МЕТОДОЛОГИЈА ЗА ДЕФИНИСАЊЕ РИЗИЧНИХ ЗОНА СТРАДАЊА ДЕЦЕ У САОБРАЋАЈУ – СТУДИЈА СЛУЧАЈА БЕОГРАД

XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 29-38)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Лазар Савковић, Ђорђе Петровић, Марија Живадиновић, Боривоје Aлексић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/RSafLC24.028S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Смањење страдања рањивих учесника у саобраћају представља глобални изазов безбедности саобраћаја. У оквиру групе рањивих учесника значајно место заузимају деца, услед својих психофизичких карактеристика. На подручју града Београда у периоду од 2017. до 2021. године настрадало је укупно 1918 деце, од чега 8 смртно, а 214 је доживело тешке телесне повреде. Циљ овог рада био је да на основу података о страдању деце у саобраћају за поменути период препозна ризичне зоне страдања деце са посебним акцентом на локације које се налазе у близини школа. У ту сврху креирана је методологија која узима у обзир геореферентно позиционирање локација страдања деце, тежину последица и положај локација страдања деце у односу на положаје школа. Методологија је у себи подразумевала примену метода вишекритеријумског одлучивања, као и експертске методе за оцењивање значаја појединих критеријума. Применом методологије препознато је 77 зона у којима је нарочито изражено страдање деце у саобраћају. У оквиру ових зона забележена су сва погинула деца, скоро 20% тешко телесно повређене деце и око 12% лако повређене деце. Поред тога, чак 18 зона налази се у непосредној близини основних школа. Као четири најугроженије локалне самоуправе у којима је идентификовано 46 зона препознате су: Палилула, Чукарица, Вождовац и Земун. Препознавање ризичних зона у којима страдају деца омогућава локалним заједницама да квалитетније распореде своје ресурсе у циљу унапређења безбедности деце у саобраћају

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

деца, школе, ризичне зоне, Београд, методологија

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

1] Cloutier, M.-S., Beaulieu, E., Fridman, L., Macpherson, A. K., Hagel, B. E., Howard, A. W., Churchill, T., Fuselli, P., Macarthur, C., & Rothman, L. (2020). State-of-the-art review: preventing child and youth pedestrian motor vehicle collisions: critical issues and future directions. Injury Prevention.
[2] Hwang, C.-L., & Yoon, K. (1981). Multiple Attribute Decision Methods and Applications.
[3] Jamshidi, E., Moradi, A., & Majdzadeh, R. (2017). Environmental risk factors contributing to traffic accidents in children: a case-control study. International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 24(3), 338–344.
https://doi.org/10.1080/17457300.2016.1183031
[4] Park, J., Abdel-Aty, M., & Lee, J. (2019). School zone safety modeling in countermeasure evaluation and decision. Transportmetrica A: Transport Science, 15(2), 586–601. https://doi.org/10.1080/23249935.2018.1519646
[5] Rahman, M. H., Abdel-Aty, M., Lee, J., & Rahman, M. S. (2019). Enhancing traffic safety at school zones by operation and engineering countermeasures: A microscopic simulation approach. Simulation Modelling Practice and Theory, 94, 334–348. https://doi.org/10.1016/j.simpat.2019.04.001
[6] Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1(1), 83–98.
[7] Zhao, X., Li, J., Ding, H., Zhang, G., & Rong, J. (2015). A generic approach for examining the effectiveness of traffic control devices in school zones. Accident Analysis and Prevention, 82, 134–142. https://doi.org/10.1016/j.aap.2015.05.021