ЗАШТИТА ОДЈЕВНИХ ПРЕДМЕТА У СИСТЕМУ ПРАВА ИНТЕЛЕКТУАЛНОГ ВЛАСНИШТВА

Садашњост и будућност услужног права (2022) стр. 505-530

АУТОР(И): Џенана Радончић, Фарис Муратовић

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/XVIIIMajsko.505R

САЖЕТАК:

Чланак се бави питањем да ли и како пружити заштиту одјевним предметима у систему права интелектуалног власништва. Одјевни предмети су првенствено корисни, функционални предмети, али су истовремено и одраз личног стила и креативности, показатељ друштвеног статуса и исказ политичког и дугог мишљења. Исти одјевни предмет може имати више различитих дизајна, вршећи и даље своју основну утилитаристичку фукцију. Постоји, дакле, могућност раздавајања функције од изгледа и естетских елемената одјеће. Чињеница да модна индустрија добар дио своје хисторије није имала никакву или барем не адекватну заштиту права интелектуалног власништва, а ипак се наставила развијати, сугерише да недостатак правне заштите није довео у питање креативност и продуктивност модних дизајнера. Да ли такав приступ нерегулације и даље одговара модној индустрији у дигиталном добу, којег карактерише олакшано и убрзано копирање и кривотворење? Компаративно право показује различите приступе, али се уочава тренд прихватања могућности заштите одјевних предмета кроз различита права интелектуалног власништва, првенствено путем ауторског права и индустријског дизајна и, у мањој мјери, права жига.

КЉУЧНЕ РЕЧИ: 

одјевни предмети, ауторско право, индустријски дизајн, дигитално доба

ЛИТЕРАТУРА:

