Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 291-308)
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Nataša P. Kljajić, Saša S. Čorboloković
DOI: 10.46793/KDNN23.291K
ABSTRACT / SAŽETAK:
Predmet ovog rada je analiza i razmatranje načina približavanja manje poznatih i arhaičnih reči i izraza u zbirci poezije za decu i mlade Avanture Kraljevića Marka Branka Stevanovića. Osnovni cilj rada je ispitivanje inovacionih načina tumačenja zastarelih nepoznatih ili zaboravljenih reči i izraza kojima autor pribegava. Zadaci rada su uočiti kontekst reči i izraza, značenje i funkciju; postupke kojima se reči objašnjavaju, te istražiti koliko stihovana forma doprinosi lakšem razumevanju detalja iz epske, legendarne i istorijske biografije Marka Kraljevića. Stevanović brojne istorizme, arhaizme, frazeologizme i poslovice aktuelizuje i povezuje sa savremenim kontekstom u vidu stihovanog autorskog komentara u didaskalijama u samom tekstu ili u fusnotama i na taj način spaja različite književne žanrove, ali i funkcionalne stilove (književno-umetnički i naučni). Oneobičavanjem semantičke interpretacije reči i izraza, međužanrovskim i međustilskim poigravanjem, učenici se motivišu da lakše usvoje reči i frazeologizme koji najčešće nisu deo ni njihovog pasivnog fonda reči i tako otklone prepreke u doživljaju i recepciji književnog dela.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
nepoznate reči, izrazi, tumačenje, recepcija, inovacije, epska biografija, Marko Kraljević, poezija za decu i mlade
REFERENCES / LITERATURA
- Dragićević (2012): R. Dragićević, Leksikologija i gramatika u školi, Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Kljajić (2023): N. Kljajić, Mogućnosti nastavnog tumačenja zbirke poezije Avanture Kraljevića Marka Branka Stevanovića u osnovnoj školi, Detinjstvo, 2/23, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
- Ljuštanović (2018): J. Ljuštanović, O tipološkim modelima u srpskom pesništvu za decu u 21. veku, u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 61‒74.
- Marković (2018): N. Marković, Avanture Kraljevića Marka: usmena epska pesma u ruhu savremene poezije za decu, u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univer- ziteta u Kragujevcu, 299‒322.
- Mićić (2020): V. Mićić, Dete čitalac i hronologija čitanja, Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Mrkalj (2008): Z. Mrkalj, Nastavno proučavanje narodnih pripovedaka i predanja, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
- Nikolić (2006): M. Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Pavlović (2008): M. Pavlović, Pripremanje nastavnika i učenika za tumačenje književnih dela, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Petrovački, Nedeljkov (2010): LJ. Petrovački, LJ. Nedeljkov, Tradicionalna kultura i savremeni učenik, Susreti kultura 1, Novi Sad: Filozofski fakultet, 263‒272.
- Panić (2011): T. Panić, Vaspitni i zabavni Marko Kraljević, Detinjstvo, 3‒4, Novi Sad: Zmajeve dečje igre, 121‒124.
- RSJ (2005): Rečniksrpskogajezika, Novi Sad: Matica srpska.
- RSANU (1978): Rečniksrpskohrvatskogknjiževnoginarodnogjezika (knjiga 10), Beograd: Institut za srpskohrvatski jezik.
- Ćosić i dr. (2008): P. Ćosić i dr., Rečnik sinonima, Beograd: Kornet.