Из колекције плоча Јосипа Славенског – од истраживања музичког фолклора до његове примене у компоновању

Примењена музикологија и етномузикологија у Србији, (стр. 130-158)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Милош Браловић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MuzikSR.130B

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Колекција грамофонских плоча Јосипа Славенског чува се у његовом Легату и броји 155 плоча, од којих је већина намењена за репродукцију на 78 обртаја у минути. Највећи део плоча из колекције произведен је у периоду између два светска рата. На њима се налазе снимци народне музике из различитих крајева света, као и снимци популарне музике. Ипак, највећи број плоча садржи снимке умет-ничке музике. У овом поглављу бавим се снимцима народне музике, који сведоче о композиторовом проучавању фолклора. Будући да је током студија у Будимпешти (1913–1916) Јосип Славенски савладавао мелографију теренских снимака Беле Бартока, који га је у овом послу неформално и обучавао, готово да нема сумње да је Славенски у наред-ним деценијама наставио да проучава музички фолклор по идентич-ним методама. Имајући у виду садржај поменутих плоча (дигитализа-ција комплетне збирке урађена је у периоду од марта до маја 2024. у Музиколошком институту САНУ), истражујем присуство музика различитих народа света и преиспитујем постојање „имагинарног фолклора” у делима Јосипа Славенског. Уколико постоје конкретни фолклорни узорци, очигледно је да су они, кроз транскрипцију и обраду постали саставни део композиционог поступка Славенског. Према томе, одабрао сам низ примера из опуса овог композитора на којима уочавамо степене појавности музичког фолклора, чије је директно порекло са снимака различитих музичких пракси које је Славенски поседовао. С тим у вези, проучавање народне музике на плочама из колекције Јосипа Славенског доноси нову димензију разумевању већ познатих детаља његовог опуса, усмеравајући фолклорну компоненту од „имагинарног фолклора” ка конкретним узорцима.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Јосип Славенски, музички фолклор, извори проучавања, архивска заоставштина, дискографија

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Истраживање је резултат рада на пројекту Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society – APPMES (бр. 7750287, 2022–2024), који финансира Фонд за науку Републике Србије, а реализује Музиколошки институт САНУ. Захваљујем Мирјани Лазаревић из Организације музичких аутора Србије – СОКОЈ на уступљеним плочама из приватне колекције Јосипа Славенског на увид.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА

