Отворена питања и педагошки парадокси о игри и играчкама током хоспитализације детета

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (101-124)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Марина Ж. Семиз

Е-АДРЕСА / E-MAIL: semizmarina@pfu.kg.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.101S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У временима када се говори о модерној концепцији детињства и неповредивости права детета на образовање и игру актуелизују се бројна питања и педагошки парадокси у вези са игром и играчкама током болничког лечења детета. Основни циљ рада јесте да се на основу релевантних теоријских и емпиријских сазнања и мера образовне и здравствене политике проблематизују и критички размотре улога и суштина игре и играчака у условима хоспитализације детета. Пошли смо од претпоставке да резултати истраживања о значају игре и играчака током хоспитализације детета нису усаглашени са мерама образовне и здравствене политике, на међународном и националном нивоу. Примењена је метода теоријске анализе и техника анализе садржаја. Креирана су два истраживачка инструмента – матрице анализе садржаја. Основне јединице анализе у селектованим радовима (циљ, узорак, дизајн и резултати истраживања) и легислативним и стратешким документима (мере и схватања о игри и играчкама) анализиране су применом индуктивног кодирања, с обзиром на дефинисане задатке истраживања. У анализу су укључена 24 научна рада и 12 докумената образовне и здравствене политике. Резултати анализе истраживања указују да се игра и играчке током хоспитализације детета првенствено сматрају здравственим ресурсом за превазилажење и ублажавање негативних психосоцијалних ефеката болести, па тек потом и значајним образовним и васпитним ресурсом. У корпусу анализираних докумената образовне и здравствене политике игра се првенствено схвата као право и потреба  детета и важан здравствени ресурс. Увиђа се потреба за креирањем стратешких докумената и унапређивањем постојећих легислативних докумената као мере јавне, односно друштвене подршке игри и њеним педагошких вредностима током хоспитализације детета.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

образовна политика, здравствена политика, терапеутска игра, здравствене установе, васпитање.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Aleksejeva, V., Dovbenko, A., Kroiča, J. & Skadiņš, I. (2021). Toys in the Playrooms of Childrenʼs  Hospitals:  A  Potential  Source   of   Nosocomial   Bacterial Infections?. Children (Basel, Switzerland), 8(10), 914, https://doi.org/10.3390/ children8100914.
  • Aranha, B. F., Souza, M. A., Pedroso, G. E. R., Maia, E. B. S. & Melo, L. L. (2020). Using the instructional therapeutic play during admission of children to hospital: the perception of the family. Rev Gaúcha Enferm; 41: e20180413, https://doi.org/ 10.1590/1983-1447.2020.20180413.
  • Bawaeda, O., Wanda, D. & Aprillia, Z. (2023). Effectiveness of pop-it therapeutic play on children’s anxiety during inhalation therapy in childrenʼs wards. La Pediatria medica e chirurgica. Medical and surgical pediatrics, 45(s1), 10.4081/pmc. 2023.315, https://doi.org/10.4081/pmc.2023.315.
  • Bergen, D. (2015). Psychological Approaches to the Study of Play. American Journal of Play, 7(3), 101–128. Retriеved February 22, 2023 from the World Wide Web https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1080018.pdf.
  • Vygotsky, L. S. (1967). Play and Its Role in the Mental Development of the Child. Soviet Psychology, 5, 6–18, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1138861.pdf.
  • Gjærde, L. K., Hybschmann, J., Dybdal, D., Topperzer, M. K., Schrøder, M. A., Gibson, J. L., Ramchandani, P., Ginsberg, E. I., Ottesen, B., Frandsen, T. L. & Sørensen, J. L. (2021). Play interventions for paediatric patients in  hospital:  a  scoping review. BMJ open, 11(7), e051957, https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-051957.
  • Ghabeli, F., Moheb, N. & Hosseini Nasab, S. D. (2014). Effect of Toys and Preoperative Visit on Reducing Children’s Anxiety and their Parents before Surgery and Satisfaction with the Treatment Process. Journal of Caring Sciences, 3(1), 21–28. DOI 10.5681/jcs.2014.00.
