ФЕНОМЕН ПОСТ МЕМОРИЈЕ У ЧЕТИРИ САВРЕМЕНА СРПСКА РОМАНА ЗА ДЈЕЦУ

Детињство 3 (2024)  (стр. 5-14)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Недељка В. БЈЕЛАНОВИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.3.05B

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Рад се бави импликацијама термина постмеморија у истраживањима савремене српске књижевности за дјецу. За ову прилику, одабрани су романи Весне Алексић Лицитација ветра, Сазвежђе виолина и Карта за летење, као и вишеструко награђивани, а затим и у филм преточени роман Јасминке Петровић Лето када сам научила да летим. Током истраживања долази се до закључка да разматрани постмеморијски феномен у нашој скорашњој литерар- ној продукцији за младе и наjмлађе повремено игра битну мотивациону улогу у смислу конструисања и развоја фабуле, будући да се српска књижевност за дјецу не устручава од бављења тематизацијом трауме дјетета (протагонисте), колико и његовим поимањем и контекстуализацијом наслијеђених траума.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

постмеморија, савремена српска књижевност за дјецу, траума

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Овај рад резултат је истраживања спроведеног уз подр- шку Фонда за науку Републике Србије, пројекат бр. 1634, „Српска књижевност 1991–2021: идентитет, траума, сећање” (акроним: SLITaM).

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Бетелхајм, Бруно. Значење бајки. Превео Бранко Вучићевић. Београд: Зенит, 1989.
  • Бјелановић, Недељка. Како се саопштава несаопштиво: траума дјетета у романима Весне Алексић Ја се зовем Јелена Шуман и Сазвежђе виолина. (Прихваћено за штампу у часопису Књижевна историја, 2024).
  • Босмаџијан, Хамида. Читајући и оно несвесно: психоаналитички приступ. У: Питер Хант (ур.), Тумачење књижевности за децу: кључни есеји из међународне приручне Енциклопедије књижевности за децу. Издање на српском приредила Зорана Опачић. Београд: Учитељски факултет, 2013.
  • Гордић Петковић, Владислава. У другом лицу множине: интеграција различитости и идеолошки оквири одрастања у постјугословенском контексту. Детињство, XLVI, 1 (2020): 110–119.
  • Игњатов, Ивана. Уметност као виталистичка противте- жа рату у романима Лето када сам научила да летим Јасминке Петровић и Сазвежђе виолина Весне Алексић. Детињство, XLVI, 1 (2020): 97–108.
  • Лалатовић, Јелена. Портрет уметнице као девојке која (не) одраста: темпоралност прекинутог одрастања у адолесцентској књижевности Весне Алексић. Детињство, XLIV, 4 (2018): 83–94.
  • Петровић, Биљана. Рат у бившој Југославији у књижевном делу Јасминке Петровић. Детињство, XLII, 1 (2016): 88–94.
  • Caruth, Cathy (ed.). Trauma: Explorations in Memory. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1995.
  • Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press, 2012.
  • Hirsch, Marianne. Postmemory, 2024, <https://postmemory.net/> 19. 1. 2024.
  • Tasca, Luisa. Innocence in History. Figures of the Child in Postmemory, 2024, <https://www.politika.io/en/notice/innocence-in-history-figures-of-the-child-and- postmemory> 22. 1. 2024.
  • Tribunella, Eric L. Melancholia and Maturation: The Use of Trauma in American Children’s Literature. Knoxville: The University of Tennessee Press, 2010.