Књиге
  • Van Eechoud, , et al., Harmonizing European Copyright Law, The Challenges of Better Lawmaking, Kluwer Law International, 2009.
  • Марковић, П., Попопвић, Д. В., Право интелектуалне својине, VIII издање, Београд, 2020.
Чланци
  • Beedham, M., Nike now holds patent for blockchain-based sneakers called CryptoKicks (TNW NEWS, Dec 10 2019) https://thenextweb.com/news/nike-blockchain-sneakers-cryptokick-patent Bhardwaj, V., Fairhurst, A., Fast Fashion: Response to Changes in the Fashion Industry, 20 INT’L REV. RETAIL, DISTRIB. & CONSUMER RSCH. (2010).
  • Briggs, A., Hung Out To Dry: Clothing Design Protection Pitfalls in United States Law, Hastings Communications and Entertainment Law Journal, Vol. 24, 2002.
  • Cox, C., Jenkins, J., Between the Seams, A Fertile Commons: An Overview of the Relationship Between Fashion and Intellectual Property, The Norman Lear Center Conference, USC Annenberg School for Communication, 2005.
  • Fischer, F., Design Law in the European Fashion Sector, WIPO, 2008. https://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2008/01/article_0006.html (приступ 23.03.2022).
  • Hirsch, B., Unregistered community designs: a secret weapon in design protection?, 2021. Horstman, M., Wimbly, C., AI and Copyright in the Fashion Industry,(Lutzker & Lutzker  LLP,
  • June  30,  2021)  https://www.lutzker.com/ai-and-copyright-in-the-fashion-industry/   (приступ 29.03.2022).
  • Inguanez, D., A Refined Approach to Originality in EU Copyright Law in Light of the ECJ’s Recent Copyright/DesignCumulation Case Law, Max Planck Institute for Innovation and Competition, Minhen, 2020
  • Islam, B. R., Digital Fashion: Who Really Owns The IP Rights?, (Forbes, Nov 3, 2020).
  • Jain, S., Cumulative Protection in EU Fashion Design, 2021. https://blog.ipleaders.in/cumulative- protection-in-eu-fashion-design/#Karen_Millen_ versus_Dunnes_Stores (приступ 28.03.2022.)
  • Kur, A., Protection for fashion: The European experience in Intellectual Property at the Edge (уредници R. Cooper Dreyfuss?J.C. Ginsburg), Cambridge University Press, 2014.
  • Kunda, I., Butorac Malnar, V., Internet Distribution of Luxury Products: Is There а Deluxe Version of EU Competition Law, Зборник Правног факултета Свеучилишта у Ријеци, вол. 39, бр. 4 (Посебни број), 2018.
  • Lana, M.. Copyright Protection of Fashion Designs Customized via Apps in the EU and the US, Central European University Private University, Vienna 2021.
  • Lewis, J., The Importance of Design in the EU Marketplace: How Does Industrial Design Contribute to the Economy? European Union Intellectual Property Office, 2020.
  • Li, X., IP Protection of Fashion Design: To Be or Not To Be, That is the Question, Mauerer School of Law: Indiana University, IP Theory, Vol 3, Issue 1, Fall 2012.
  • Madhuri, C. L., Shape, Size and Trademarks in the European Fashion Industry, 2021. https://blog.ipleaders.in/shape-size-and-trademarks-in-the-european-fashion- industry/#What_are_the_differences_and_similarities_between_Trademark_and_Industrial_Desi    gn (приступ 28.03.2022).
  • Martinez, J., Intellectual Property Rights and Fashion Design: An Expansion of Copyrigt Protection, San Francisco School of Law, San Francisco Law Review, 2019.
  • Mahmood, T., Design Law in the United States as Compared to the European Community Design System: What Do We Need to Fix?
  • Mencken, J., A design for the copyright of fashion, Boston College Intellectual Property & Technology Forum, Boston, 1997.
  • Montalvo, F., Protecting Fashion: A Comparative Analysis of Fashion Design Protection in the United States and Europe, Cardozo Art and Entertainment Law Journal, 2016.
  • Mulam, K., The Intellectual Property Implications of Star Athletica v. Varsity Brands, Columbia Law Review, New York, 2019.
  • Monseau, S., The Challenge of Protecting Industrial Design in a Global Economy (2012) 20 Texas Intellectual Property Law Journal 495.
  • Perez, P., Intellectual  Property  in Fashion Industry, Доступно путем линка: https://igerent.com/intellectual-property-fashion-industry (06.05.2022).
  • Piotraut, J. L., European National IP Laws Under the EU Umbrella: from National to European IP Law, Volume 2, Issue 1 Loyola University Chicago International Law Review.
