USLUGE ORGANIZACIJA IZ OBLASTI UMETNOSTI I KULTURE I NJIHOV DOPRINOS RAZVOJU POSLOVNIH PROCESA

XXI vek – vek usluga i uslužnog prava (2023)  (str 95-110)

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Dragan Bataveljić

E-ADRESA / E-MAIL: 

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/XXIv-14.095B

SAŽETAK / ABSTRACT:

Autor u radu ukazuje, najpre, na neophodnost postojanja brojnih organizacija, čiji je osnovi cilj javno obrazovanje i postizanje što viših standarda u kulturno-umetničkom stvaranju, koje pružanje svojih usluga doprinose razvoju brojnih poslovnih procesa. One to čine putem stvaranja povoljnog poslovnog ambijenta u svom okruženju, reafirmacijom stvaranja i poštovanja pravih vrednosti, a to nesporno dovodi do daljih investiranja i otvaranja novih radnih mesta. Ovi poslovni procesi doprinose zapošljavanju mladih i stručnih kadrova i školovanih na najvišem nivou u institucijama (pre svega, fakultetima), koji im pružaju najsavremenija, uporedna znanja iz oblasti koje su neophodne za kvalitetno pružanje usluga, kako domaćem, tako i stranom stanovništvu. Tu se, misli, pre svega, na turiste i druge „potrošače“ dela stvorenih u oblasti kulture i umetnosti. Otvaranje novih radnih mesta i dalje širenje poslovnih procesa, svakako doprinosi jačanju socijalnog kapitala, većoj bezbednosti i sigurnosti lokalnog stanovništva. Na kraju, autor posebno naglašava da se u pružanju usluga u oblasti kulture i umetnosti na bilo kom nivou, počev od lokalnog pa do saveznog, mora voditi računa o manje-više jednakom vrednovanju najvažnijih oblasti društvenog života. Samo se tako mogu izbeći sukobi i razmimoilaženja, koji su posledica različitog tretmana istih usluga od strane različitih nosilaca vlasti ili onih koji odlučuju o finansiranju (subvencijama) pružanja usluga u određenim oblastima.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

kultura, umetnost, poslovni procesi, usluge, uslužno pravo, savremeni ekonomski trendovi, lokalni ekonomski razvoj.

LITERATURA / REFERENCES:

  • Balsas, C., City Centre Regeneration in the Context of the 2001 European Capital of Culture in Porto, Portugal Local Economy, 19(6)/2004.
  • Bayliss, D., Denmark’s creative potential: The role of culture within Danish urban development strategies, International Journal of Cultural Policy, 10(1)/2004.
  • Graskamp, V., Umetnost i novac, Beograd, 2003.
  • Delimo, Ž., Civilizacija renesanse (Istorija), Sremski Karlovci, Novi Sad, 2007.
  • Janson, H.W., Istorija umetnosti (Umetnost), Beograd, 1975.
  • Mikić, H., Kultura i ekonomija: tržište u kulturi i njegovi savremeni trendovi,Čitalište, br. 21/2012.
  • Sacco, P.L., Blessi, G., Nuccio, M., Cultural Policies and Local Planning Strategies: What is the Role of Culture in Local Sustainable Development? The Journal of Arts Management, Law and Society, 39(1)/2009.
  • Tomka, G., Kultura i lokalni razvoj, Zbornik radova: Turizam i lokalni razvoj, Novi Sad, 2012.
  • Flew T., Cunningham, S., Creative Industries After the First Decade of Debate, The Information Society, 26/2/2010.
  • Williams R., Society and Culture, Doubleday & Company Inc, NewYork, 1958.