Sadašnjost i budućnost uslužnog prava (2022) str. 555-572
AUTOR(I): Jelena Vučković
DOI: 10.46793/XVIIIMajsko.555V
SAŽETAK:
U radu autorka polazi od teze da je pojava Interneta kao globalne mreže koja prevazilazi prostorna i vremenska ograničenja, ubrzao i kvalitativno promenio način pružanja medijskih usluga. Dok su tradiocionalni mediji, poput štampe, radija, pa i televizije sporo razvijale svoje medijske ponude širem auditorijumu, Internet je ovu ponudu ubrzao i učinio raznovrsnijom i dostupnijom većem broju korisnika, naročito srednje i mlađe starosne dobi, koji razvoj tehnologije više prihvataju i brže razumeju. Za razliku od ranijih vremena, vremenski period koji je potreban da bi se neka medijska usluga pružila publici, sveden je na minimum. Brzina tehnološkog razvoja dovodi do kompletne usluge u trenutku, od portala, do videa na zahtev, podkasta, platformi za razmenu video sadržaja i dr. Svet medijske ekskluzivnosti odavno više nije isti. Medijska komunikacija na tržištu je dvosmerna, a informacije dolaze iz različitih izvora koji nisu uvek lako proverljivi. Građanin postaje učesnik u onlajn prostoru i na onlajn tržištu jednim klikom na ekranu računara ili mobilnog telefona. Vlasnici internet platformi se utrkuju da pronađu što bolji model poslovanja za sebe, uspevajući da sa medijskog tržišta postepeno potisnu tradicionalne medije. Ove činjenice na moderna društva utiču na dva nivoa. Prvi je politički, a drugi ekonomski. Demokratske institucije i sloboda izražavanja ugrožene su pojavom zloćudnih, netačnih informacija i dezinformacija, što utiče na kvalitet izbornog procesa i rada političkih institucija. Srž demokratskog tkiva nalazi se u ozbiljnoj opasnosti. Ekonomski aspekt ogleda se u izgradnji posebnog onlajn modela zasnovanog na klikovima, u kome internet preduzeća stvaraju izazove kompetitivnosti, pravičnosti i mogućnosti ulaska na tržište, jer glavne onlajn platforme manje-više kontrolišu ekosisteme digitalne ekonomije. Tržište medijskih usluga doživljava duboku „platformizaciju“ pružanja medijskih usluga, pa tako internet platforma postaje dominantan infrastrukturnii ekonomski model u sektoru medija. Važnu ulogu u oba ova procesa,političkom i ekonomskom, imaju eho-komore, odnosno algoritmi za praćenje ponašanja korisnika medijskih usluga na Internetu. Medijski ekosistem postaje sve više viralan, a sve manje realan. To naučnim istraživanjima ove pojava daje karakteristike misaonog eksperimenta ili paradoksa.
KLJUČNE REČI:
Internet, medijske usluge, sloboda izražavanja, internet platforme, eho-komore.
LITERATURA:
- Vordl, K., Derakšan, H., Informacijskiporemećaj:kainterdisciplinarnomokviruza istraživanjei kreiranje sektorske politike, Beograd, 2019.
- Vilotijević, M., Didaktičketeorijei teorije učenja, Beograd.
- Vučković, J., Pravo na slobodan pristup informacijama od javnog značaja, Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, br. 54/2009.
- Vučković, J., Neka pitanja digitalitacije medijskih usluga, Zbornik radova:Usluge i vladavina prava, Kragujevac, 2021.
- Dutton, B., Fake news,echo chambers and filter bubbles are an exaggerated threat. Here’s why., World Economic Forum Blog, 2017.
- Carey, J., Communication as a Culture: Esseys on Media and Sociaty, London: Routledge, 1989.
- Pariser, E, TheFilterBubble:HowtheNewPersonalizedWebisChangingWhatWeReadand HowWeThink, Penguin Books, 2011.
- Pariser, E, The Filter Bubble:What The Interenet is Hiding From You, Penguin Books, 2011.
- Rokša-Zupčević, A., Regulatornatelai medijski pluralizam, Regionalna publikacija Beograd, 2021.
- Habermas, J., TheStructuralTransformationof the Public Sphere:An inquiru into a Category of Bourgeois Society, Polity, 2015.
- Habermas, J., Political Communication in Media Sociaty:Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension?The Impact of Normative Theory on Empirical Research, Dresden, 2006.
- www.medijskapismenost.hr, pristup 12.04. 2022.
- www.novosti.rs, pristup 12.04.2022. www.web.media.mit.edu , pristup 20.04.2022 www.sr.nsp-ie.org ,pristup 17.04.2022. www.techtarget.com , poseta 19.04.2022. www.consillum.europa.eu, pristup 20.04.2022.
- www.bbc.com, pristup 20.04.2022.
- www.slobodnaevropa.org, pristup 20.04.2020.
- www.hudoc.echr.coe.int, pristup 15.04.2022.
- www.hudoc.echr.coe.int, pristup 15.04.2022.
- www.ofcom.org.uk, pristup 11.04.2022.
- www.reuters.com/article/us-cyber-deepfake-activist/deepfake-used-to-attack-activist-couple-shows-new-disinformation-frontier ,pristup 18.04.2022.
- www.novosti.rs/amp/vesti/feljton/1036906/feljton-izbori-drustvenim-mrezama-sve-vise-govori-fenomenu-eho-komora-ljudi-mahom-citati-stavove-istomiljenika, pristup 20.04.2022.
- www.hudoc.echr.coe.int, pristup 14.04.2022.
- www.echr.coe.int/Documents/Convention_SRP.pdf , pristup 15.04.2022.
- www.medijskapismenost.ba/sr/ post-istina-informacioni-poremećaj-i, pristup 15.04.2022.
- www.upworthy.com, pristup 11.04.2022.
- www.prime.ba, pristup 19.04.2022.