  • Godino-Iáñez, M. J., Martos-Cabrera, M. B., Suleiman-Martos, N., Gómez-Urquiza, J. L., Vargas-Román, K., Membrive-Jiménez, M. J. & Albendín-García, L. (2020). Play Therapy as an  Intervention  in  Hospitalized  Children:  A  Systematic Review. Healthcare (Basel, Switzerland), 8(3), 239, https://doi.org/10.3390/ healthcare8030239.
  • Gulyurtlu, S., Jacobs, N. & Evans, I. (2020). The Impact of Children’s Play in Hospital. London: Starlight Children’s Foundation. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://www.starlight.org.uk/wpcontent/uploads/2020/10/ Starlight_ImpactOfPlay_Report_Oct20.pdf.
  • Dalei, S. R., Nayak, G. R. & Pradhan, R. (2020). Effect of art therapy and play therapy on anxiety among hospitalized preschool children. Journal of Biomedical Sciences, 7(2), 71–76, https://doi.org/10.3126/jbs.v7i2.34006.
  • Delvecchio, E., Salcuni, S., Lis, A., Germani, A. & Di Riso, D. (2019). Hospitalized Children: Anxiety, Coping Strategies, and Pretend Play. Frontiers in  public  health, 7, 250, https://doi.org/10.3389/fpubh.2019.00250.
  • D’Antonio, I. (1984). Therapeutic use of play in hospitals. Nursing Clinics of North America, 19, 351–359, https://doi.org/10.1016/S0029-6465(22)01837-0.
  • Department of Children and Youth Affairs (2015). National Strategy on Children and Young People’s Participation in Decision-making, 2015–2020. Dublin: Government Publications. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web www.dcya.ie.
  • De Paula, G. K., Góes F. G. B., Da Silva, A. C. S. S., De Moraes, J. R. M. M., Da Silva, L. F. & Silva, M. A. (2019). Play strategies in nursing care for the hospitalized child. Journal of Nursing UFPE on line, 13. e238979, https://doi.org/10.5205/1981 8963.2019.238979.
  • Declaration on the Importance of Play (2014). Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web http://ipaworld.org/wp-content/uploads/2015/05/ IPA_Declaration-FINAL.pdf.
  • Закон о основама система образовања и васпитања (2017). Службени гласник Републике Србије, бр. 88/2017, 27/2018 – др. закон, 10/2019, 27/2018 – др. закон, 6/2020 и 129/2021.
  • Закон о правима пацијената (2013). Службени гласник РС, бр. 45/2013 и 25/2019 – др. закон
  • Закон о предшколском васпитању и образовању (2010). Службени гласник Републике Србије, бр. 18/2010, 101/2017, 113/2017 – др. закон, 95/2018 – др. закон, 10/2019, 86/2019 – др. закон, 157/2020 – др. закон, 123/2021 – др. закон и 129/2021.
  • Јокић-Стаменковић, Д. (2019). У болничким вртићима игром се боре против страха. Retrieved February 26, 2023 World Wide Web https://www.politika.rs/scc/ clanak/428790/U-bolnickim-vrticima-igrom-se-bore-protivstraha.
  • Kamenov, E. (2009). Dečja igra: Vaspitanje i obrazovanje kroz igru. Beograd: Zavod za udţbenike.
  • Koukourikos, K., Tzeha, L., Pantelidou, P. & Tsaloglidou, A. (2015). The importance of play during hospitalization of children. Materia Socio-Medica, 27(6), 438–441. DOI 10.5455/msm.2015.27.438-441.
  • Li, W. H. C., Chung, J. O. K., Ho, K. Y. & Kwok, B. M. C. (2016). Play interventions to reduce anxiety and negative emotions in hospitalized children. BMC Pediatr, 16(1), 36, https://doi.org/10.1186/s12887-016-0570-5.
