КЊИЖЕВНА ТРАНСФОРМАЦИЈА БАСНЕ „ЦВРЧАК И МРАВ” И ЊЕНЕ МЕТОДИЧКЕ ИМПЛИКАЦИЈЕ

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 367-387)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Јелена М. Павловић Јовановић, Ane A. Ferri

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.367PJ

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се бавимо анализом књижевних трансформација басне „Цврчак и мрав”, у комерцијалним и популарним издањима басне. За корпус је узето осам варијанти басне, које укључују једноепизодичне и двоепизодичне басне у прози и стиху, једну песму („Мрав добра срца” Бране Црнчевића) и цртани филм Цврчак и мравица. Као допунски извор коришћена је збирка Ла Фонтенових басни са методичким адаптацијама, коју је приредила Наташа Станковић Шошо. Истраживање је спроведено преко анализе садржаја, према следећим критеријумима: жанр, пол јунака, појединачни јунак – колективни лик, генерички јунак – именовани лик, карактеризација јунака, структура басне и наравоученије. Примећене су варијације у жанру (басна у прози, басна у стиху, цртани филм), варијације које не утичу на структуру приче (колективни или појединачни јунак, пол јунака, једна или две епизоде) и варијације са драстично различитим погледима на уметност, наравоученијем и природом поступка мрава. Постојање књижевних трансформација показало се као плодно тло за развој моралности и емпатије код ученика, посебно кроз поступак писања сопствене верзије басне.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

књижевност за децу, басна, „Цврчак и мрав”, књижевне трансформације, методика наставе књижевности

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Истраживање спроведено у раду финансирало је Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије (Уговор о реализацији и финансирању научноистраживачког рада НИО у 2022. години број 451-03-68/2022-14/ 200198).

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Божић (2020): Снежана Божић, Емпатијско-етички модел читања у настави књижевности, Књижевна историја, год. 52, бр. 170, 295–318, https://doi. org/10.18485/kis.2020.52.170.14.
  • Валиман (2011): Nicholas Walliman, Research Methods: the basics, Oxon – New York: Routledge.
  • Ван Бовен и др. (2013): Leaf van Boven, George Loewenstein, David Dunning, Loran F. Nordgren, Changing Places: A Dual Judgment Model of Empathy Gaps in Emotional Perspective Taking, Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 48, 117–171, https://www.cmu.edu/dietrich/sds/docs/loewenstein/ChangingPlaces.pdf.
  • Видовић, Рељац Фајс (2015): Ester Vidović, Emilija Reljac Fajs, Teaching Fables in the Junior Grades of Primary School, Journal of Elementary Education, 8(1/2), 133‒146, https://journals.um.si/index.php/education/article/view/420.
  • Зиога и др. (2022): Ioanna Zioga, George Kosteletos, Evangelos D. Protopapadakis, Christos Papageorgiou, Konstantinos Kontoangelos, Charalabos Papageorgiou, The Fox and the Lion: Investigating Associations between Empathy and Emotion Perspective-Taking in Aesop’s Fables, Psychology, 13, 482–513, https://doi.org/10.4236/ psych.2022.134033.
  • Крес, Холм (1998): Susan Cress, Daniel Holm, Developing Empathy through Children’s Literature, Education, Vol. 120, Issue 3, ERIC, https://eric. ed.gov/?id=ED427316.
  • Миочиновић (2004): Љиљана Миочиновић, Морални развој и морално васпитање: когнитивно-развојни приступ, Београд: Институт за педагошка истраживања.
  • Мркаљ (2011): Зона Мркаљ, На часовима српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике.
  • Николић (2009): Милија Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике.
  • Перишић (2022): Снежана П. Перишић, Књижевнотеоријски и дидактичкометодички приступ басни у разредној настави, необјављена докторска ди- сертација, Врање: Педагошки факултет у Врању.
  • Поповић (2020): Данијела Поповић, Басна као ризниица вриједносних судова – између схваћеног и прихваћеног, Наша школа, 2, 125–144.
  • Самарџија (2011): Снежана Самарџија, Облици усмене прозе, Београд: Службени гласник.
  • Цветановћ (2013): Зорица Цветановић, Методичко тумачење басне, Београд: Учитељски факултет.
  • Чутовић (2014): Мирјана Чутовић, Методичка интерпретација басне у млађим разредима основне школе, необјављена докторска дисертација, Ужице: Учитељски факултет.
  • Чутовић (2017): Мирјана Чутовић, Басна у функцији развоја ученикових схватања социјалних односа и мотива људског понашања, Настава и васпитање, LXVI/2, Београд, Педагошко друштво Србије, Филозофски факултет, 351–365
  • Чутовић, Миловановић (2017): Мирјана Чутовић, Бошко Миловановић, Теоријско и жанровско разматрање басне, Зборник радова Учитељског факултета, 11, Ужице: Учитељски факултет, 163–174.