Информационо-комуникационе технологије у активностима  упознавања околине

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (475-484)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Младен Ботић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: mladenbotic92@gmail.com

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.475B

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се проучавају информационо-комуникационе тех- нологије у реализацији активности у области упознавања околине у пред- школској установи темељеним на пројектном учењу деце у различитим животно-практичним ситуацијама, што омогућава васпитачу да комбина- цијом говора и слика помоћу одговарајућег електронског матeријала покрене дискусију, уведе децу у нову тему, објасни им непознато и утиче на развој њихове дигиталне писмености. Циљ овог истраживања је идентификација процена васпитача о примени ИКТ у активностима у области упознавања околине у предшколској установи. Пошло се од опште претпоставке да ИКТ значајно доприносе ефикасности реализације активности у области упознавања околине и од посебних претпоставки да су предшколске уста- нове различито опремљене ИКТ; да их у активностима и појединим фазама реализације активности у области упознавања околине не примењују под- једнако сви васпитачи и да на такве процене значајно не утиче њихово искуство у васпитачкој професији и ниво академског образовања. Да би се то утврдило, у марту 2023, на узорку од 104 васпитача запослена у пред- школским установама на подручју Златиборског округа, спроведено је истраживање приказано у овом раду. Подаци прикупљени Скалером – ИКТ- АУО (a = 0,856) и обрађени дескриптивном статистиком потврдили су све хипотезе истраживања. На основу резултата истраживања дате су педаго- шке импликације којима је указано на потребу професионалног усаврша- вања васпитача у циљу оснаживања њихових дигиталних компетенција за коришћење ИКТ у предшколском васпитању и образовању.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

предшколско васпитање, предшколско образовање, Године узлета, пројектно учење, интегрисано учење.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Arnot, L. (2017). Digital Technologies and Learning in the Early Years. London: Sage.
  • Belenzada, M., Mićić, K., Šaponjić, V. i Kojović, B. (2021). Korišćenje digitalnih tehnologija u predškolskim ustanovama. U I. Jeremić, N. Nikolić i N. Koruga (ur.): Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju, 15. maj 2021, Beograd (69–76). Beograd: Filozofski fakultet.
  • Василијевић, Д. и Судзиловски, Д. (2021). Пројектно стваралаштво у „Годинама узлета”. Зборник радова Учитељског факултета у Призрену – Лепосавићу, 15(1), 63–75.
  • Василијевић, Д., Бојовић, Ж. и Илић, М. (2015). Примена техничких уређаја са децом предшколског узраста. Зборник радова Учитељског факултета у Ужицу, 18(17), 53–66.
  • Vasilijević, D., Milenović, H. Ţ. i Botić, M. (2022). Pojmovi o prirodi u nekim udţbenicima za četvrti razred osnovne škole u Republici Srbiji. DHS – Društvene i humanističke studije, 7(3), 271–292.
  • García-Valcárcel, J. & Mena, A. (2021). In-service teachersʼ use of ICT for the promotion of collaborative professional learning. Research anthology on facilitating new educational practices through communities of learning, 287–301.
  • Ghounane, N. (2020). Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal, 11(3) 21–41.
  • Zaranis, N. & Oikonomidis, V. (2016). The main factors of the attitudes of Greek kindergarten teachers towards information and communication technology. European Early Childhood Education Research Journal, 24(4), 615–632.
  • Jovanovic, O., Stepia, G. & Miletia, A. (2020). Future preschool teachers’ attitudes about 21st-century digital skills. Journal of Plus Education, 27(2), 276–303.
  • Kim, J. (2020). Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52(2), 145–158.
  • Mertala, P. (2019). Digital technologies in early childhood education – a frame analysis of preservice teachers’ perceptions. Early Child Development and Care, 189(8), 1228–1241.
  • Mesaroš Ţivkov, A., Mićević Karanović, J., Pavlov, S. i Brkljač, T. (2019). Digitalni mediji i didaktičke inovacije u radu vaspitača. Pedagoška stvarnost, 65(1), 31–44.
  • Миленовић, Ж. (2021). Елементарна дидактика. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.
  • Миленовић, Х. Ж. (2022). Методика васпитнообразовног рада. Лепосавић: Учитељски факултет Призрену – Лепосавићу.
  • Миленовић, Х. Ж. и Рајчевић, П. (2022). Интегрисани курикулум. Лепосавић: Учитељски факултет Призрену – Лепосавићу.
  • Milenović, H. Ţ., Vasilijević, D. i Botić, M. (2023). Digitalne kompetencije učitelja za primenu e-udţbenika u nastavi o prirodi i društvu. Research in Pedagogy, 13(1), 53–66.
  • Pravilnik o osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja („Sl. glasnik RS – Prosvetni pregled”, br. 16/2018).
  • Ristić, M. i Mandić, D. (2019). Obrazovanje na daljinu. Beograd: Učiteljski fakultet.