Дете/ученик између властитих и туђих очекивања и личне и колективне одговорности

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 2, 611-626. стр.)

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Бошко Миловановић

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.611M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У овом раду бавимо се односом квалитета знања дететаученика млађих разреда и информативности. Истичемо важност интуитивног знања, као и спонтаности и природности у сазнавању и образовању. Указујемо на то да је појам друштва и људског рода у целини више апстрактна него историјска категорија, те да се о добробити детета, човека као субјекта и заједнице може говорити само у оквиру конкретног друштва које чине одредиви чиниоци. Стога и очекивања која друштво, породица и васпитачи имају према детету морају да буду разматрана у поменутом дискурсу, уважавајући постојање људске природе и универзалног начела у развоју детета, уз јасно хришћанско утемељење. Важност етичко-васпитног питања „бити некакав” потцртава се на примеру народне песме „Краљевић Марко и бег Костадин”. Посебно се разматра појам одговорности у вези са различитим видовима и субјектима, уз истицање значаја етичке одговорности, нарочито сагледавајући улогу васпитача/учитеља, чему се придружује и појам очекивања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

универзалност, интуитивност, етичност, одговорност, личност

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Službeni glasnik Republike Srbije, broj 88/2017, 27/2018-dr.zakon, 10/2019, 6/2020, 129/2021, 92/2023 и 19/2025. https://pravno-informacionisistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/ 2017/88/1/reg
  • Korać, N. (2025). Ključna stvar u roditeljstvu je odustati od težnje da budemo savršeni. Jer time zarobljavamo i sebe i svoju decu. https://zelenaucionica.com/profkorac-kljucna-stvar-u-roditeljstvu-je-odustati-od-teznje-da-budemosavrseni-jer-time-zarobljavamo-i-sebe-i-svoju-decu/
  • Portal za učenike: Savremena osnovna škola i gimnazija. Retrieved June 22, 2025 from https://www.savremena-osnovna.edu.rs/epska-poezija-u-digitalnomdobu-ucenici-iii-3-istrazivali-pesmu-marko-kraljevic-i-beg-kostadin-nakreativan-nacin/
  • Pravilnik o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik. Službeni glasnik Republike Srbije, broj 10/2017, 12/2018, 15/2018, 18/2018, 1/2019, 2/2020, 16/2022, 1/2023-ispr., 13/2023, 14/2023, 11/2024.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik. Službeni glasnik Republike Srbije, broj 16/2018, 3/2019, 5/2021, 13/2023.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik. Službeni glasnik Republike Srbije, broj 5/2019, 1/2020, 6/2020, 7/2022, 13/2023.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik. Službeni glasnik Republike Srbije, broj 11/19, 6/20, 7/21, 1/23 и 13/23
  • Biblija (2005). Sveto pismo starog i novog zaveta. Šabac – Valjevo – Beograd: Glas crkve. Takođe i na sajtu: Slovensko društvo (Novi zavet: https://sloven.org. rs/biblija/index2.html)
  • Bojanin, S. (2011). Tajna škole. Beograd: Odbor za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke.
  • Bojanin, S. (2014). Četiri eseja o dobroti. Beograd: Konras.
  • Vile, M. (2008). Istorijska skica za reč odgovoran. U I. Vujačić i S. Gavrilović (ur.): Odgovornost individualna i kolektivna (str. 53–58). Edicija ILECS #3. Beograd: Službeni glasnik.
  • Graorac, I. (2013). Detinjstvo, duhovnost, nihilizam. Novi Sad: Zavod za kulturu Vojvodine i Orpheus.
  • Jankelevič, V. (2008). Odgovornost u dubini svoje unutrašnjosti. U I. Vujačić, S. Gavrilović (ur.): Odgovornost individualna i kolektivna (str. 53–58). Edicija ILECS #3. Beograd: Službeni glasnik.
  • Milovanović, B. (2022). Korelativnost sadržaja nastave srpskog jezika i književnosti i verske nastave. U Z. Arsić i B. Dilparić (ur.): Zbornik radova Filozofskog fakulteta Univerziteta u Prištini LII (2)/2022 (str. 307–324). Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini.
  • Milovanović, B. i Milenović, H. Ž. (2023). Uticaj video-igara na razvoj govora dece predškolskog uzrasta. U S. Marinković i J. Stamatović (ur.), Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje – tendencije, izazovi i mogućnosti, 20. oktobar 2023, Užice (str. 271–282). Užice: Pedagoški fakultet u Užicu Univerziteta u Kragujevcu.
  • Milovanović, B. (2024). Specifičnosti obrade likova u pričama za decu. U J. Stamatović (ur.), Dete, kultura, obrazovanje, 25. oktobar 2024, Užice (str. 167– 178). Užice: Pedagoški fakultet u Užicu Univerziteta u Kragujevcu.
  • Milošević, N. (1998). Ima li istorija smisla? Priština: NIJP „Panorama” – Izdavačka delatnost „Grigorije Božović”.
  • Montesori, M. (2003). Upijajući um. Beograd: DN Centar.
  • Nedović, V. (1997). Narav nastavnika. Kraljevo: NIP „Glas Srbije”.
  • Spektorski, E. V. (2003). Hrišćanska etika. Vrnjačka Banja: Bratstvo Sv. Simeona Mirotočivog
  • Stamatović, J. i Nikolić, N. (2023). Obrazovanje vaspitača za partnerski odnos sa porodicom. U S. Marinković i J. Stamatović (ur.), Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje – tendencije, izazovi i mogućnosti, 20. oktobar 2023, Užice (str. 143–158). Užice: Pedagoški fakultet u Užicu Univerziteta u Kragujevcu.
  • Stamenković, I. (2023). Poimanje deteta, detinjstva, razvoja i učenja iz postmoderne perspektive. U S. Marinković i J. Stamatović (ur.), Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje – tendencije, izazovi i mogućnosti, 20. oktobar 2023, Užice (str. 91–100). Užice: Pedagoški fakultet u Užicu Univerziteta u Kragujevcu.