Reforma srednjoškolskog obrazovanja između ideala i prioriteta: prilozi iz časopisa „Nastavnik“

Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 1, 437-446. str.) 

 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Milica Sekulović , Đurđa Maksimović  

 

  Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.437S

SAŽETAK / ABSTRACT:

Cilj ovog rada je da u osnovnim crtama prikaže unutrašnja kretanja i manifestacije procesa reforme srednjoškolskog sistema u Srbiji u poslednjoj deceniji 19. veka. U tu svrhu analizirani su prilozi objavljeni u, listu Profesorskog društva, koji reflektuju stavove pedagoga i gimnazijskih profesora o željenim koncepcijskim promenama srednjoškolskog obrazovanja. Posebna pažnja posvećena je raspravi o konceptu jednolike/jedinstvene srednje škole (gimnazije), kroz koju se prati razvoj zakonskog rešenja koje vremenom dobija svoj konačan oblik i sadržaj. U uvodnom delu, ukratko se razmatra načelni pravac modernizacije u drugoj polovini 19. veka i shvatanje pojma školske reforme, dok se u centralnom delu rada ilustruju sadržaj i argumenti inicijalnih razmatranja o pitanjima reforme gimnazije u časopisu koji svedoče o tome da se politički ciljevi nisu mogli direktno prevoditi kao pedagoški putokazi.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

reforma srednjoškolskog obrazovanja, časopis Nastavnik, gimnazija, koncept jedinstvene srednje škole

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

Konferencijsko saopštenje realizovano je uz podršku Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije prema Ugovoru o realizaciji i finansi-ranju naučnoistraživačkog rada broj 451-03-136/2025-03/ 200025

LITERATURA / REFERENCES:

  • Ćunković, S. (2016). XIX veku. Beograd: Pedagoški muzej.
  • Đurović, A. (1999). ovi u sistemu srednjeg obrazovanja u Beogradu 18801905. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod.
  • Đorđević, Ž. (1958). Istorija vaspitanja u Srba. Beograd: Naučna knjiga.
  • Jovanović, S. (1933). Ustavobranitelji i njihova vlada. Beograd: Izdavačka knjižarnica Gece Kona.
  • Kandić, R. (1895). Nekolike napomene o puštanju ženske dece u srednje škole. , 7, 523–528.
  • Krstić, P. (2024). Kritika prosvetnog uma. Beograd: Akademska knjiga.
  • Lazarević, L. (1895). Misli o uređenju ženskih škola. Nastavnik: list Profesorskog 7, 607–615.
  • Popović, D. (1895). Nauka hrišćanska u našim školama: koji pravac treba da zauzme. , 6, 460–479.
  • Ristić, H. (1895). Reč ženskinja o ženskome školovanju. Nastavnik: list Profesor, 7, 529–536.
  • Terzić, P. i Diligenski Perić, T. (2017). Modernizacija: određenje pojma i pojavni oblici. Kultura polisa, 14(33), 417–430.
  • Hebib, E. (2013). skog obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Šević, M. (1892). O gimnazijskoj metodici. , 1(3), 18–37.
  • Šević, M. (1929). . Beograd: Izdanje knjižarnice Rajkovića i Ćunkovića