  • Lima, K. Y. & Santos, V. E. (2015). O lúdicocomoestratégia no cuidado à criança com cancer [Play as a care strategy for children with cancer]. Revistagaucha de enfermagem, 36(2), 76–81, https://doi.org/10.1590/1983-1447.2015.02.51514.
  • Maia, E. B. S., Ribeiro, C. A. & Borba, R. I. H. de (2011). Understanding nurses’ awareness as to the use of therapeutic play in child care. Revista Da Escola De Enfermagem Da USP, 45(4), 839–846, https://doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007.
  • Милосављевић, Т. (2011). Старе игре и нове игрице. У Д. Жунић (ур.), Традиционална естетска култура – Игра (175–180). Ниш: Универзитет у Нишу – Центар за научна истраживања САНУ.
  • Митранић, Н. (2016). Смернице за друштвену подршку дечјој игри. Настава и васпитање, 65(2), 411–425, https://doi.org/10.5937/nasvas1602411m.
  • Moore, E. R., Bennett, K. L., Dietrich, M. S. & Wells, N. (2015). The effect of directed medical play on young children’s pain and distress during burn wound care. J Pediatr Health Care, 29(3), 265–273, https://doi. org/10.1016/j.pedhc.2014.12.006.
  • Pavlović Breneselović, D. i Krnjaja, Ţ. (2017). Kaleidoskop Osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Beograd: IPA  Filozofski fakultet.
  • Правилник о посебном програм остваривања васпитно-образовног рада у одговарајућим здравственим установама (2012). Службени гласник Републике Србије, бр. 124/2012.
  • Правилник о основама програма предшколског васпитања и образовања (2018). Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, бр. 16/2018.
  • Rashid, A. A., Cheong, A. T., Hisham, R., Shamsuddin, N. H. & Roslan, D. (2021). Effectiveness of pretend medical play in improving children’s health outcomes and well- being: a systematic review. BMJ Open, 11: e041506. DOI 10.1136/ bmjopen- 2020-041506.
  • Reid-Searl, K., Quinney, L., Dwyer, T.,Vieth, L., Nancarrow, L. & Walker, B. (2017). Puppets in an acute paediatric unit: Nurse’s experiences. Collegian, 24(5), 441– 447, https://doi.org/10.1016/j.colegn.2016.09.005.
  • Regional Committee for Europe, 64th session. (2014). Sixty-fourth Regional Committee for Europe: Copenhagen, 15–18 September 2014: investing in children: the European child and adolescent health strategy 2015–2020. World Health Organization. Regional Office for Europe. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://apps.who.int/iris/handle/10665/337284.
  • Rubin, K., Fein, G. & Vandenberg, B. (1983). Play. In P. H. Mussen & E.M. Hetherington (eds.): Handbook of child psychology (4th ed.; 693–774). Chichester, NY: Wiley.
  • Salawati Ghasemi, S., Beyramijam, M., Yarahmadi, F., Nematifard, T., Bahrani, S. S. & Khaleghverdi, M. (2021). Comparison of the Effects of Hugoʼs Point Massage and Play on IV-Line Placement Pain in Children: A Randomized Clinical Trial. Pain research & management, 6612175, https://doi.org/10.1155/2021/6612175.
  • Semiz, М. (2022). Toys as Artifacts of the Material Culture of Children and Childhood: Implications for Future Research. Teme – Часопис за друштвене науке, 46(2), 399–416. DOI 10.22190/TEME210410025S.
  • Semiz, M. (2023). Kvalitet vaspitanja i obrazovanja dece predškolskog i školskog uzrasta na bolničkom lečenju i mere obrazovne politike. U Z. Šaljić, S. Dubljanin i A. Pejatović (ur.), Zbornik sa Naučnog skupa U potrazi za kvalitetnim obrazovanjemi vaspitanjem: Izazovi i moguća rešenja, rad štampan u celini, 22. maj 2023, Beograd (71–76). Beograd: Filozofski fakultet – Institut za pedagogiju i andragogiju – Pedagoško društvo Srbije.
