Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 343-356. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Данијела Судзиловски
, Марија Танасковић 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.343T
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Област слушања музике представља фундаменталну активност у процесу музичког образовања, али и образовања уопште. Циљ наставног процеса у овој oблaсти јесте да код ученика рaзвије кaпaцитет пaжњe и способност активног слушања (са задатком), чиме се рaзвиja и музичкa мeмoриja. Слушањем музике ученици доживљавају снажне музичке утиске, али и уче на који начин да запажају, разликују и разумеју изражајна средства музике, као и како да разумеју музику. У раду је представљено истраживање спроведено на узорку ученика трећег и четвртог разреда три основне школе у Ужицу (n = 406), чији је циљ био да испита њихово мишљење у вези са слушањем музике на часовима Mузичке културе. У истраживању су коришћене дескриптивна и метода теоријске анализе, а од истраживачких техника анкетирање и анализа садржаја. Резултати показују да ученици немају прилику да слушају музику на сваком часу Музичке културе и да би волели да у настави Музичке културе ова активност буде заступљена у већој мери. Такође, велики проценат ученика изјаснио се да на часовима Музичке културе више воли да слуша инструменталне композиције у односу на дечје песме. Закључак доноси питање о начину реализације активности слушања музике у млађим разредима основне школе, а методичке импликације се односе на потребу за систематичним приступом активности слушања музике да би се остварили циљеви наставе музичке културе.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
(активно) слушање музике, ученик, млађи разреди основне школе, настава Музичке културе, музичке преференције
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Baldridge, W. (1984). A Systematic Investigation of Listening Activities in the Elementary General Music Classroom. Journal of Research in Music Education, 32(2), 79–93.
- Vidulin, S. (2013). Propitivanje ostvarenja cilja nastave glazbe u kontekstu vremena glazbene hiperprodukcije. Arti musices: hrvatski muzikološki zbornik, 44(2), 201–225.
- Vidulin-Orbanić, S. (2013). Utjecaj glazbene nastave na (glazbenu) kulturu učenika. U N. Hrvatić i A. Klapan (ur.): Pedagogija i kultura (str. 421–432). Zagreb: Hrvatsko pedagogijsko društvo.
- Vidulin, S., Plavšić, M. i Žauhar, V. (2020). Spoznajno-emocionalno slušanje glazbe u školi. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile: Muzička akademija.
- Vujošević, N. (2014). Projekcija pažnje tokom procesa slušanja muzike kod muzičara i nemuzičara. Naučna studija Debre L. Kempbel: Umetnost i kultura danas, 11–12. 10. 2013. godine, Niš (str. 105–112). Niš: Fakultet umetnosti.
- Đorđević, B. (2009). Odnos učenika razredne nastave prema muzičkoj umetnosti. Norma, 14(1), 39–50.
- Živković, V. (2021). Slušanje muzike u kontekstu razvijanja i podsticanja kreativnog mišljenja kod učenika viših razreda osnovne škole. Norma, XXVI(2), 205–223.
- Ivanović, M. i Ćalić, M. (2017). Opažanje muzičke forme na predškolskom i mlađem školskom uzrastu. Zbornik radova, Učiteljski fakultet u Užicu, 20(19), 169–182.
- Jeremić, B. i Stanković, E. (2019). Metodika nastave muzičke kulture za predškolski i mlađi školski uzrast. Sombor: Pedagoški fakultet.
- Kellett, M. (2000). Raising musical esteem in the primary classroom: an exploratory study of young children’s listening skills. British Journal of Music Education, 17, 157–181.
- Leman, A., Sloboda, Dž. i Vudi, R. (2012). Psihologija za muzičare. Razumevanje i sticanje veština. Beograd: Univerzitet umetnosti – Fakultet muzičke umetnosti. Novi Sad: Psihopolis institut.
- Radoš, K. (2010). Psihologija muzike. Beograd: Zavod za udžbenike.
- Sims, W. (1986). The Effect of High versus Low Teacher Affect and Passive versus Active Student Activity during Music Listening on Preschool Children’s Attention, Piece Preference, Time Spent Listening, and Piece Recognition. Journal of Research in Music Education, 34(3), 173–191.
- Sims, W. (1990). Sound Approaches to Elementary Music Listening. Sound Approaches to Elementary Music Listening. Music Educators Journal, 77(4), Special Focus: Listening, 38–42.
- Tanasković, M. i Klemenović, J. (2021). Vizuelni sadržaji u funkciji unapređenja muzičkog obrazovanja. Zbornik odseka za pedagogiju, Filozofski fakultet u Novom Sadu, 79–99.
- Terzić, E. (2003). Slušanje muzike u prvom ciklusu obaveznog obrazovanja. Зборник радова Учитељског факултета у Ужицу, 4, 203–218.
- Forsythe, J. L. (1977). Elementary student attending behavior as a function of classroom activities. Journal of Research in Music Education, 25, 228–239.
- Campbell, P. Sh. (2005). Deep Listening to the Musical World. Music Educators Journal, 92(1), 30–36.
- Carlton, M. (1987). Music in Education. London: Woburn Press.
