Primenjena muzikologija i autoetnografija – na primeru vlastite muzikološko-pijanističke prakse

Primenjena muzikologija i etnomuzikologija u Srbiji, (str. 261-272)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Ivana Medić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MuzikSR.261M

ABSTRACT / SAŽETAK:

Studija je nastala s ciljem argumentovanja opravdanosti uvođenja autoetnografije kao teorijsko-metodološke alatke u okviru primenjenomuzikoloških istraživanja. Svaka od (pod)oblasti primenjene muzikologije implicira izmeštanje nauke iz diskurzivne samodovoljnosti i usmerava je ka različitim vrstama društvenog angažovanja – što, zauzvrat, podstiče autorefleksiju istraživača. Ukrštam, dakle, dva teorijska pristupa, koja dosad nisu bila pove-zivana: primenjenu muzikologiju (posebno njenu podvrstu, javnu muzikologiju) i autoetnografiju. Kao studiju slučaja analiziram uzajamnu komplementarnost moje muzikološke i pijanističke delatnosti, te pokazujem na koji način jedna doprinosi kvalitetu i vidljivosti druge – pri čemu moje izvođenje savremenog, nestandardnog repertoara predstavlja vid primene muzikoloških istraživanja u doslovnom i prenesenom smislu. S obzirom na primarnu muzikološku vokaciju, moje višedecenijsko uporedno bavljenje pijanizmom (od 1993. u okviru Radionice za klavirsku muziku prof. Milanke Mišević, a potom i samostalno) predstavlja izvesnu ‘anomaliju’ u našoj sredini, gde su studenti muzike od prve godine osnovnih studija prinuđeni da se profesionalno opredele i profilišu. Ovakva rana profesionalna segmentiranost posledica je ustrojstva muzičko-obrazovnog sistema, koju sam tokom tri decenije javnog delovanja nastojala da prevaziđem.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

: primenjena muzikologija, autoetnografija, Radionica za klavirsku muziku prof. Milanke Mišević, muzikolog-pijanista, resital, koncertno predavanje

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

Istraživanje je rezultat rada na projektu Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society – APPMES (br. 7750287, 2022–2024), koji finansira Fond za nauku Republike Srbije, a realizuje Muzikološki institut SANU.

REFERENCES / LITERATURA

  • Krajačić, Gordana. 2024a. Muzički dragulji. Beograd: Muzika klasika.
  • Krajačić, Gordana. 2024b. „Dan pozorišta, Uroš Dojčinović, Milanka Mišević”. Književne novine LXXVI (br. 1351, decembar 2024): 14.
  • Medić, Ivana. 2015. „Problemi interpretacije klavirskog stvaralaštva Vasilija Mokranjca”. U Balkan Art Forum 2014. Umetnost i kultura danas: duh vremena i problemi interpretacije, ur. Danijela Stojanović i Danijela Zdravić Mihailović, 105–114. Niš: Fakultet umetnosti Univeziteta u Nišu. https://www.dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/16050.
  • Medić, Ivana. 2020. Paralelne istorije – savremena srpska umetnička muzika u dija-spori. Beograd: Muzikološki institut SANU. https://www.dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/10376.
  • Broad, Leah. 2023. “Shaping the Narrative: Musicology for a Public”. In The Routledge Compa-nion to Applied Musicology, ed. Chris Dromey, 75–83. London and New York: Routledge.
  • Ellis, Carolyn, Tony E. Adams and Arthur P. Bochner. 2011. “Autoethnography: An Overview”. Historical Social Research / Historische Sozialforschung 36(4): 273–290. https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589.
  • Dromey, Chris. 2018. “Talking About Classical Music: Radio as Public Musicology”. In The Classical Music Industry, eds. Chris Dromey and Julia Haferkorn, 183–245. New York and London: Routledge.
  • Dromey, Chris. 2023. “Introduction”. In: The Routledge Companion to Applied Musicology, ed. Chris Dromey. London and New York: Routledge, 1–6.
  • Gouzouasis, Peter and Christopher Wiley, eds. 2024. The Routledge Companion to Music, Autoethnography, and Reflexivity. New York and London: Routledge.
  • Janković-Beguš, Jelena. 2014. “Play, Ivana, Play! Constructing a Hybrid Identity ‘Betwixt and Between’ Musicology and Music Performance”. In Beyond the Crisis in the Humanities: Transdisciplinary Transformations of Contemporary Discourses on Art and Culture, eds. Žarko Cvejić, Andrija Filipović and Ana Petrov, 61–67. Belgrade: Faculty of Media and Communications, University Singidunum.
  • Loges, Natasha. 2023. “The Late Nineteenth-Century Concert as Public Musicology.” In The Routledge Companion to Applied Musicology, 34–45. New York and London: Routledge.
  • Medić, Ivana. 2004. Klavirska muzika Vasilija Mokranjca. Beograd: Studentski kulturni centar – Knjižara Bookwar. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4751.
  • Medić, Ivana. 2017. „Problemi interpretacije klavirskog stvaralaštva Josipa Slavenskog.” U Josip Slavenski (1896–1955) Povodom 120. godišnjice rođenja kompozitora, ur. Ivana Medić. Beograd: Muzikološki institut SANU, 144–159, https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4105.
  • Medić, Ivana. 2022. “Applied Musicology: A ‘Manifesto’, and a Case Study of a Lost Cultural Hub”. Muzikologija-Musicology 33: 87–102, https://doi.org/10.2298/MUZ2233087M.
  • Medić, Ivana. [s.a.] Vebsajt. https://ivanamedic.com 
  • Mišević, Milanka. 2018. Prilog muzičkoj pedagogiji. Beograd: Dom kulture Studentski grad.
  • Mišević, Milanka. 1999. Pet romantičnih pesama. Beograd: Studentski kulturni centar.
  • Mišević, Milanka. 1995. Hajdn – 11 sonata. Beograd: Studentski kulturni centar.
  • Mišević, Milanka i Srđan Dimitrijević. 1994. Virtuozne kompozicije od starih majstora do danas (4 sveske). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Mišević, Milanka. 1993. Lutke u klavirskoj muzici XX veka. Beograd: Samostalno izdanje autora.
  • Mišević, Milanka. 1992. 100 godina muzike za klavir (4 sv.). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Serdar, Aleksandar. 2024. Umetnost interpretacije. Ur. Ivana Medić. Beograd: Čigoja štampa i Muzikološki institut SANU.
  • Sharif, Malik. 2024. “From Spita to Seeger: Early Theories of Applied Musicology”. In The Routledge Companion to Applied Musicology, 9–22. New York and London: Routledge.
  • Teparić, Srđan. 2024. “Analytical Listening and Aesthetic Experience in Music Criticism”. Arts13(1), 34; https://doi.org/10.3390/arts13010034.