DIGITALIZACIJA NASTAVE KNJIŽEVNOSTI U CILJU BOLJE RECEPCIJE KNJIŽEVNIH DELA – NOVO ČITANJE ZA NOVO DOBA

Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 353-365)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Jelena S. Andrejić Vidić

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.353AV

ABSTRACT / SAŽETAK:

Rad će se baviti ispitivanjem mogućih aspekata proučavanja književnosti za decu školskog uzrasta, a kroz savremene metodološke principe koji uključuju primenu digitalnih resursa i dostupne moderne tehnologije koji nude inovativna, a opet postojana rešenja književne interpretacije. Naime, u skladu sa ubrzanom i sveprisutnom modernizacijom društva i kroz sve aktuelniju tendenciju digitalizovanja nastave, nameće se i potreba da se čitanje, razumevanje i tumačenje književnosti ogleda kroz medije, koji mogu približiti književno delo deci, ali i olakšati sam pristup delu. Rad će metodološki i naučno nastojati da razvije i obrazloži opravdanu potrebu da se tradicionalna i savremena književna dela za decu i mlade čitaju i tumače ne samo na papiru, već i u digitalnim formama, koje, između ostalog, podrazumevaju elektronska izdanja knjiga, video-materijale (ekranizovana dela, moderne animirane i dugometražne adaptacije, audio-knjige, radne listove koji pomažu u boljem razumevanju pročitanog), kao i kroz različite aspekte pričanja priče (storytelling), u kojima učenici mogu sami da pokažu svoj doživljaj pročitanog književnog dela, putem prepričavanja i interpretacije kroz glumačke sposobnosti. Namera je pokazati da je, pošto digitalne forme romana i priča za decu sve više postaju prisutne u nastavi, metodički opravdan postupak koji ide u korak sa svetskim trendovima dokazano uspešnih standarda implementiranja nastavnih programa, radi dobijanja boljih rezultata tokom procesa usvajanja književnih dela na maternjem i stranom jeziku.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

književnost, digitalizacija, savremena nastava, recepcija dela, strani jezik.

REFERENCES / LITERATURA

  • Ašrafuzaman (2021). M. Ashrafuzzaman, I. Ahmed, M. Begum, Learning English language through literature: Insights from a survey at university level in Bangladesh, Journal of Language and Linguistic Studies, No. 17 (Special Issue 2), 1190‒1209.
  • Di Martino (2014). E. Di Martino, B. Di Sabato, Studying Language through Literature: An Old Perspective Revisited and Something More, UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Lazar (1993): G. Lazar, Literature and language teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gasimova (2018): S. A. Gasimova, The Role of Literature in Learning and Teaching English, Web of Scholar, Vol. 3, March 2018, Azerbaijan, Baku: Azerbaijan State Oil and Industry University, ISSN 2518-167X 24 3(21). Preuzeto 15. 9. 2023. sa https://ws-conference.com/webofscholar.
  • Milanov (2017). A. Milanov, Tumačenje književnog dela u kontekstu drugih umetnosti (na primerima iz srednjoškolskih programa za književnost). Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet.
  • Milatović (2011). V. Milatović, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u razrednoj nastavi, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Parven (2021). S. Parween, Literature as a Pedagogical Tool for the Fostering of English Language Proficiency Among Students, UGCCareJournal, Vol 44, No. 1, 168, ISSN: 2249-6661.
  • Petrovački (2008). LJ. Petrovački, Metodička istraživanja u nastavi srpskog jezika i književnosti, Novi Sad: Filozofski fakultet, Odsek za srpski jezik i lingvistiku.