ОБАВЕЗА ОБЕЗБЕЂЕЊА ЈАСНЕ ИДЕНТИФИКАЦИЈЕ ОГЛАШИВАЧА КОД ИНТЕРНЕТ ОГЛАШАВАЊА

Правна регулатива услуга у националним законодавствима и праву Европске Уније (2023) (стр. 427-443) 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Маша Мишковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/XIXMajsko.427M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У овом раду разматра се продаја робе путем електронских платформи и интернет оглашавање корисника таквих платформи. Оператор електронске платформе се код интернет оглашавања појављује у улози преносиоца огласне поруке и дужан је, према Закону о оглашавању, обезбедити јасну идентификацију оглашивача (лица које се оглашава). Закон о оглашавању не наводи податке путем којих се обезбеђује јасна идентификација оглашивача, већ упућује на Закон о електронској трговини, који наводи да су то различити подаци, а нарочито истиче IP адресу корисника електронске платформе.

Међутим, у одређеним ситуацијама самa IP адреса није довољна да би се сматрало да је оператор електронске платформе као преносилац огласне поруке испунио законску обавезу обезбеђења јасне идентификације лица које се оглашава. Потребно је имати у виду и да ли се то лице бави трговином као пословном делатношћу, јер је тада потребно да на електронској платформи постоје и подаци који то лице јасно идентификују као трговца у складу са Законом о трговини.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

интернет оглашавање, оглашивач, јасна идентификација оглашивача, обавеза обезбеђења јасне идентификације.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bryant, R. E., O’Hallaron, D. R., Computer Systems – a Programmer’s Perspective, Pearson Education Limited, Malaysia, 2016.
  • Colandelo, M., Zeno-Zencovich, V., Online Platforms Competition Rules and Consumer Protection in Travel Industry, Journal of European Consumer and Market Law, Nr. 2/2016.
  • Јовановић, Н., у: Јовановић, Н., Радовић, В., Радовић, М., Трговинско право, Београд, 2020.
  • Којић, Н., Web дизајн: HTML, CSS и JavaScript, Београд, 2020.
  • Мишковић, М., Закључење уговора о продаји коришћењем аукцијских веб-сајтова, Зборник радова: Интелектуална својина и интернет, Београд, 2022.
  • Мишковић, М., Одговорност веб-сајтова код уговора о продаји закључених електронским путем, Зборник радова: Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније, Београд, 2019.
  • Мишковић, М., Рачунарски и правни аспекти обраде података о личности, необјављени мастер рад, Универзитет у Београду, 2020.
  • Поповић, Д., Повреда ауторског права и сродних права на Интернету: преиспитивање улоге посредника, Право и привреда, бр. 4-6/2010.
  • Раденковић, Б., Деспотовић–Зракић, М., Богдановић, З., Бараћ, Д., Лабус, А., Електронско пословање, Београд, 2015.
  • Радовић, М., Појам трговца у немачком трговинском праву, Правни живот, бр. 11/2013.
  • Riefa, C., Consumer Protection and Online Auction Platforms – Towards a Safer Legal Framework, Routledge, London, New York, 2017.
  • Riefa, C., The end of Internet Service Providers Liability as we know it – Uncovering the consumer interest in CJEU Case C-324/09 (L’Oréal/eBay), Journal of European Consumer and Market Law, Nr. 2/2012.
  • Wendehorst, C., Platform Intermediary Services and Duties under the E-Commerce Directive and the Consumer Rights Directive, Journal of European Consumer and Market Law, Nr. 1/2016.