XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 352-362)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Радоје Јовановић, Милан Илић, Милан Милојевић
DOI: 10.46793/RSafLC24.352J
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Више од 100.000 трактора у Републици Србији је у употреби без икаквих заштитних структура за возаче у случају превртања трактора. Примена прописа о обавези уграђених кабина или заштитних рамова на тракторима која је више пута одлагана би требало да наступи 2025. године. Од 2019. године Агенција за безбедност саобраћаја активно спроводи истраживања која теже универзалном решењу конструкције заштитног рама као и проналажењу начина превазилажења одсуства активности возача трактора у погледу опремања трактора одговарајућим заштитним структурама. Први пројекат универзалног заштитног рама за трактор реализован је 2020. године и прва Уредба о начину и условима за доделу субвенционисаног заштитног рама за употребљавани трактор објављена је 2022. године. Током 2023. године подељено је 4652 заштитна рама и врше се испитивања. Спроводе се додатна истраживања за нова додатна решења конструкције заштитног рама која се могу применити на више различитих најзаступљенијих модела трактора. Отворен је простор истраживања о начинима даљег могућег повећања безбедности трактора у погледу обезбеђења положаја возача у заштитном простору уградњом сигурносних појасева, Губици који настају у нашем друштву услед фаталних превртања трактора без наведених заштитних структура су енормни. Заједничким напорима са локалним самоуправама се може повећати свест власника трактора и постићи њихова боља заштита.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
заштитни рам трактора, кабина трактора, превртање трактора, заштитни простор возача трактора, ROPS
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
[1] Abubakar M. S., Ahmad D., Akande F. B. (2010). A review of farm tractor overturning accidents and safety. Pertanika Journal of Science and Technology, 18, 377–385.
[2] Molari, G., & Rondelli, V. (2007). Evaluation criteria for the anchorage resistance of safety belts on agricultural tractors. Biosystems engineering, 97(2), 163-169.
[3] Myers, M. L., & Pana-Cryan, R. (2000). Prevention effectiveness of rollover protective structures—part II: decision analysis. Journal of agricultural safety and health, 6(1), 41.
[4] Perez‐Sanz, S. B., Garcia, K., Mejia, P., Dorfman, L., Echard, J., Sorensen, J. A., &
Milkovich, P. J. (2023). The news about rollover protective structures: findings from an analysis of news from Iowa, Nebraska, Kansas, and Missouri. American journal of
industrial medicine.
[5] Pessina D., Facchinetti D. (2017). A survey on fatal accidents for overturning of
agricultural tractors in Italy. Chemical Engineering Transactions, 58, 79–84.
[6] Reynolds, S. J., & Groves, W. (2000). Effectiveness of roll-over protective structures in reducing farm tractor fatalities. American journal of preventive medicine, 18(4), 63-69.
[7] Springfeldt, B. (1996). Rollover of tractors—international experiences. Safety Science, 24(2), 95-110.
[8] Springfeldt, B., Thorson, J., & Lee, B. C. (1998). Sweden’s thirty-year experience with tractor rollovers. Journal of Agricultural Safety and Health, 4(3), 173.
[9] Thelin, A. (1998). Rollover fatalities—Nordic perspectives. Journal of agricultural safety and health, 4(3), 157.
[10] База АБС (2024). Интегрисана база података о обележјима безбедности саобраћаја. http://bazabs.abs.gov.rs/smartPortal/saobNezgode. (Посећено 20.01.2024. године.
[11] Митић, С., Симикић М, (2021, 2023). Израда пројекта универзалног заштитног рама трактора. АБС
[12] Правилник о димензијама, укупним масама и осовинском оптерећењу возила и о основним условима које морају да испуњавају уређаји и опрема на возилима у саобраћају на путевима („Сл. лист СФРЈ”, бр. 50/82, 11/83, 4/85, 65/85, 64/86, 22/90, 50/90 и 51/91)
[13] Правилник о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима („Службени гласник РС“, бр. 40/12, 102/12, 19/13, 41/13, 102/14, 41/15, 78/15, 111/15, 14/16, 108/16, 7/17 – исправка, 63/17, 45/18, 70/18, 95/18, 104/18, 93/19, 2/20 – исправка, 64/21, 129/21 – др. правилник, 110/22 – др. правилник, 143/22, 48/23)362