  • Raustiala, K., Sprigman C., The Piracy Paradox Revisited, Stanford Law Review, Vol. 61, No.5, 2009, UCLA School of Law, Law-Econ Research Paper No. 09-11, Virginia Law and Economics Research Paper No. 2009-10.
  • Raustiala, K., Sprigman C, Faster Fashion: The Piracy Paradox and its Perils, New York University School of Law, Law and Economic Research Paper Series Working Paper No. 21-10, Cardozo Arts and Entertainment, 2021.
  • Ross, R. J. S., Slaves to Fashion: Poverty and Abuse in the New Sweatshops, 2004.
  • Sanjana, R., The New Era of Digital Fashion: Interpreting Ownership of Works, Fashion Law Jounal, https://fashionlawjournal.com/the-new-era-of-digital-fashion-interpreting-ownership-of- works
  • Schickl, L., Protection of Industrial Design in the United States and in the EU: Different Concepts or Different Labels? 2013.
  • Schmidt-Kessen, M., Selective Distribution Systems in EU Competition and EU Trademark Law: Resolving the Tension, Journal of European Competition Law & Practice 9(5)/2018.Smestad, L., The Sweatshop, Child Labor, and Exploitation Issues in the Garment Industry, 1 FASHION PRAC. 147 (2009)
  • Smith, P., Global apparel market – statistics and facts, March 2022. Доступно путем линка: https://www.statista.com/topics/5091/apparel-market-worldwide/#topicHeader wrapper (приступ 25.04.2022).
  • Souchet, F., Fashion Has a Huge Waste Problem. Here’s How It Can Change, WORLD ECON. F. (Feb. 28, 2019)
  • Suthersanen, U., Function, Art and Fashion: Do We Need the EU Design Law, Queen Mary School of Law, Legal Studies, Research Paper No. 88/2011.
  • Zarocostas, J., The role of IP rights in the fashion business: a US perspective, WIPO Magazine, August 2018.
  • Wijckmans, F., Coty Germany GmbH v Parfümerie Akzente GmbH: Possibility in Selective Distribution System to Ban Sales via Third-Party Platforms, Journal of Competition Law & Practice 9(6)/2018.
  • Winter, R. A., Fabre, P., Coty and Restrictions on Internet Sales: An Economist’s Perspective, Journal of European Competition Law & Practice 9(3)/2018.
Правни акти
  • Copyright Law of the United States, Title 17 of the United States Code
  • Hague Agreement Concerning the International Registration of Inudstrial Designs. Ѕа више информација о тзв. Хашком систему, види: https://www.wipo.int/hague/en/ (приступ 18.03.2022.)
  • United States Patent and Trademark Office, https://www.uspto.gov/patents/basics/types-patent- applications/design-patent-application-guide#def (приступ 20.03.2022).
  • Уредба бр. 6/2002. Текст доступан путем линка: https://eur-lex.europa.eu/legal- content/HR/TXT/?uri=CELEX:32002R0006&qid=1621411640841 (приступ 20.03.2022)
Пресуде
  • DOCERAM GmbH v. CeramTec GmbH, C-395/16, Суд ЕУ, 15.07.2016.
  • Hoffmann-La Roche & Co. AG v Centrafarm Vertriebsgesellschaft Pharmazeutischer Erzeugnisse GmbH, C -102/77, Суд ЕУ, 23.05.1978.
  • C-119-75; SA CNL-SUCAL NV v HAG GF AG, C-10/89, Суд ЕУ, 17.10.1990.
  • Coty Germany GmbH v Parfümerie Akzente GmbH, C-230/16, Суд ЕУ, 6.12.2017.
  • Interflora Inc. and Interflora British Unit v Marks & Spencer plc and Flowers Direct Online Ltd., C- 323/09, Суд ЕУ, 22.09.2011.
  • Leclerc v Commission (YSL), T-19/92, Суд ЕУ, 12.12.1996. Leclerc v Commission (Givenchy), T-88/92, Суд ЕУ, 12.12.1996. Cofemel v. G-Star, C-683/17, Суд ЕУ, 12.09.2019
  • Lois Sportswear v. Levi Strauss & Co., 799 F.2d 867 (2d Cir. 1986)
  • Star Athletica, LLC v. Varsity Brands, Inc., Supreme Court of the United States, 2017.
  • Karen Millen Fashions Ltd против Dunnes Stores, Dunnes Stores (Limerick) Ltd, C- 345/13, Суд ЕУ, 19.06.2014.
  • Gartenpavillion, C-479/12, Суд ЕУ, 13.02.2014.
  • Christian Louboutin and Christian Louboutin Sas v van Haren Schoenen BV., C-163/16, Суд ЕУ, 12.06.2018.
  • Chanel v. European Union Property Office (EUIPO), умјешач Huawei Technologies CO. Ltd., T- 44/20, Суд ЕУ, 21.04.2021.
  • Two Pesos v. Taco Cabana, 505 U.S. 763, 765 n.1 (1992).
Радови
  • Elavia, S., How the Lack of Copyright Protections for Fashion Designs Affects Innovation in the Fashion Industry, магистарски рад, Trinity College Hartford, 2014.
  • Марчић, К., Заштита приватних трговачких марки, завршни рад, Веучилиште у Шибенику.
  • Махнић, З., Ауторскоправна заштита модних предмета, мастер теза, Правни факултет Свеучилишта у Ријеци, 2016.