  • Бергамо, Марија. 1980. Елементи експресионистичке оријентације у српској музици до 1945. године. Београд: Српска академија наука и уметности.
  • Думнић Вилотијевић, Марија. 2019. Звуци носталгије: Историја староградске музике у Србији, Београд: Чигоја штампа и Музиколошки институт САНУ. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6375.
  • Лајић Михајловић, Данка, Давид Покрајац и Саша Спасојевић. 2022. „Грамофонске плоче певача Мијата Мијатовића: од (ре)конструкције дискографије ка студијама снимљене музике”. Музикологија-Musicology 32: 41–81. https://doi.org/10.2298/MUZ2232041L.
  • Лајић Михајловић, Данка, Давид Покрајац и Саша Спасојевић. 2024. „‘Провађајмо славу грамофона’: почеци српске дискографије”. У Примењена музикологија и етномузи-кологија у Србији, ур. Ивана Медић, 13–99. Београд: Музиколошки институт САНУ. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/17352.
  • Милин, Мелита, прир. 2020. Јосип Славенски у преписци са Лудвигом и Вилијем Штрекером, директорима издавачке куће Шот из Мајнца. Београд: Музиколошки институт САНУ. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/8925.
  • Beard, Danijela Š. 2017. „Ozvučavanje zenizitma: modernost, Balkan i Slavenski”. U Josip Slavenski 1896–1955. Povodom 120. godišnjice rođenja, ur. Ivana Medić, 50–63. Beograd: Muzikološki institut SANU, https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4105.
  • Bralović, Miloš. 2018. „Elementi modernizma u gudačkim kvartetima Josipa Slavenskog”. U Wunderkammer / Their Masters’ Voices, ur. Tijana Popović Mlađenović et al, 324–403. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti. https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4097.
  • Bralović, Miloš. 2019. „Josip Slavenski: skice, beleške, crteži.” У Југословенска идеја у/о музици, ур. Мирјана Веселиновић-Хофман, Срђан Атанасовски и Немања Совтић, 154–167. Београд: Музиколошко друштво Србије; Нови Сад: Матица српска. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/8981.
  • Burkholder, J. Peter. 1995. All Made of Tunes. Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. New Haven and London: Yale University Press.
  • Burkholder, J. Peter. 2001. “Borrowing”. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 4, ed. Stanley Sadie, 5–41. New York: Oxford University Press.
  • Gajić, Milica, 2000. “‘Short Lexicon’ of Dedications in the Handwritten Legacy of Josip Slavenski (1896–1955) in the Library of the Faculty of Music in Belgrade”. New Sound International Journal of Music 42: 147–162. https://doi.org/10.5937/newso1342147G.
  • Hornbostel, E. M. von. 1931. Musik des Orients [liner notes]. Berlin: Carl Lindstrom A.-G. Kulturabteilung. 
  • Maglov, Marija. 2016. The best of. Umetnička muzika u PGP-u. Beograd: Fakultet za medije i komunikacije. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/3408.
  • Maglov, Marija. 2022. “Hidden Grooves: Reconstructing Jugodisk Record Production (c. 1951–1958)”. Arti musices: Croatian Musicological Review 53: 315–341. https://doi.org/10.21857/yk3jwhn2x9.
  • Medić, Ivana. 2017. „Problemi interpretacije klavirskog stvaralaštva Josipa Slavenskog. Iskustva iz izvođačke prakse”. U Josip Slavenski 1896–1955. Povodom 120. godišnjice rođenja, ur. Ivana Medić, 144–159. Beograd: Muzikološki institut SANU, https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4105.
  • Medić, Ivana. 2022. “Applied Musicology: A ‘Manifesto’, and a Case Study of a Lost Cultural Hub”. Muzikologija-Musicology 33: 87–102. https://doi.org/10.2298/MUZ2233087M.
  • Medić, Milena. 2017. „‘To ti je tajna moje muzike’: konfiguracije prostora i vremena u muzici Josipa Slavenskog”. U Josip Slavenski 1896–1955. Povodom 120. godišnjice rođenja, ur. Ivana Medić, 64–83. Beograd: Muzikološki institut SANU,
  • Milanović, Biljana and Marija Maglov. 2019. “Mokranjac on Repeat: Reaffirming Musical Canon Through Sound Recordings (PGP-RTB/RTS Discography). Muzikologija-Musicology 27: 221–252. https://doi.org/10.2298/MUZ1927221M.
  • Novaković, Monika. 2022. “When The Curtain Falls: The Sustainability of Incidental Music”. Muzikologija-Musicology 32: 126–142. https://doi.org/10.2298/MUZ2232125N.
  • Peričić, Vlastimir. 1984. „Josip Slavenski i njegova ‘astroakustika’”. Zvuk. Jugoslavenski muzički časopis 4: 5–11.
  • Phillip, Robert. 1992. “Early Recordings and Musical Style: Changing Taste in Instrumental Performance 1900–1950”. In The Routledge Companion to Applied Musicology, ed. Chris Dromey,  295–311. New York: Routledge.
  • Saks, Kurt. 1980. Muzika starog sveta. Prev. Predrag Milošević. Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Sedak, Eva. 1984. Josip Slavenski, skladatelj prijelaza. Zagreb: MIC.
  • Sedak, Eva. 1987. „Pjesme moje majke, za glas i gudački kvartet”. U Josip Štolcer Slavenski, Pjesme moje majke / My Mother’s Songs [partitura], 7–9. Zagreb i Beograd: DSH – UKS.
  • Slavenski, Milana. 2006. Josip. Beograd: Muzička škola „Josip Slavenski” i SOKOJ–МIC.
  • Veselinović-Hofman, Mirjana. 1997. Fragmenti o muzičkoj postmoderni. Novi Sad: Matica srpska.
  • Žganec, Vinko. 1924. Zbornik jugoslovenskih pučkih popijevaka. I knjiga. Hrvatske pučke popijevke iz Međimurja (svjetovne). 1. i 2. svezak. Zagreb: Jugoslavenska akademija znanosti i umjetnosti.
  • Živković, Mirjana. 2014а. „Pregled ostavštine Josipa Slavenskog i neka pitanja koja se javljaju povodom najnovijih istraživanja”. U Interakcija muzike i vremena, zbirka tekstova, 33–46. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Živković, Mirjana. 2014b. „Folklorno i avangardno u muzici Josipa Slavenskog”. U Interakcija muzike i vremena, zbirka tekstova, 22–24. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.