ДИГИТАЛИЗАЦИЈА НАСТАВЕ КЊИЖЕВНОСТИ У ЦИЉУ БОЉЕ РЕЦЕПЦИЈЕ КЊИЖЕВНИХ ДЕЛА – НОВО ЧИТАЊЕ ЗА НОВО ДОБА

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 353-365)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Јелена С. Андрејић Видић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.353AV

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Рад ће се бавити испитивањем могућих аспеката проучавања књижевности за децу школског узраста, а кроз савремене методолошке принципе који укључују примену дигиталних ресурса и доступне модерне технологије који нуде иновативна, а опет постојана решења књижевне интерпретације. Наиме, у складу са убрзаном и свеприсутном модернизацијом друштва и кроз све актуелнију тенденцију дигитализовања наставе, намеће се и потреба да се читање, разумевање и тумачење књижевности огледа кроз медије, који могу приближити књижевно дело деци, али и олакшати сам приступ делу. Рад ће методолошки и научно настојати да развије и образложи оправдану потребу да се традиционална и савремена књижевна дела за децу и младе читају и тумаче не само на папиру, већ и у дигиталним формама, које, између осталог, подразумевају електронска издања књига, видео-материјале (екранизована дела, модерне анимиране и дугометражне адаптације, аудио-књиге, радне листове који помажу у бољем разумевању прочитаног), као и кроз различите аспекте причања приче (storytelling), у којима ученици могу сами да покажу свој доживљај прочитаног књижевног дела, путем препричавања и интерпретације кроз глумачке способности. Намера је показати да је, пошто дигиталне форме романа и прича за децу све више постају присутне у настави, методички оправдан поступак који иде у корак са светским трендовима доказано успешних стандарда имплементирања наставних програма, ради добијања бољих резултата током процеса усвајања књижевних дела на матерњем и страном језику.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

књижевност, дигитализација, савремена наставa, рецепција дела, страни језик.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Aшрафузаман (2021). M. Ashrafuzzaman, I. Ahmed, M. Begum, Learning English language through literature: Insights from a survey at university level in Bangladesh, Journal of Language and Linguistic Studies, No. 17 (Special Issue 2), 1190‒1209.
  • Ди Мартино (2014). E. Di Martino, B. Di Sabato, Studying Language through Literature: An Old Perspective Revisited and Something More, UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Лазар (1993): G. Lazar, Literature and language teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Гасимова (2018): S. A. Gasimova, The Role of Literature in Learning and Teaching English, Web of Scholar, Vol. 3, March 2018, Azerbaijan, Baku: Azerbaijan State Oil and Industry University, ISSN 2518-167X 24 3(21). Преузето 15. 9. 2023. са https://ws-conference.com/webofscholar.
  • Миланов (2017). А. Миланов, Тумачење књижевног дела у контексту других уметности (на примерима из средњошколских програма за књижевност). Нови Сад: Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.
  • Милатовић (2011). В. Милатовић, Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави, Београд: Учитељски факултет.
  • Парвен (2021). S. Parween, Literature as a Pedagogical Tool for the Fostering of English Language Proficiency Among Students, UGC Care Journal, Vol 44, No. 1, 168, ISSN: 2249-6661.
  • Петровачки (2008). Љ. Петровачки, Методичка истраживања у настави српског језика и књижевности, Нови Сад: Филозофски факултет, Одсек за српски језик и лингвистику.