Slušanje muzike – gledište učenika mlađih razreda osnovne škole

Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 1, 343-356. str.) 

 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Danijela Sudzilovski , Marija Tanasković 

 

  

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.343T

SAŽETAK / ABSTRACT:

Oblast slušanja muzike predstavlja fundamentalnu aktivnost u procesu muzičkog obrazovanja, ali i obrazovanja uopšte. Cilj nastavnog procesa u ovoj oblasti jeste da kod učenika razvije kapacitet pažnje i sposobnost aktivnog slušanja (sa zadatkom), čime se razvija i muzička memorija. Slušanjem muzike učenici doživljavaju snažne muzičke utiske, ali i uče na koji način da zapažaju, razlikuju i razumeju izražajna sredstva muzike, kao i kako da razumeju muziku. U radu je predstavljeno istraživanje sprovedeno na uzorku učenika trećeg i četvrtog razreda tri osnovne škole u Užicu (n = 406), čiji je cilj bio da ispita njihovo mišljenje u vezi sa slušanjem muzike na časovima Muzičke kulture. U istraživanju su korišćene deskriptivna i metoda teorijske analize, a od istraživačkih tehnika anketiranje i analiza sadržaja. Rezultati pokazuju da učenici nemaju priliku da slušaju muziku na svakom času Muzičke kulture i da bi voleli da u nastavi Muzičke kulture ova aktivnost bude zastupljena u većoj meri. Takođe, veliki procenat učenika izjasnio se da na časovima Muzičke kulture više voli da sluša instrumentalne kompozicije u odnosu na dečje pesme. Zaključak donosi pitanje o načinu realizacije aktivnosti slušanja muzike u mlađim razredima osnovne škole, a metodičke implikacije se odnose na potrebu za sistematičnim pristupom aktivnosti slušanja muzike da bi se ostvarili ciljevi nastave muzičke kulture.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

(aktivno) slušanje muzike, učenik, mlađi razredi osnovne škole, nastava Muzičke kulture, muzičke preferencije

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

LITERATURA / REFERENCES:

  • Baldridge, W. (1984). A Systematic Investigation of Listening Activities in the Elementary General Music Classroom. Journal of Research in Music Education, 32(2), 79–93.
  • Vidulin, S. (2013). Propitivanje ostvarenja cilja nastave glazbe u kontekstu vremena glazbene hiperprodukcije. Arti musices: hrvatski muzikološki zbornik, 44(2), 201–225.
  • Vidulin-Orbanić, S. (2013). Utjecaj glazbene nastave na (glazbenu) kulturu učenika. U N. Hrvatić i A. Klapan (ur.): Pedagogija i kultura (str. 421–432). Zagreb: Hrvatsko pedagogijsko društvo.
  • Vidulin, S., Plavšić, M. i Žauhar, V. (2020). Spoznajno-emocionalno slušanje glazbe u školi. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile: Muzička akademija.
  • Vujošević, N. (2014). Projekcija pažnje tokom procesa slušanja muzike kod muzičara i nemuzičara. Naučna studija Debre L. Kempbel: Umetnost i kultura danas, 11–12. 10. 2013. godine, Niš (str. 105–112). Niš: Fakultet umetnosti.
  • Đorđević, B. (2009). Odnos učenika razredne nastave prema muzičkoj umetnosti. Norma, 14(1), 39–50.
  • Živković, V. (2021). Slušanje muzike u kontekstu razvijanja i podsticanja kreativnog mišljenja kod učenika viših razreda osnovne škole. Norma, XXVI(2), 205–223.
  • Ivanović, M. i Ćalić, M. (2017). Opažanje muzičke forme na predškolskom i mlađem školskom uzrastu. Zbornik radova, Učiteljski fakultet u Užicu, 20(19), 169–182.
  • Jeremić, B. i Stanković, E. (2019). Metodika nastave muzičke kulture za predškolski i mlađi školski uzrast. Sombor: Pedagoški fakultet.
  • Kellett, M. (2000). Raising musical esteem in the primary classroom: an exploratory study of young children’s listening skills. British Journal of Music Education, 17, 157–181.
  • Leman, A., Sloboda, Dž. i Vudi, R. (2012). Psihologija za muzičare. Razumevanje i sticanje veština. Beograd: Univerzitet umetnosti – Fakultet muzičke umetnosti. Novi Sad: Psihopolis institut.
  • Radoš, K. (2010). Psihologija muzike. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Sims, W. (1986). The Effect of High versus Low Teacher Affect and Passive versus Active Student Activity during Music Listening on Preschool Children’s Attention, Piece Preference, Time Spent Listening, and Piece Recognition. Journal of Research in Music Education, 34(3), 173–191.
  • Sims, W. (1990). Sound Approaches to Elementary Music Listening. Sound Approaches to Elementary Music Listening. Music Educators Journal, 77(4), Special Focus: Listening, 38–42.
  • Tanasković, M. i Klemenović, J. (2021). Vizuelni sadržaji u funkciji unapređenja muzičkog obrazovanja. Zbornik odseka za pedagogiju, Filozofski fakultet u Novom Sadu, 79–99.
  • Terzić, E. (2003). Slušanje muzike u prvom ciklusu obaveznog obrazovanja. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 4, 203–218.
  • Forsythe, J. L. (1977). Elementary student attending behavior as a function of classroom activities. Journal of Research in Music Education, 25, 228–239.
  • Campbell, P. Sh. (2005). Deep Listening to the Musical World. Music Educators Journal, 92(1), 30–36.
  • Carlton, M. (1987). Music in Education. London: Woburn Press.