Инклузивност школе и успјех ученика у настави

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 417-436. стр.) 

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Љиљана Јерковић , Миле Илић 

 

  Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.417J

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Ученичке процјене инклузивности васпитно-образовног процеса и контекста битно детерминишу њихову мотивисаност, сазнајну ангажованост и продуктивну интерактивност, чиме се значајно побољшавају наставна постигнућа. Циљ истраживања био је утврђивање повезаности ученичких процјена компоненти инклузивности школе (стварање инклузивне културе, креирање инклузивне политике и развој инклузивне праксе) и њиховог успјеха у настави. 

Узорак је обухватао 339 ученика петог разреда. Налази истраживања су показали да постоји повезаност ученичких процјена инклузивности школе и њиховог успјеха у настави. Ученици бољих постигнућа на тестовима знања из Српског језика, Математике и Познавања друштва и виших закључних оцјена из наведених наставних предмета у просјеку су у већој мјери процјењивали инклузивност сваке компоненте школе и цијелог њеног амбијента у односу на ученике слабијих постигнућа и нижих закључних оцјена. 

Кључне педагошке импликације истраживања су: укључивање ученика, наставника, сарадника и родитеља у утврђивање степена инклузивности школског амбијента примјеном Индекса инклузивности, заједничко креирање инклузивне политике, стварање инклузивне културе и развој инклузивне праксе те инкорпорирање исхода и садржаја инклузивног образовања у студијске програме наставничких факултета и у програме континуираног стручног усавршавања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

инклузивност школе, инклузивна култура, инклузивна политика, инклузивна пракса, успјех ученика

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ainscow, M., Booth, T. & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. London: Routledge
  • Avramidis, E. & Norwich, B. (2002). Teachers’ Attitudes towards Integration/ Inclusion: A Review of the Literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129–147. https://doi.org/10.1080/08856250210129056
  • Bakker, J., Denessen, E. & Brus-Laeven, M. (2007). Student engagement in inclusive education settings. International Journal of Inclusive Education, 11(2), 123– 139. https://doi.org/10.1080/13603110500451706
  • Bakoč, A., Brojčin, B., Banković, S., Glumbić, N. & Đorđević, M. (2025). Academic outcomes of inclusive education in typically developing children. Frontiers in Psychology, 15, Article 1448935. https://doi.org/10.3389/fpsyg. 2024.1448935
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Boley, V. (2025). Embracing Liberating Worldviews in Gifted Education. Education Scienece, 15(2), 166. https://doi.org/10.3390/educsci15020166
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2008). Indeks inkluzivnosti: Razvoj učenja i učešća (adaptirano izdanje za BiH). CSIE – Center for Inclusive Education / Save the Children UK, program u BiH.
  • Cole, S. M., Murphy, H. R., Frisby, M. B. & Robinson, J. (2022). The Relationship Between Special Education Placement and High School Outcomes. Journal of Special Education, 56(4), 233–244. https://doi.org/10.1177/00224669221097945
  • De Boer, A., Pijl, S. J. & Minnaert, A. (2012). Students’ attitudes towards peers with disabilities: A review of the literature. International Journal of DisabilityDevelopment and Education, 59(4), 37–392. https://doi.org/10.1080/1034912X.2012.723944
  • Elballah, K. Alkhalifah, N., Alomari, A. & Alghamd, A. (2024). Enhancing cognitive dimensions in gifted students through future problem-solving enrichment programs. Discover Sustainability, 5(1). https://doi.org/10.1007/s43621-02400470-5
  • Florian, L. & Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37(5), 813–828. https://doi.org/10.1080 /01411926.2010.501096
  • Frederickson, N., Dunsmuir, S., Lang, J. & Monsen, J. (2004). Mainstream – special school inclusion partnerships: Pupil, parent and teacher perspectives. International Journal of Inclusive Education, 8(1), 37–57. https://doi.org/10.1080/1360311032000159456
  • Ilić, M. (2012). Inkluzivna nastava. Sarajevo: Filozofski fakultet.
  • Ivančić, Đ. i Stančić, (2013). Stvaranje inkluzivne kulture škole. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49(2), 139–157. Retrieved April 11, 2025 from https://hrcak.srce.hr/file/166614
  • Kavale, K. A. & Forness, S. R. (2000). What definitions of learning disability say and don’t say: A critical analysis. Journal of Learning Disabilities, 33(3), 239–256. https://doi.org/10.1177/002221940003300303
  • Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(2), 127–136. https://doi.org/10.1177/0016986214522508
  • Loreman, T., Deppeler, J. & Harvey, D. (2010). Inclusive education: A practical guide to supporting diversity in the classroom. London: New York: Routledge
  • Marsh, H. W. (1990). Causal ordering of academic self-concept and academic achievement: A multiwave, longitudinal panel analysis. Journal of Educational Psychology, 82(4), 646–656. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.646
  • Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L. & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher–student relationships on students’ school engagement and achievement: A meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81(4), 493–529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793
  • Ryan, A. M. (2000). Peer groups as a context for the socialization of adolescents’ motivation, engagement, and achievement in school. Educational Psychologist, 35(2), 101–111. https://doi.org/10.1207/S15326985EP35024
  • Slee, R. (2011). The irregular school: Exclusion, schooling and inclusive education. Routledge. Retrieved April 18, 2025 from https://www.scirp.org/reference/ referencespapers?referenceid=1164221
  • Tomlinson, C. A. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. ASCD. Retrieved April 15, 2025 from https://www.scirp.org/ reference/referencespapers?referenceid=2055060
  • Trautwein, U., Lüdtke, O., Marsh, H. W. & Nagy, G. (2009). Within-school social comparison: How students perceive the standing of their class predicts academic self-concept. Journal of Educational Psychology, 101(4), 853– 866. https://doi.org/10.1037/a0016306
  • UNESCO (2020). Inclusion and education: All means all. UNESCO Publishing. Retrieved April 13, 2025 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/ 48223/pf0000373718
  • Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90(2), 202–209. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.2.202
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82–91. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1016