Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (429-438)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): 

Е-АДРЕСА / E-MAIL: anastasija.mamutovic@filfak.ni.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.429M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У савременој пракси васпитно-образовног рада у пред- школским установама као начин праћења и документовања дечјег развоја и напредовања користи се портфолио. У контексту предшколског васпитања и образовања портфолио има бројне функције и бенефите. Поред тога што омогућава васпитачу да континуирано прати и документује развој и учење деце током дужег временског периода, такође омогућава и размену инфор- мација о дечјем развоју са родитељима и другим заинтересованим странама, као и могућност за критичку рефлексију и евалуацију. За разлику од традиционалног портфолија који подразумева складиштење података у регистрима, кутијама или фасциклама, електронски портфолио представља колекцију података у разним форматима: аудио, видео и текст. У раду се указује на значај, карактеристике и врсте портфолија у предшколском вас- питању и образовању, као и на разлике између традиционалног и електрон- ског порфолија.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

портфолио, врсте портфолија, електронски портфолио, предшколско васпитање и образовање.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Diffily, D. & Fleege, P. (1992). Portfolio assessment: Practical training in evaluating the progress of kindergarten and primary grade children in individualized portfolio. Paper presented at Annual Conference of the Texas Association for the Education of Young Children. Texas: Houston. Preuzeto sa: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED354082.pdf.
  • Farrell, O. (2020). From portafoglio to eportfolio: the evolution of portfolio in higher education. Journal of Interactive Media in Education, 1(1), 1–14.
  • Goldthwaite, RA. (1980). The building of Renaissance Florence. London: Johns Hopkins University Press.
  • Haertel, E. H. (1991). Chapter 1: New Forms of Teacher Assessment. Review of research in education, 17(1), 3–29.
  • Kankaanranta, M. (1996). Self-Portrait of a Child: Portfolios as a Means of Self- Assessment in Preschool and Primary School. Rapport de recherche, University of Jyvaskyla, Finlande.
  • Klenowski, V., Askew, S. & Carnell, E. (2006). Portfolios for learning, assessment and professional development in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(3), 267–286.
  • Lam, R. (2018). Portfolio assessment for the teaching and learning of writing. Singapore: Springer.
  • Paulson, F. L., Paulson, P. R. & Meyer, C. A. (1991). What makes a portfolio aportfolio?. Educational Leadership, 46, 60–63.
  • Penman, R. (2014). E-portfolios: Connecting parents, whanau and teachers in kindergarten communities. Early Education, 56, 10–13.
  • Stevanović, P., Filipović, B. i Petrovska, A. (2018). Elektronski portfolio za direktore predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u obrazovnom sistemu republike Srbije.Knowledge-International Journal, 23(6), 1757–1762.
  • Warmansyah, J., Sari, M., Halif, A., Ismandela, A., Nabila, D. F. & Niarman, A. (2022). Development of Early Childhood Assessment Tools Based E-Portfolio. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(3), 470–477.
  • Yavelberg, J. (2011). Bridging the Gap: Concepts for Integratinge Portfolio Technology into the Studio Art Curriculum to Develop 21st Century Skills. (Doctoral dissertation). Virginia: George Mason University.
  • Основе програма предшколског васпитања Године узлета” (2019). Београд: Просветни гласник, Службени гласник РС, бр. 88/17 и 27/18.
  • Anh, T. T. N. & Truong, N. N. (2023). Mobile E-Portfolios on Google Sites: A Tool for Enhancing Project-Based Learning. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 17(11), 15–33.
  • Erdoğan, S., Haktanır, G., Kuru, N., Parpucu, N. & Tüylü, D. K. (2022). The effect of the e-mentoring-based education program on professional development of preschool teachers. Education and Information Technologies, 27(1), 1023–1053.