Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 163-182. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Ана Коларић 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.163K
САЖЕТАК / ABSTRACT:
У овом тексту успоставља се веза између кризе легитимације студија књижевности, посткритике и преиспитивања основних постулата критичке педагогије. О посткритици као могућем одговору на кризу у пољу студија књижевности писала је Рита Фелски (Rita Felski). Њене идеје о посткритичким читањима књижевности одјекнуле су и изван уже схваћеног поља науке о књижевности и подстакле ширу дебату о релевантности и ефектима критичке педагогије у образовању, али и у савременом друштву, које је снажно обележено урушавањем демократије и демократских процедура, новим конзервативизмом и неолибералним политикама. У овом раду се тврди да је потребно изнова промислити идеје критичке педагогије и сличних прогресивних педагошких приступа, као и да ове приступе не треба одбацити зарад реторичке привлачности појма посткритичка педагогија.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
посткритика, Рита Фелски, критичка и посткритичка педагогија, Манифест посткритичке педагогије (Manifesto for a Post-Critical Pedagogy), поверење у високом образовању
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Apple, M. W. & Christian-Smith, L. K. (eds.) (1991). The Politics of the Textbook. London: Routledge.
- Apple, M. (1993). Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. Routledge.
- Apple, M. W. (2012). Ideologija i kurikulum. Beograd: Fabrika knjiga.
- Burbules Nicholas C. & Rupert, B. (1999). Critical Thinking and Critical Pedagogy: Relations, Differences, and Limits. In T. S. Popkewitz & L. Fendler (eds.): Critical Theories in Education (pp. 45–65). New York: Routledge.
- Burbules, N. C. (2005). Dialogue and Critical Pedagogy. In I. Gur-Ze’ev (eds.): Critical Theory and Critical Pedagogy Today. Toward a New Critical language in Education (pp. 193–207). University of Haifa.
- Felski, R. (2016). Namjene književnosti. Zagreb: Jesenski – Turk.
- Felski, R. (2019). Granice kritike. Zagreb: Meandermedia.
- Felski, R. (2020). Resonance and education. On Education. Journal for Research and Debate, 3(9). https://doi.org/10.17899/on_ed.2020.9.2
- Hodgson, N., Vlieghe, J. & Zamojski, P. (2017). Manifesto for a Post-Critical Pedagogy. New York: Punctum Books.
- Hodgson, N., Vlieghe, J. & Zamojski, P. (2017). Manifesto for a Post-Critical Pedagogy. In N. Hodgson, J. Vlieghe & P. Zamojski (eds.): Manifesto for a PostCritical Pedagogy, 15–19. punctum books.
- Hodgson, N. (2020). Post-critique, politics, and the political in educational philosophy. On Education. Journal for Research and Debate, 3(9). https://doi.org/10.17899/on_ed.2020.9.3
- Koh, A. (2020). Notes on post-critique. On Education. Journal for Research and Debate, 3(9). https://doi.org/10.17899/on_ed.2020.9.13
- Kolarić, A. (2012). Interdisciplinarnost u humanistici: ‘putujući koncepti’ Mieke Bal. Reč, časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 81, 61–89.
- Kolarić, A. (2013). Pedagogija i odgovornost: razmišljanja o nastavi književnosti. Reč, časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 83, 93–107.
- Kolarić, A. (2024). Посткритика: академски популизам или могући излаз из кризе?. Књижевна историја, 56(183), 131–155.
- Laner, I. (2020) Caring critique. Exploring pedagogical spheres between critical and post-critical approaches. On Education. Journal for Research and Debate, 3(9). https://doi.org/10.17899/on_ed.2020.9.8
- Lewis Tyson, E. (2017). A Response to the ‘Manifesto for a Post-Critical Pedagogy’. In N. Hodgson, J. Vlieghe & P. Zamojski (eds.): Manifesto for a PostCritical Pedagogy (pp. 23–34). punctum books.
- Nishikawa, K. (2020). Pedagogy of description. Projective reading and the ethics of interpretation. On Education. Journal for Research and Debate, 3(9). https://doi.org/10.17899/on_ed.2020.9.4
- Ramaekers, S. (2017). Love for the World in Education. In N. Hodgson, J. Vlieghe & P. Zamojski (eds.): Manifesto for a Post-Critical Pedagogy (pp. 63–17). Рunctum books.
- Stankiewicz, Ł. (2020). Rationality and Trust in the Governance of Modern Academia. In N. Hodgson, J. Vlieghe & P. Zamojski (eds.): Post-critical Perspectives on Higher Education. Reclaiming the Educational in the University (pp. 43–58). Springer.
- Ververi, O. (2017). A Sociologist’s Conversation with the ‘Manifesto for a PostCritical Pedagogy’. In N. Hodgson, J. Vlieghe & P. Zamojski (eds.): Manifesto for a Post-Critical Pedagogy (pp. 35–42). Рunctum books.
- Williams, R. (2006). Analiza kulture. Dean Duda (ur.): Politika teorije. Zbornik rasprava iz kulturalnih studija (pp. 35–58). Zagreb: Disput.
- Wortmann, K. (2020). Drawing distinctions: What is post-critical pedagogy?. On Education. Journal for Research and Debate, 3(9). https://doi.org/10.17899/on_ed.2020.9.1
