XIX međunarodna konferencija Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici (str. 427-440)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Danijel Hristov, Mladen Marina, Milan Milojević, Srđan Rusov
DOI: 10.46793/RSafLC24.427H
SAŽETAK / ABSTRACT:
Razvojem automobilske industrije, u svrhu zaštite životne sredine prepoznata su i električna i hibridna vozila kao obećavajući kompromis između neophodnog smanjenja emisije izduvnih gasova i potrošnje goriva. Predstavljaju potpuno drugačiju tehnologiju u poređenju sa vozilima koja za pogon imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem. To zapravo znači da su prisutni i novi izazovi po pitanju bezbednosti saobraćaja, uglavnom vezani za karakteristike visokonaponskih uređaja i opreme kojima su opremljena električna i hibridna vozila. Imajući u vidu da je tehnički pregled vozila delatnost od opšteg javnog značaja sa ciljem da u saobraćaju učestvuju bezbedna i tehnički ispravna vozila, a kontrolori jedni od odgovornih grupa ljudi po pitanju učestvovanja tehnički ispravnih vozila u saobraćaju, neophodna je njihova konstantna edukacija i usavršavanje.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
vozilo, elektro vozilo, hibridno vozilo, tehnička ispravnost, tehnički pregled
LITERATURA / REFERENCES:
[1] Aleksendrić, D., Ćirović, V., Smiljanić, D., „Brake Pedal Feel Control Model“, SAE Technical (2015);
[2] Baza podataka o tehničkim karakteristikama motornih i priključnih vozila Agencije za bezbednost saobraćaja, posećena 10.01.2024. godine.
[3] Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (2009), Službeni glasnik Republike Srbije br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 – odluka US, 55/2014, 96/2015 – dr. zakon, 9/2016 – odluka US, 24/2018, 41/2018, 41/2018 – dr. zakon, 87/2018, 23/2019, 128/2020 – dr. zakon i 76/2023;
[4] Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima (2012), Službeni glasnik Republike Srbije br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015, 14/2016, 108/2016, 7/2017 – ispr., 63/2017, 45/2018, 70/2018, 95/2018, 104/2018, 93/2019, 2/2020 – ispr., 64/2021, 129/2021 – dr. pravilnik, 143/2022, 110/2022 – dr. pravilnik i 48/2023;
[5] Pravilnik br. 13-H Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu: Odredbe o homologaciji putničkih automobila u pogledu kočenja;
[6] Pravilnik br. 138 H Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu: Odredbe u vezi sa odobrenjem tihih drumskih transportnih vozila u pogledu njihove smanjene čujnosti.