  • The Each Charter and the UN Convention on the Rights of the Child (2016). Retriеved February  26, 2023 from the World  Wide Web https://each-for-sick- children.org/wp-content/uploads/2021/04/EACH-Charter-brochure-with- annotations.pdf.
  • Toys (Safety) Regulations (2011). Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://www.gov.uk/government/publications/toys-safety-regulations-2011.
  • Ullán, A. M., Belver, M. H., Fernández, E., Lorente, F., Badía, M. & Fernández, B. (2014). The Effect of a Program to Promote Play to Reduce Children’s Post- Surgical Pain: With Plush Toys, It Hurts Less. Pain ManagNurs, 215(1), 273–282, https://doi.org/10.1016/j.pmn.2012.10.004.
  • UNICEF (2019). The United Nations Convention on the Rights of the Child – The Children’s Version. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://www.unicef.org/media/56661/file.
  • Филиповић, С. и Марковић, М. (2019). Дечја игра као облик и метод рада у предшколском васпитању и образовању. Међународна научна конференција „Професионалне компетенције у образовању за 21. векˮ (23–25. 5. 2019). Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитет у Крагујевцу.
  • How to safely support and promote play within health care settings (2022). London: Royal College of Nursing. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://www.rcn.org.uk/Professional-Development/publications/rcn-play-guidance- uk-pub-009-925.
  • Carvalho e Sousa, L., De Vitta, A., de Lima, J. M. & Cristina Frigieri De Vitta, F. (2015). The act of playing within the hospital context in the vision of the accompanying persons of the hospitalised children. Journal of Human Growth and Development, 25(1), 41–49, http://dx.doi.org/10.7322/JHGD.96766.
  • Care Quality Commission (2021). Children and young people’s survey 2020. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://www.cqc.org.uk/ publications/surveys/children-youngpeoples-survey-2020.
  • Ciuffo, L. L., Souza, T. V., Freitas,T. M., Moraes, J. R. M. M., Santos, K. C. O. & Santos, R. O. J. F. L. (2023). The use of toys by nursingas a therapeutic resource   in the care of hospitalized children. Rev. Bras Enferm, 76(2), e 20220433, https://doi.org/10.1590/0034-7167-2.
  • Claridge, A. M., Hajec, L. P., Montgomery, L. P. & Knapp B. M. (2020). Child and Parent Psychosocial Experiences of Hospitalization: An Examination of the Role of Child Life Specialists. The Journal of Child Life: Psychosocial Theory and Practice, 1(1), 3–15, https://doi.org/10.55591/001c.22518.
  • Cruzat, C, M. M., de Mesa, C. G. C., Caya, K. C., Torres, A. C. B. & Magnaye, B. P. (2018). Effects of Play Therapy on the Anxiety Level of Hospitalized Children as Perceived by Parents. Asia Pacific Journal of Allied Health Sciences, 1, 147–177, http://research.lpubatangas.edu.ph/wp-content/uploads/2020/01/APJAHS-2018- 011.pdf.
  • Wakawa, U. B. & Bin Said, I. (2014). Natural Play Materials as Motivator for Health Restoration in Paediatric Ward of Nigerian Hospital. Advanced Materials Research, 988, 407–410, https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amr.988.407.
  • Webb, N. (1991). Play therapy with children in crisis: A casebook for practitioners. New York: Guilford Press, https://smartlib.umri.ac.id/assets/uploads/files/75f39- play-therapy-for-children.pdf
  • World Health Organization (2017). Children’s rights in hospital: Rapid-assessment checklists. Copenhagen: Denmark. Retriеved February 26, 2023 from the World Wide Web https://www.who.int/europe/publications/m/item/children-s-rights-in- hospital
  • Whitaker, J. & Matsudaira, C. (2022). The Evolution of Hospital Play in the UK and Repercussions for Japan: A Socio-historical Perspective. Studies in Social Science Research, 3(4), 178–195. DOI 10.22158/sssrv3n4p178.