског жанра, а скоковитост поступка писац ставља у функцију значења. У Причи о принцу јединцу коришћен је класичан модел бајке у којој главни јунак, да би остварио своју намјеру и дошао до унутрашње промјене, мора успјешно да обави задатак. Предмет сукоба у овом случају мијења се у складу са јунаковим сазријевањем. У монодрами Врабац тужибабац, с обзиром на то да антагониста не постоји у материјализованом облику, предмет сукоба задржава се на унутрашњем плану, па се и сама промјена у карактеру износи вербално. Ипак, за разлику од прозних форми приповиједања, монодрама рачуна на интерактивност медија позоришта.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Бранко Стевановић, књижевност за дјецу, драмолет, бајка, монодрама, предмет сукоба у драми

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Аристотел. О песничкој уметности. Београд: Дерета, 2002.
  • Кулунџић, Јосип. Примери из технике драме. Београд: Универзитет уметности, 1977.
  • Kembel, Džozef. Heroj sa hiljadu lica. Novi Sad: Stylos, 2004.
  • McKee, Robert. STory. New York: Harper Collins Publisher, 1997.
  • Prop, Vladimir. Morfologija bajke. Beograd: Prosveta, 1982.
  • Sarazak, Žan-Pjer. PoeTika moderne drame: od Henrika Ibzena do Bernara-Mari KolTesa. Beograd: Clio, 2015.